Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canons bläck enbart för Canons papper?

Produkter
(logga in för att koppla)

virus2u2

Avslutat medlemskap
Har börjat ge mig i kast med min fotoskrivare en Canon s9000. Har papper från hp och Canon. Får en krackelerad yta me hp-papper men utmärkta resultat med Canons papper. Bläcket jag använder sitter i många skrivare från Canon.Olika inställingar för papperskvalitet i skrivarrutinen påverkar resultatet obetydligt. Hur får man till det på hp-papper med Canons skrivare?.

För HP-papper krävs nog en HP-skrivare. Har själv en Epson skrivare som ger perfekta resultat med Epsons fotopapper. När jag provade ett Hp-fotopapper fick jag samma resultat som du: krakelerat och utflutet, mao totalt misslyckat. Provade att ställa om skrivaren för olika papperstyper men det hjälpte föga som du själv konstaterat.

OK. Men, hur fungerar det med "oberoende" tillverkare av papper?. Finns t.ex Tetenals, Ilford, Lysons och andra tillverkares skrivar-fotopapper anpassat till olika tillverkares bläck?!

Hej
Jag har en Canon s820 och den använde väl samma bläck som 9000 tror jag.
Har förutom Canons eget papper provat att använda Kodak Ultra glossy 220 g/m2, Konica QP Photo silky inkjet paper Heavy weight (funkade mkt bra), samt några tunnare matta papper som ger bra resultat för vissa ändamål. Jag har också en bunt HP-papper som jag inte provat ännu men kanske ska göra det. Bästa kvaliten har jag dock fått på Canons eget papper och på Konica.
Sten

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar