Annons

CANON lens FD 50 mm 1:1,8 till Canon 400D?

Produkter
(logga in för att koppla)

CeciliaHolm

Medlem
Hej. Hittade ett billigt objektiv på Tradera, men jag är osäker på om det fungerar till Canon 400D. Objektivet heter CANON lens FD 50 mm. 1:1.8. Jag googlade på namnet + Canon 400D, men då hittade jag någon som skrev att det inte passade? Någon som vet?

Det passar inte.
Det har skrivits mycket om det här redan och slutsatsen brukar bli att det inte är någon idé att försöka.
Canons äldre analoga kameror hade FD-fattning den ersattes sedan av EF-fattningen som finns på EOS-kamerorna.

Nej, det passar inte, och inte är det lätt att bygga om heller. Med tanke på det låga priset för ett nytt EF 50mm f/1,8 är det mycket bättre att du lägger pengar på ett sånt. Det passar.

Vill du däremot ha ett gammal billigt manuellt omkring 50mm objektiv så är Helios 44 ett mycket billigt och bra 58mm f/2 objkektiv som med M42 EF adapter fungerar väldigt bra på EF hus. 20 USD får man ett bra objektiv för - adaptern ungefär det samma. Det är bra och är skarp fullt öppen - klart rolig att fotografera med!

Annars är givetvis EF 50 f/1.8 helt oki och du får AF om än gnölig och rätt plastigt utförande.

"Rätt plastigt utförande" är väl närmast en underdrift. Det finns sådana objektiv som delat på sig själva, helt spontant.

Men bildkvalitén per krona är makalös.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar