Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canons bläck

Produkter
(logga in för att koppla)

ThePOM

Aktiv medlem
Jag har haft en fundering om canons bläckpatroner.

Jag kör i9950 och den har åtta separata bläckpatroner som vardera innehåller 13ml bläck. Patronen har ett fack med flytande bläck som leder in till en svamp som suger upp bläcket för att det ska kunna potioneras ut på pappret jämt.

Skrivaren varnar som börligt när patronen börjar ta slut och säger ifrån när den tycker att det är dags att byta patron. Där står det då att det kan vara farligt för skrivarhuvudet att köra vidare med den gamla behållaren.

Min fundering är hur mycket bläck som egentligen finns kvar när skrivaren säger att behållaren är slut.

Jag sprättade nämligen upp en patron som skrivaren tyckte var slut. Det flytande bläcket var slut och svampen såg rätt torr ut jämfört med en ny patron. Gissa om jag blev förvånad äver hur mycket bläck det egentligen fanns kvar när jag började klämma på patronen efter att jag delat på den.

Undrar hur länge man vågar köra på och lura skrivaren att det sitter en ny patron i skrivaren? Kan man månne köra på tills man själv tycker att bilderna inte stämmer överens med färgerna på skärmen?

Min gamla Canon S820 säger ifrån definitivt när den inte längre vill skriva ut och då är det bara att byta patron. Men då kan den ha varnat för låg nivå i en eller flera patroner ganska länge. Jag har svårt att tro att nyare skrivare skulle vara mindre "kloka"

Undrar hur skrivaren känner av hur mycket bläck det är kvar i patronen. För man kan väl egentligen ta ut den gamla och sätta in den igen och säga att det är en ny patron för skrivaren.

Det jag tänkte mest var om man kunde strypa ur även de sista dropparna genom att "lura" skrivaren att tro att det sitter en ny patron i den tills utskrfiterna börjar bli dåliga och först då byta ut patronen.

Det är då du riskerar att huvudet går torrt och får problem. Skrivaren håller koll på nivån i patronen på optisk väg med hjälp av den lilla prisman i botten på patronen om det fungerar likadant som på min vilket jag tror att det gör.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar