Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Powershot A80 eller S50?

Produkter
(logga in för att koppla)

hujeda

Medlem
Jag kommer till veckan att köpa en ny digitalkamera, frågan är vilken. Har länge varit inne på en Canon A80 eftersom den som regel fått bra omdöme frånsett att den kan vara lite långsam av sig och lite klumpig i fickan. Funderar på S50; verkar kosta ungefär lika mycket och även den kunna producera fram fina bilder. S50 har även en megapixel mer vilket kan vara bra vid beskärning osv. Jag kommer att köpa kameran på cyberphoto eftersom jag bor i närheten. Vilken tror ni är bäst? Viktigast för mig är:
- bildkvalitet (bra optik, helst 4 megapix eller mer)
- smidighet (lätt o ta med, bekväm att hålla i)
- manuella inställningar (fokus osv)

1mp mer betyder inte bättre bildkvallite! Du får större bilder, men antagligen mer brus o skräp så att du ändå får bättre resultat med 4mp kameran. A80:n har ju dessutom vinklingsbar lcd, något som jag har på min G5 och är mycket nöjd med. Kort sagt A80:n är väl lite mer för entusiasten och S50:n mer för den som vill ha en bra digitalkamera men inte bryr sig lika mycket om funktionerna.

Okej att 5mp nödvändigtvis inte innebär bättre bildkvalitet än en kamera av samma modell på 4mp. Av de recensioner jag tittat på att döma så verkar dock S50 ändå kunna ge förhållandevis mycket bra bilder.
Vinklingsbar lcd har jag på min nuvarande kamera men är ingenting jag brukar behöva använda. Det enda jag kan se A80'n vara mer "entusiastkamera" är att den är påbyggnadsbar med filter osv. Jag tror inte att jag är entusiast nog att hålla på med sådant, i så fall hade jag nog försökt skrapa ihop till en digital systemkamera. Enligt cyberphoto upplevs dock S50 lika rolig att använda som en systemkamera så det kanske inte behövs.

SONY DSC-V1

Har du kikat på en Sony DSC-V1 valde mellan Canon S50 och Sony, såg att Cyberphoto precis sänkt priset på V1... Sony fick riktigt bra kritik på http://www.dpreview.com kanske till och med lite bättre än S50 :).

Det enda negativa är att den är lite tjock o samt batteritiden, men har man råd med kameran så har man råd med ett extra batteri oxå..

Mvh.
Joakim

Ja cyberphoto säljer V1 till ett bra pris och den ser faktiskt fin ut. Jag blev bara lite rädd när jag tittade på cyberphotos testbilder; jag har en sony dsc-s30 och tycker att den tar bra bilder förutom att en del färger ofta känns onaturliga. Jag upplever som att den har svårt med rött och grönt och tycker mig se att även V1 har svårt att återge den gröna färgen naturligt. Därför har jag bestämt mig att inte köpa den i alla fall.

Enligt http://www.dpreview.com har sony slutat med sina "Disney färger", jämförde testbilderna på parkeringen tagna med S50 o V1 ljusförhållandena var ganska olika så det svårt o säga nått om färgerna, Canons automatiska vitbalans kan nog vara ett strå vassare under vissa ljusförhållanden.

Utan tvekan är S50 också en bra kamera.. Lycka till med köpt, det enda som är viktigt är att du blir nöjd i slutändan.

Mvh.
Joakim

Min fru har en A80 och är mycket nöjd med den - och jag måste hålla med henne!

Och som någon sa tidigare att ha många pixlar är inte samma sak som att man får bra bildkvalitet. Den gamla tvåmegapixlaren Olympus C-2100 UZ är ett bra exempel på det. Jag tar fram den då och då och blir varje gång lika glatt överraskad över hur bra bilder den producerar.......

/Kjell

Re: SONY DSC-V1

margell skrev:
Har du kikat på en Sony DSC-V1

Det enda negativa är att den är lite tjock o samt batteritiden, men har man råd med kameran så har man råd med ett extra batteri oxå..

Hmm, här missas något viktigt. MINNET. Memorystick är allt annat än billigt och prisvärt i jämförelse med Compact Flash som A80 tar. Och minne skall man ha så mycket som möjligt av!

Min favorit är A80, utan tvekan!

//

Kan bara hålla med.
Jag tycker man ska beakta följande lista:

1. Bildkvalitet - inte mycket att tjäna på att gå upp till 5 Megapixlar. Kvaliteten är också avhängig rutinerna i kamerans processor.

2. Zoomomfång - 3, 4 eller 5X, kanske en smaksak, men ju större område så desto fler kompromisser (sämre på lägsta och/eller högsta zoomläget) eller högre pris.

3. Minnestyp - CF och SD de två mest spridda, Olympus Xd och Sonys memorystick de minst spridda. Detta val är väl avhängigt om man har fler kameror och/eller tänker byta upp sig senare. dSLRs använder sig av CF.

4. Möjlighet till manuella inställningar - ett måste om man ska kunna växa med kameran, tycker jag.

5. Möjlighet till att spara i RAW eller TIF-format. Ger också möjlighet att växa med kameran, att jobba mer med efterbehandlingen, men kräver större minnesenheter. Ger också långsammare bildhantering i kameran.

6. Batterityp i kameran - vanliga AA eller speciella batterier. Båda har fördelar och nackdelar. Laddbara AA har fördelen att vara ganska billiga, kommer efter hand med större och större kapacitet (upp i 2-2.5 mAh nu), kan köpas på många ställen. Kan användas i många olika apparater. Speciella batterier, gjorda för en eller flera kameramodeller är smidiga, har ofta god eller högre kapacitet än vanliga AA, men är å andra sidan dyrare och passar inte andra apparater.

7. Medföljande mjukvara. Vettiga filöverförings- och bildsorteringsprogram. Mycket en fråga om tycke och smak, och vad man är van vid. Följer Photshop Elements, eller dylikt med, så är det nog ett plus.

8 . Storlek och vikt - fast de flest kameror i denna klass är nästan alla små och smidiga numera.

9. Andrahandsvärde - kanske inte vad man tänker på direkt, men kan vara nyttigt att ha i åtanke om man tänker sig att köpa ny eller mer avancerad modell om något år.

hils
Mats

ps. Köp A80, som sagt.

Ingen erfarenhet av A80m men...

... har sedan ett år en Canon S45 (och det finns också en S50 i familjen), och jag kan bara säga att jag är helnöjd med den kameran! Numera har jag också en dslr, men har behållit min S45 för att det är så himla smidig att ha med sig (praktisk form!) OCH ger mycket fina bilder! Manuell fokusering är nog inte sååå användbart på någon av de två modellerna, i alla fall inte jämfört med en systemkamer. Det finns i alla fall möjlighet att köra helt manuella inställningar. Sen var det någon som skrev att A80 riktade sig mer till entusiaster...jaså?! Jag kan inte se någon skillnad i funktioner på själva kamerorna. Sen gillar jag jättemycket de laddningsbara batterierna, som håller läänge, och finns att köpa billigt på t ex Kjell&Co. Den vinlingsbara LCD-skärmen är det enda jag ser som mer positivt med A80.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar