Annons

Canon Powershot ?

Produkter
(logga in för att koppla)

viktorssonm

Aktiv medlem
ÄR ganska nybörjare på detta med foto. Men jag hade tänk att skaffa mig en digitalkamera för högst 7000:- Tittat lite på Canon G5 på sista tiden och undrar nu vad ni tycker om den ? Någon som har en sådan som skulle kunna vara snäll och berätta lite ? Sen en konstig fråga om den. Hur låter den när man fotograferar, syftar på detdära "shutter sound". Hur låter det på G5an någon som vet ?
Tack på förhand /Magnus
 
Den låter som du vill att den ska låta... Man kan nämligen lägga in egna teman... Ett tema som är med i kameran är t ex fågelkvitter och vargyl... Hur skruvat som helst!!

Annars är det en bra kamera med mycket att växa i för dig som nybörjare. Mycket manuella inställningar, 'Custom-lägen' där du kan spara de inställningar du använder mest, vridbar LCD-display för 'höftskott', hyffsat zoom-omfång etc etc

Jag har själv haft min G5:a i ca en månad och är mycket nöjd än så länge...

Mvh

Mattias
 
Fågelkvitter :/
Herregud, vill att min kamera ska klicka som en riktig. Går det att ställa in det ? Sen så undrar jag även hur hastigheten är. Kan man ta två bilder på raken ?
Tack för svart /Magnus :)
 
Du kan ta 2 bilder i sekunden i 7 bilder i följd, om du så vill (med bildkvaliteten på max)

Jag har nyligen införskaffat en G3 (samma fast med silverhölje och 4mpix) och rekommenderar den starkt. G5 har en del oönskade bildartefakter jämfört med G3, detta beror på att man har tryckt in en 5 mpix ccd i en design som egentligen är byggd för 4mpix.

Nåväl, mer om det kan du läsa på just

http://www.dpreview.com/reviews/canong5/
http://www.dpreview.com/reviews/canong3/

Om man inte vill ha en DSLR kamera, så är det nog en G3/G5, Sony V-1/F-717, Nikon 5400/5700 man bör titta på, om man vill ha manuella inställningsmöjligheter, bra bildkvalitet och möjlighet till extra linser.
 
Jag vill avråda från köp av G5!

Vi har köpt en G5 till jobbet, och sökaren på den stämmer uselt med utsnittet på bildfilen.

Jag har skrivit om det i en annan tråd.

Köp den inte om du har minsta krav på bildkomposition.
 
plf66 skrev:
Jag vill avråda från köp av G5!

Vi har köpt en G5 till jobbet, och sökaren på den stämmer uselt med utsnittet på bildfilen.

Jag har skrivit om det i en annan tråd.

Köp den inte om du har minsta krav på bildkomposition.

Stämmer inte bilden på LCD-skärmen heller?
 
Jo, den verkar stämma bra, men det kan inte vara meningen att den ska användas till 100% av fotograferingstillfällena.

I så fall skulle kameran inte vara utrustad med genomsiktssökare.

LCD-skärmen, som väl är en TFT?, drar också markant mera ström än genomsiktssökaren.

Man ska inte behöva ha med sig 3-4 batterier för en dags fotografering bara för att sökaren är undermålig?

(Jag har fotograferad sedan 1976, så jag vet att det finns kameror med genomsiktssökare som stämmer nästan perfekt, och framförallt ger ett centrerat motiv vid normala fotograferingsavstånd).
 
Nästan så man skäms över sina yrkeskollegor, så här står det i instruktionsboken s 194:

"LCD-skärm: 1,8 tums lågtemperatur TFT-färgskärm med polykristallint kisel. Synfält ungefär 100 %".

Antingen är väl skärmen en LCD-skärm eller en TFT-skärm, har svårt att tänka mig kombiteknik i det fallet. :)
 
Jag kan rekommendera Powershot S50. Hade tidigare en S30 och var mycket nöjd med den och uppgraderade till S50 för en tid sedan. S50 är väldigt lik G5, mycket manuella funktioner coh plats för kreativitet, men den har ej justerbar LCD och möjlighet till extern blixt. Den är även betydligt mindre än G5 om man nu bryr sig om detta. Kostar även en hel del mindre. Kolla in reviews på www.dpreview.com och bestäm själv vad som passar bäst för dig.

mvh

Hakan
 
Jag har haft min G3:a i nio månader, och är helnöjd med den. Det jag saknar är större zoom (det gör man väl alltid), även om 4x är hyfsat bra. I allt en ypperlig kamera som verkligen har gjort mig sugen på att köpa en DSLR.

Att den optiska sökaren inte visar exakt det som syns på bilden ser jag inte som något problem, det är bara att beskära bilden i efterhand tills kompositionen är som du ville ha den.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.