Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon G12

Produkter
(logga in för att koppla)

skogis-killen

Ny medlem
-är canon G12 verkligen bra till det mesta? -har just fått en och ej tagit upp den än, men den väger nog ca 1kg, -har ej vägt den än. -annars kan man ju byta till en annan med mera zoom tex. den har bara5x zoom.

Den väger ca 400 gram enligt de specar jag sett.

Att kameran "bara" har 5x zoom ser många som en fördel, ju mer zoom du har desto mer av kompromiss blir objektivet.

"Bra till det mesta" är ju en liten vag definition.

Det är väl en kamera som är bra till mycket men inte bäst på något.

Vad skall du använda den till? Hur fotointresserad är du? Hur viktigt är storleken på kameran?

Bra till mycket - men inte allt

G12 är bra till mycket, men den har några begränsningar som man ska tänka på.

Det bra först. Det är en kamera som man lätt kan stoppa i en jackficka. Man kan man också få ner den i en kavajficka (och med lite försiktighet till och med få ut den igen utan att fickan rämnar). Den ger under normala förhållanden en bildkvalitet som är fullt tillräcklig för "vanliga" användare. Zoomomfånget är rätt lagom, om man inte är tele-fantast. Den vridbara skärmen på baksidan gör att man kan ta - och verkligen gör det också! - bilder som man annars inte skulle kunna ta. För "normalt" bruk är den rimligt snabb också.

Den enligt min mening största bristen (som såvitt jag vet gäller för alla vanliga kompaktkameror) är att den kan kännas långsam. Den fokuserar inte lika snabbt som en DSLR. Och framför allt måste man när man tagit en bild vänta någon sekund innan man kan ta nästa bild. Just detta ser jag som den största begränsningen. Man tar kanske en bild, och omedelbart efteråt ändras motivet och man skulle kunna få en mycket bättre bild om kameran var snabbare.

Kort sammanfattat: För vanlig användning är G12 en mycket vettig kompromiss. Eftersom den kan gömmas i en ficka törs man ta med den på kvällen när man är ute på semester i främmande, hemska länder. Vridskärmen ger en bilder som annars inte skulle bli tagna. Men om man ska fotografera fåglar i skogen, eller om man tycker att actionbilder är det häftigaste som finns, då ska man fundera en gång till.

ALj

PS: Jag glömde att säga att G12 anses vara en av de kameror i sin storleksklass som ger bäst bildkvalitet. I de fall när detta har mycket stor betydelse kan man också köra med RAW-format. /DS

-är canon G12 verkligen bra till det mesta? -har just fått en och ej tagit upp den än...
G12 är en väldigt bra kamera, men givetvis inte det bästa valet för alla. Om du funderar på att byta och inte vill packa upp den så kan du gå till en bra fotobutik och känna på den. Vill du ha möjligheter till lång brännvidd (t ex för att plåta fåglar) kanske en Canon SX40 är ett bättre val.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar