Annons

CANON EOS 7D vs NIKON D7000?

Produkter
(logga in för att koppla)

Desserienilsson

Ny medlem
Hej alla fotokunniga! Jag ska köpa mig en ny kamera men jag velar mellan två modeller. Det värsta är att det är två olika märken, vilket skiljer dem mer åt som jag fattat det som (?), än om jag skulle vela mellan två nikon.

För två år sedan ägde jag en Sony A290L. En väldigt lätt systemkamera som jag tröttnade på efter ja, 2 månader. Sålde den efter 5. Därför satsar jag på något mer avancerat, min tanke är att då slipper byta upp mig på ett tag.

Frågan är då, vilken är BÄST generellt? Syftar då på ISO, megapixlarna, bps, snabb AF, och ja allt. Dra gärna till med minus och fördelar med varje modell, ifall ni äger en själva. :)

CANON EOS 7D eller NIKON D7000?
 
Nu var det ju inte märket jag frågade efter. Utan modellernas SPECIFIKATIONER. Antal megapixlar osv osv osv. Var det otydligt i rubriken?
 
Nikon vinner väl på megapixlar. Sen är det såklart en fråga om du behöver de extra pixlarna. Ska du beskära mycket, göra panoraman osv, då kan det inte skada med fler pixlar.

ISO är väl lite hugget som stucket. Kör du RAW är det nog inte allt för påtaglig skillnad. Överlag brukar Canon vara lite vassare och ge lite "snyggare" brus. Men båda kameror är nog rätt glada upp till 3 200 o över det är det väl inte så vanligt att man är.

Autofokus och seriebildtagning bör Canon vinna, lite det 7D är byggd för. Dock har du väl fler punkter i Nikonen, så om du tänker fota mycket porträtt med bländare f/1.2 så hjälper nog Nikon dig bättre. Tror även att Canon 7D har en hel separat processor bara för autofokusen, som borde göra underverk.

Där har du mina amatörmässiga reflektioner. Hoppas det hjälper :)
 
Nikon vinner väl på megapixlar. Sen är det såklart en fråga om du behöver de extra pixlarna. Ska du beskära mycket, göra panoraman osv, då kan det inte skada med fler pixlar.

ISO är väl lite hugget som stucket. Kör du RAW är det nog inte allt för påtaglig skillnad. Överlag brukar Canon vara lite vassare och ge lite "snyggare" brus. Men båda kameror är nog rätt glada upp till 3 200 o över det är det väl inte så vanligt att man är.

Autofokus och seriebildtagning bör Canon vinna, lite det 7D är byggd för. Dock har du väl fler punkter i Nikonen, så om du tänker fota mycket porträtt med bländare f/1.2 så hjälper nog Nikon dig bättre. Tror även att Canon 7D har en hel separat processor bara för autofokusen, som borde göra underverk.

Där har du mina amatörmässiga reflektioner. Hoppas det hjälper :)

Nikon D7000 har en 16Mp sensor mot 7D som har en 18MP sensor så det är
7D som vinner MP racet mellan dessa 2, vilket fö och i min egna mening är helt ointressant.
Man kan beskära bilder rätt så kraftigt även på en 16MP bild.

Gissar på att D7000 hanterar brus ngt bättre om man bara använder sig av jpg och inte efterbehandlar raw ?!

Och som nämts innan så har nog 7D en snabbare/bättre Autofokus, snabbare seriebildtagning, till viss del vädertätad, större hus=potentiellt bättre ergonomi och bättre balans med tyngre objektiv m.m.

För övrigt så tror jag att det mest handlar om smak/tycke, trivs man med Nikon och allt vad det innebär så kör på en D7000 och tvärt om.

Bådan husen är sjukt prisvärda nu (iaf mot vad som tidigare kostat) , tror cyberphoto har en extremt begränsad kampanj nu på 7D för 8500:- och ett D7000 kan man hitta hos flera handlare för runt 5500:-
 
Det är utmärkta kameror båda två. 7D har väldigt bra sökare, fler bps o mer avancerad af. Ska man plåta saker som rör sig snabbt och irrationellt (typ hockeyspelare) är den nog det bättre valet. Annars kan man välja den som känns bäst i handen.
 
Låg historia kort... 7D vinner på...
Byggkvalité
Grepp
AF
BPS= bilder per sekund
Sökare
Lite större Buffert

D7000 vinner på...
Lägre pris
Mycket bättre bildkvalité (den som säger annat är blind " fniss")
Lite bättre batterikapacitét.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.