Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Remote shooting!

Produkter
(logga in för att koppla)

photonicdelousions

Aktiv medlem
Äntligen jag får remote shooting att fungera, det fungerade nämligen inte med min 350D.

Hur som helst nu sitter man och leker lite och jag ser det fina med att man kan knäppa via datorn för tex macro/studioarbete.

Men kan man inte se på skärmen vad man har i fokus samt fokusera via datorn? Måste man kolla skärpan i sökaren ställa allt rätt sedan knäppa via datorn?

För då funkar den mest vid macro/stilleben av inte rörliga motiv eller! Hur använder ni detta?
 
Det beror på sättet kameran är uppbyggd.
Du kan fokusera osv. med canons kompaktkameror (där man kan titta på skärmen).
Ett användningsomräde skulle väl kunna vara om man arbetar i studio och tar massor av kort eller inte orkar tömma minneskortet då bilderna sparas direkt på datorn.
 
Hej på er!

Jag har kört lite med Canons remote shooting-applikation med min Canon EOS 30D.

Är helt med på att man inte kan ha "sökaren" på skärmen pga spegelreflex.

Men, jag skulle vilja att bilden jag precis tagit visades med en stor bild på skärmen. Precis som det gör på kamerans LCD. Men eftersom bilden skulle vara större skulle man kunna se kvalitén bättre.

Är det någon som har koll på om man kan få detta att funka?
Nu måste jag dubbelklicka på bilden jag tagit, och det blir lite omständigt om man tar många bilder.

Verkar inte som man kan göra det med Canons egen mjukvara "EOS Utility - Remote Shooting".
Finns det kanske någon annan mjukvara med denna funktionalitet som jag kan använda?

Thanx!
/Richard
 
DSLR Remote Pro

Det är ett program från Breeze System, i detta program kan du få kameran till att ta en lågupplöst bild som snabbt skickas till datorn så du kan se bilden. Sedan kan du ta en bild i raw-format om du är nöjd, den visas såklart direkt som den är överförd till datorn. Där ser man även vilken fokuseringspunkt som använts, gör man det med Canons egna program.

Jag tror att detta program är mer kompetent än Canons egna, nackdelen är att detta kostar pengar. Det finns dock en demoversion att tanka ner så man kan testa och jämföra. Gör gärna det och skriv lite om dina erfarenheter i tråden!

Jonas
 
Hej Jonas!

Nej, Canons egna Remote Shooting visar inte AF-punkter. Man får ingen preview som DSLR Remote Pro ger, man får bara den färdiga bilden.

Slängde ett snabbt getöga på Breeze DSLR Remote Pro. Det verkar vara ett bra program, men jag tycker 95 USD är för dyrt.

Ska dock göra som du föreslog och tanka ner för att få till en jämförelse. Återkommer med den.

Under tiden, känner någon till något annat program av den här typen som funkar till Canon EOS 30D?

Thanx!
/Richard
 
Det fungerar utmärkt att koppla kameran till datorn och få korten man tar att dels lagras direkt på hårddisken och dels visa den senaste bilden maximerad på skärmen.

Jag har gjort det några gånger då jag tagit kort i studio eller i kyrka då jag har med min bärbar dator och kopplar min Canon 20D till datorn med en 5 meter lång USB-kabel. Jag sitter ändå fast med synkkabeln till blixtarna, så en kabel hit eller dit spelar inte så stor roll.

Jag använder då bara den programvaran som är med i Canons paket, DPP samt EOS Capture har jag för mig att det heter (jag har inte den datorn framför mig just nu). Programvarorna kan du ladda ned senaste versionen på http://software.canon-europe.com (du behöver dock DPP originalskiva för att kunna installera och jag vet inte om den följer med till 350D).

Se även tråden http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00EMVZ för litet fler tips och instruktioner.

/Andreas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.