Bra till mycket - men inte allt
G12 är bra till mycket, men den har några begränsningar som man ska tänka på.
Det bra först. Det är en kamera som man lätt kan stoppa i en jackficka. Man kan man också få ner den i en kavajficka (och med lite försiktighet till och med få ut den igen utan att fickan rämnar). Den ger under normala förhållanden en bildkvalitet som är fullt tillräcklig för "vanliga" användare. Zoomomfånget är rätt lagom, om man inte är tele-fantast. Den vridbara skärmen på baksidan gör att man kan ta - och verkligen gör det också! - bilder som man annars inte skulle kunna ta. För "normalt" bruk är den rimligt snabb också.
Den enligt min mening största bristen (som såvitt jag vet gäller för alla vanliga kompaktkameror) är att den kan kännas långsam. Den fokuserar inte lika snabbt som en DSLR. Och framför allt måste man när man tagit en bild vänta någon sekund innan man kan ta nästa bild. Just detta ser jag som den största begränsningen. Man tar kanske en bild, och omedelbart efteråt ändras motivet och man skulle kunna få en mycket bättre bild om kameran var snabbare.
Kort sammanfattat: För vanlig användning är G12 en mycket vettig kompromiss. Eftersom den kan gömmas i en ficka törs man ta med den på kvällen när man är ute på semester i främmande, hemska länder. Vridskärmen ger en bilder som annars inte skulle bli tagna. Men om man ska fotografera fåglar i skogen, eller om man tycker att actionbilder är det häftigaste som finns, då ska man fundera en gång till.
ALj
PS: Jag glömde att säga att G12 anses vara en av de kameror i sin storleksklass som ger bäst bildkvalitet. I de fall när detta har mycket stor betydelse kan man också köra med RAW-format. /DS