Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 5D Mk3 vs. Nikon D800

Ska kolla om jag får ett SMS-lån först bara ...

Ska du hålla på krångla så höjer jag priset, mitt erbjudande avsåg en snabb affär utan kartong och kvitto. Nu ska jag ta lite mer bilder på sötnosen, iso 102400, tid 1/4 och ingen skärpning eller brusreducering! Den bilden behåller jag för mig själv. Fina bilder delar man inte med sig!
 
Iso 200 000, 1/1, F/0.95, spotmätning i taket och fokusering manuellt utan att titta i sökaren eller ha liveview på. Dont try this at home.
 

Bilagor

  • DSC_0002.jpg
    DSC_0002.jpg
    14.1 KB · Visningar: 284
En vacker Gnu fick du in där strålande bra gjort !
Du tar priset för bästa skjut ever !

Mvh. /LEE

När man kunglig så måste man försöka vara ödmjuk också, jag vill inte skryta för mycket, men jag glömde nämna att jag har druckit en flaska sprit och höll inte ens i kameran, utan den hängde i nackremmen, jag gör allt på känsla, annars blir det inte konstnärligt. Men nu ska inte tråden handla om mina färdigheter inom foto. Det blir lätt så att folk känner sig lite smått bitska och blir lite avundsjuka. Nu till tråden, hur blir era bilder med D800 när ni fotar i t.e.x iso 51200? Hihihihihih.
 
När man kunglig så måste man försöka vara ödmjuk också, jag vill inte skryta för mycket, men jag glömde nämna att jag har druckit en flaska sprit och höll inte ens i kameran, utan den hängde i nackremmen, jag gör allt på känsla, annars blir det inte konstnärligt. Men nu ska inte tråden handla om mina färdigheter inom foto. Det blir lätt så att folk känner sig lite smått bitska och blir lite avundsjuka. Nu till tråden, hur blir era bilder med D800 när ni fotar i t.e.x iso 51200? Hihihihihih.

Ja usch för den svenska kungliga avundsjukan !
Ja åter till tråden nu och mitt svar blir hmmm vet ej eller wait for see !

Under tiden ni väntar på att någon butik ringer och vill skänka mig en D800 så säger jag goder natter både herre och fru !

Mvh. /LEE
 
Ja usch för den svenska kungliga avundsjukan !
Ja åter till tråden nu och mitt svar blir hmmm vet ej eller wait for see !

Under tiden ni väntar på att någon butik ringer och vill skänka mig en D800 så säger jag goder natter både herre och fru !

Mvh. /LEE

Vi ger dig kungliga gonatt hälsningar! Ska spotta ut min ettan och sova själv snart.
 
Nu har jag varit till Stockholm och kännt på både D800 och 5DIII. MediaMarkt i Barkarby hade ett demoex av D800 som jag var in och provhöll en stund på väg till Canon Pro Solutions på Nacka Strandmässan. Jag måste säga att jag blev besviken på D800 som kändes som att hålla i en skör kaffekopp med fingerspetsarna. Inget grepp alls med fingrarana eller stöd i handen trots mina små händer. Både 5DIII och 1DX känndes mycket bättre och naturligare att hålla då båda fyllde upp handen och fingrarna mycket bra

Jag hade under ett par månader för ett par år sen nära tillgång till en D700 som om jag minns rätt låg mycket fint i handen så jag blev väldigt förvånad över hur D800 kändes. Varför har Nikon sabbat greppet på D800 så mycket i jämförelse med D700? Blev riktigt förvånad...

MkII är bland det bästa som jag hållit i vad gäller kameror, den var också bättre än MKIV faktiskt. dom verkar att ha en väldigt bra gummisort också som inte upplevs som hal. den billigar 60D har också en bra gummiblandning verkar det som, men den kameran är också mycket lättare.

//Bengt.
 
Det är du nog rätt så ensam om att tycka är jag rädd. De (exvis DXO) tester som florerar visar ett övertag för MKIII och D800 över MKII.

Men det är klart, i jpg kan naturligtvis allt hända beroende på kamerans hantering, On det är det du menar?

/K


Om samtliga bilder hanteras på samma sätt borde inte skillnaden vara så stor.

De tester från DxO som du hänvisar till visar ju ett övertag vid höga ISO om jag inte minns fel. Själv tycker jag att mk2 är bättre vid låga ISO eftersom bruset är mindre vid dessa intervaller. Flera tester har visat att mk3 har mer brus vid låga ISO och jag tycket att detsamma gäller för D800, även om den är ngt bättre.
 
MkII är bland det bästa som jag hållit i vad gäller kameror, den var också bättre än MKIV faktiskt. dom verkar att ha en väldigt bra gummisort också som inte upplevs som hal. den billigar 60D har också en bra gummiblandning verkar det som, men den kameran är också mycket lättare.

//Bengt.

Uppriktigt sagt så har jag aldrig reflekterat över vilken "klädsel" 5DIII/5DII eller 7D är försedda med. Dom känns bara väldigt bra att hålla i och den känslan räcker utan nån mer djuplodande analys om varför. Ett par andra bra grejor med 5DII och 7D är den enkla hanteringen. Med 5DIII så har det blivit ännu bättre med mer lättöverskådliga menyer och enkelt handhavande i övrigt med bara höger hand och få knapptryckningar för alla justeringar man behöver göra under en dag med kameran. Det är sällan man behöver flytta vänster hand från objektivet till kameran för att ändra nån inställning. Hur D800 fungerar att manöverera vet jag inte så noga men det verkar finnas gott om fotograferingsinställningar för vänsterhanden att sköta även om det säkert går att fixa till ett enkelt handhavande med den oxå.

Det jag gillar hos D800 är DR mellan iso100 - iso400, men det är nog det enda oxå.

Det jag inte gillar hos D800 är som sagt det urusla greppet samt den stora datamängd råfilera innebär, vilket ju segar ner både kameran och efterbehandlingen. Efterbehandlingen kan man ju fixa med att köpa en snabbare dator med massor av internminne samt snabba och stora hårddiskar. Kameran är det lite värre med tyvärr.
 
Om samtliga bilder hanteras på samma sätt borde inte skillnaden vara så stor.

De tester från DxO som du hänvisar till visar ju ett övertag vid höga ISO om jag inte minns fel. Själv tycker jag att mk2 är bättre vid låga ISO eftersom bruset är mindre vid dessa intervaller. Flera tester har visat att mk3 har mer brus vid låga ISO och jag tycket att detsamma gäller för D800, även om den är ngt bättre.

Det är lätt att tro det eftersom många tror att ISO bara handlar om brus, tittar man på alla kurvorna så visar det dock en liten annan sanning. Sedan väger inte DXO utan tar den sämsta egenskapen på ISO och 5Dmk3 har en större akilleshäl än vad D800 har.

/Karl
 
Det är lätt att tro det eftersom många tror att ISO bara handlar om brus, tittar man på alla kurvorna så visar det dock en liten annan sanning. Sedan väger inte DXO utan tar den sämsta egenskapen på ISO och 5Dmk3 har en större akilleshäl än vad D800 har.
Nja, det är inte riktigt sant. På höga iso finns det (enligt Dxos mätningar) i princip ingen skillnad mellan kamerorna i brusnivåer. Däremot har 5D klart bättre DR medan D800 har ungefär lika mycket bättre "color sensitivity". Det tycks alltså som om Dxo värderar det ena högre än det andra.

Ska man använda Dxos mätningar bör man nog helt strunta i deras "betyg" i olika "ämnen" och titta på mätdata (kurvorna) direkt och göra sin egen tolkning av vad som är viktigt.
 
Kan någon föklara för mig ifall jag tolkat DxO rätt med deras Screen vs Print diagram. Print är alltså normaliserad data till 8MPx som skulle ha trycks på papper med Screen är pixelnivå.

Då tolkar jag detta så att ifall jag printar bilder i 300 dpi från båda kamerona så får jag alltså en framkallad bild som är 27% större på bredd och längd från D800 gentemot Mk3.

I detta fall ska jag alltså titta på SCREEN för att kunna jämföra bilderna?

Om man normaliserar bilderna till 8 MPx och sedan printar dom i samma storekar för en kanske mer rättvis beddömning så ska jag titta på PRINT?

/Stefan
 
Det är lätt att tro det eftersom många tror att ISO bara handlar om brus, tittar man på alla kurvorna så visar det dock en liten annan sanning. Sedan väger inte DXO utan tar den sämsta egenskapen på ISO och 5Dmk3 har en större akilleshäl än vad D800 har.

/Karl


Lätt att tro vad? Mitt uttalande inte baserat på tro utan på den bedömning jag har gjort av att titta på förstorade bilder av de olika kamerorna (samma allt i övrigt, så långt det var möjligt).

Vad jag menar är, titta på resultatet och strunta i siffror. Siffror och tester är till för dem som inte har möjlighet eller är oförmögna att göra sig en egen visuella bedömning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.