Annons

Canon EOS R eller Canon 1D Mark IV

Produkter
(logga in för att koppla)

Ramban

Medlem
Hej alla,

Jag har idag en EOS 550D, och har beställt en EOS R. Nu har en vän erbjudit mig att köpa hans EOS 1D Mark IV med ett Canon 70-300 f. 4. för ett väldigt förmånligt paketpris. Byter upp mig oavsett, men vet inte vad jag ska göra. EOS R känns som ett roligare val för att den är ny och mycket lättare (jag har dessutom små händer), men då jag "endast" är hobbyfotograf vet jag inte om jag kan motivera investeringen EOS R skulle innebära när jag kan köpa en 1D Mark IV förmånligt, när den är så mycket bättre än min 550D.

Kan någon hjälpa mig resonera? Jag fotograferar hästtävlingar och tycker jag är rätt duktig för att ha fotat så lite jag gjort. Vill verkligen kunna avancera.

Jag skulle också hålla fast vid EOS-R. Om syftet hade varit renodlad sport för minsta möjliga peng är nog en 1DIV för under 5000kr värd en titt men för allmänfoto är den nog inte förstahandsvalet idag. Tänk också på att den har en 1,255x beskärningsfaktor så en normalzoom blir lite konstig i sitt brännviddsomfång med den.

Problemet med EOS R är väl när man vill ha kombinationen följande AF och serietagning, där prestandan inte gärna ens med god vilja kan betecknas som särskilt imponerande. Men vill man ha bättre hos Canon är det väl antingen till att titta på spegelreflex - det finns ju fler modeller både nya och begagnade - eller de väsentligt dyrare R5 och R6.

Problemet med EOS R är väl när man vill ha kombinationen följande AF och serietagning, där prestandan inte gärna ens med god vilja kan betecknas som särskilt imponerande. Men vill man ha bättre hos Canon är det väl antingen till att titta på spegelreflex - det finns ju fler modeller både nya och begagnade - eller de väsentligt dyrare R5 och R6.

Utveckla gärna hur du menar. Jag tar en hel del serier när jag fotar dressyr, är autofokusen ett problem då?

Autofokusen är det ingen större fel på med Eos R - den är betydligt exaktare än med Eos-1D Mark IV. Men serietagningshastigheten blir väldigt låg med Eos R eftersom autofokusen slukar mycket processorkraft.

Tänk också på att du behöver lägga pengar på objektiv. Det kan ändra hela ekvationen. Objektiven gör enorm skillnad.

Generellt skulle jag säga att en begagnad Eos 5D Mark III är ett bra val. Den ger per precis autofokus och bättre bildkvalitet än 1D Mark IV, och snabbare serietagning är Eos R. Den kostar inte heller så farligt mycket idag.

Ett begagnat 70-200/4L USM (versionen utan IS) kostar omkring 3000 kr och är ett bra objektiv för sport.

Autofokusen är det ingen större fel på med Eos R - den är betydligt exaktare än med Eos-1D Mark IV. Men serietagningshastigheten blir väldigt låg med Eos R eftersom autofokusen slukar mycket processorkraft.

Tänk också på att du behöver lägga pengar på objektiv. Det kan ändra hela ekvationen. Objektiven gör enorm skillnad.

Generellt skulle jag säga att en begagnad Eos 5D Mark III är ett bra val. Den ger per precis autofokus och bättre bildkvalitet än 1D Mark IV, och snabbare serietagning är Eos R. Den kostar inte heller så farligt mycket idag.

Ett begagnat 70-200/4L USM (versionen utan IS) kostar omkring 3000 kr och är ett bra objektiv för sport.

Tack för utförligt svar. Har idag ett Canon EFS 55-250 2.8 IS, så skulle behöva en monteringsring på EOS R, kommer kunna låna vännens Canon EF 70-300 f.4 USM IS tills jag själv köper ett annat jag spanat in, vilket är ett Canon 70-300 f. 2.8 IS.

Tack för utförligt svar. Har idag ett Canon EFS 55-250 2.8 IS, så skulle behöva en monteringsring på EOS R, kommer kunna låna vännens Canon EF 70-300 f.4 USM IS tills jag själv köper ett annat jag spanat in, vilket är ett Canon 70-300 f. 2.8 IS.

Som du säkert vet belyser inte 55-250 hela sensorytan på EOS-R då den förstnämnda är gjord för APS-C så det är lite bortkastat att köra den på FF. Beroende på budget och brännviddsbehov skulle jag rek t ex någon 70-200 L (beg från 3000-17000 KR beroende på modell), Canon 70-300 IS II USM (beg under 3000kr) eller för lite mer, en beg Canon 100-400 L IS version ett för max 6500kr beg.

Som du säkert vet belyser inte 55-250 hela sensorytan på EOS-R då den förstnämnda är gjord för APS-C så det är lite bortkastat att köra den på FF. Beroende på budget och brännviddsbehov skulle jag rek t ex någon 70-200 L (beg från 3000-17000 KR beroende på modell), Canon 70-300 IS II USM (beg under 3000kr) eller för lite mer, en beg Canon 100-400 L IS version ett för max 6500kr beg.

Det visste jag inte, det är bra att ha i åtanke. Tack så mycket för råd, jag uppskattar det. :)

Hej alla,

Jag har idag en EOS 550D, och har beställt en EOS R. Nu har en vän erbjudit mig att köpa hans EOS 1D Mark IV med ett Canon 70-300 f. 4. för ett väldigt förmånligt paketpris. Byter upp mig oavsett, men vet inte vad jag ska göra. EOS R känns som ett roligare val för att den är ny och mycket lättare (jag har dessutom små händer), men då jag "endast" är hobbyfotograf vet jag inte om jag kan motivera investeringen EOS R skulle innebära när jag kan köpa en 1D Mark IV förmånligt, när den är så mycket bättre än min 550D.

Kan någon hjälpa mig resonera? Jag fotograferar hästtävlingar och tycker jag är rätt duktig för att ha fotat så lite jag gjort. Vill verkligen kunna avancera.

1d mark 4 har inte ens en fullformatssensor. Jag kan inte rekommendera den. Den har inte en med dagens mått en modern teknik. Väl R

1d mark 4 har inte ens en fullformatssensor. Jag kan inte rekommendera den. Den har inte en med dagens mått en modern teknik. Väl R

Topp, tack! Jag är som sagt glad amatör och uppskattar din expertis. Börjar luta mot att av dessa val blir det EOS R, men ska se över om jag borde ta in andra begagnade alternativ i funderingen innan jag beslutar mig för ett hus. :)

Alla de kameror som nämns, R, 1D IV eller 5D III är bra kameror. För dressyr och ännu mer hoppning behöver du kunna ta 8 bilder per sekund om du ska fånga hästen i rätt position med hovarna, halsen osv. Det kan inte R med följande fokus. Om du får ett bra pris på 1D IV (max 5000) så får du pengar över till ett bra objektiv.
Du skriver 700-300 f4 men sådant finns inte. Finns en L zoom 70-300 men den har inte fast bländare. Men är ett utmärkt objektiv. Kanske du menar 70-200 f4. Den är utmärkt!
För häst har du ingen nytta av IS eftersom det är hästen rörelse som ger oskärpa och inte att du skakar objektivet. Det är endast skakningsoskärpa som IS hjälper mot.
En 1D Mk IV med 70-200 f4 eller gärna f2.8 kommer att ge dig mång bra bilder i flera år. För mindre än vad enbart R huset kostar. Då kan du även lägga pengar på en 85 f1.8 för inomhus.

... tills jag själv köper ett annat jag spanat in, vilket är ett Canon 70-300 f. 2.8 IS.
Där har du spanat fel, för något sådant finns inte.
Det som finns är exempelvis EF 70-300 mm f/4-5,6L IS USM eller någon version av EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM. Dessa två har jag erfarenhet av och tycker fungerar bra. Var och en med sina styrkor.

Jag håller med Magnus om att en begagnad EOS 5D Mark III till rätt pris skulle ha varit bästa alternativet. Men i valet mellan EOS R och 1D Mark IV skulle jag ha valt den sistnämnda, trots dess ålder. EOS R är ingen bra sportkamera, det är i praktiken en instegsmodell i Canons spegellösa fullformatssystem och har inte tillräckligt snabb serietagning för snabbrörliga motiv som hästar. EOS 1D Mark IV är utvecklad specifikt för sport, med snabb AF och serietagning, har använts av tiotusentals sport- och naturfotografer och genererat mängder med fantastiska, knivskarpa bilder på traditionellt svåra motiv. Nej, bildsensorn är inte fullformat men det är sällan en nackdel vid sport då man ändå ofta använder tele. Ja, EOS R ger tveklöst bättre bildkvalitet men vad spelar det för roll om den inte hinner ta bilderna? 1D Mark IV har en bildkvalitet som är bra nog i de flesta sammanhang. Må så vara att den inte kan pressas till ISO 6400 utan att bruset blir markant men det finns å andra sidan väldigt bra brusreduceringsprogram som Topaz Denoise som kan åtgärda det problemet. Är kameran i bra skick och slutaren inte har gått alltför många exponeringar är 1D Mark IV till rätt pris en klockren kamera att lära sig fotografera sport med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar