ANNONS
Annons

Canon Speedlight Sändare ST-E2

Produkter
(logga in för att koppla)

meterpagi

Medlem
Hej... är det någon som vet om det finns något billigare alternativ för att styra en 580EXII än Canons Speedlight Sändare ST-E2?

Det blir nog kabel i så fall, t.ex Canon OC-E3. Skulle tippa på att en begagnad 550EX (som också går att använda som master) blir minst lika dyr som (en ny) ST-E2.

Du kan ju alltid välja att köra blixten manuellt med en Elinchrom Skyport. Då får du bättre räckvidd än med ST-E2:an cokså.

Funkar Elinchrom Skyport med Canons blixtar? Den är ju billigare, om än marginellt... Jag var nog mer inne på någon billighetsvariant, piratkopia från valfritt asiatiskt land, typ...

Den ska funka med Canons blixtar efter allt jag läst. Sitter själv och funderar på hur jag ska lösa detta dilemma.
Blir antingen en elinchrom skyport, eller så köper jag en 430 ex och kör som slav till min 580 ex II. Är lite rädd för hur det ska gå med manuell inställning på blixten nämligen. Håller precis på att lära mig blixtfotografering nämligen.
Ifall du är ute efter någon billighetsvariant så finns det både ir och radiosändare på kaffebrus.

Vad kostar det att köpa en 430 EX II, då? Den kan du ju styra med en 580 EX II, som om jag förstår det rätt du redan har. Dessutom har du två blixtar då, inte bara en och en IR-sändare.

Jaha, nu hann en annan före med att föreslå 430.

Jag använder två st 430 EX till min 580 EX II och de funkar kalas bra. Men de är så mycket inställningar man kan göra så räkna med att läsa mer instruktions bok än fota dom närmaste veckorna =)
Mvh Micke

Canons slavutlösare funkar skitdåligt.
Jag tröttnade på att canons grejer löser ut när dom behagar för det så jag köpte elincrom o det funkar otroligt mycket bättre.
Nu kan jag placera slav blixtarna var jag vill o den löser ut jämnt.En annan fördel är att jag även kan köra elincromen på studio blixtarna.
Den enda nackdelen jag upptäckt hittils är att elincromen sitter lite löst fast i syncutaget i kameran varvid det är lätt att tappa den.
Nackdel 2 är att kör du äldre blixt än nya canons 580 ex 2 som saknar synkutag så behöver du ett hama blixtsko fäste samt kabel mellan sändarn o skon.

Tog 4 besök på scandinavian innan dom fått hem rätt grejjer.

När ni nämner sändare så som skyport eller PW så tar jag för givet att ETTL inte fungerar, utan det blir manuellt. Då funkar det även med vanlig synckabel förstås, på 580 II alltså.
Inga radiosändare kan överföra canons signaler för förblixt mm. rätta mig om jag har fel.

MWPhoto skrev:

Inga radiosändare kan överföra canons signaler för förblixt mm. rätta mig om jag har fel.

Eftersom du ber om det:) så visst, ett dyrt alternativ för radio ETTL är ju Radiopopper, men du måste ju fortfarande ha en uppsättning ETTL prylar från Canon.

Mitt tips blir nog att du satsar på några äldre Nikon blixtar med sync uttag å kanske Pocket Wizard's från Ebay eller så, hur som helst så känns det gyrmt onödigt att endast kunna köra en blixt som 580EXII i endast manuellt läge.

Satsa på högkvalitativa sändare, å billigare blixtar utan automatik är mitt råd.

ST-E2 tar ett tag att lära sig å man är lite begränsad av räckvidden, fotografering mitt på dan är inte riktigt å tänka på, utan på kvällen är i sådanafall ett bättre alternativ.

Själv måste jag ändå säga att min fungerar bättre än väntat med allt man läst om den, å om man har en OC-E3 blixtkabel så underlättar det ngt enormt eftersom man då kan rikta ST-E2'n direkt mot blixtarna.

Jag har bara provat lite denna veckan, då jag just nu har två 580 EX II till min disposition. Jag har fotograferat typiskt produktfoto, i en industriell installation, och det gick bra, tyckte jag. Ger ju mycket bättre möjlighet att mixtra med ljuset än med enbart en blixt på kameran. Vid något tillfälle gick det inte att ha blixten där jag tänkte mig, för det blev helt i skugga från kamerans blixt, men för det mesta kunde jag göra som jag ville.

Enkelt att sätta upp är det ju i alla fall, det här trådlösa Canonblixteriet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar