Annons

Canon eos 500D eller 550D?? Behöver Hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej, då är det nog bara okunskap. Att säga att "Det är en skrotkamera att filma med" blir helt fel när vem som helst kan se vad dessa kameror kan göra.

Dina planetfunderingar får du ta med din astrolog eller närmaste orakel.

Det är en skrotkamera att filma med. Det betyder att kameran fungerar dåligt att filma med. Meningen uttrycker ingenting om resultatet av vedermödorna.
Vilket också framgår av mitt inlägg, för den som behagar läsa det.

Det tycks behaga somliga att undvika det faktum att handhavandet vid filmning med Canon 550D är värdelöst, liksom ljudinställningarna.

Det finns kameror som fungerar mycket bättre för den som söker en kombinationskamera. Alla Canons systemkameror är kapabla att göra avancerad film med, men det krävs tillbehör som kostar mer än själva kameran för att det skall gå någorlunda smidigt.

Att inte tala om det för en glad amatör som vilseledd av reklamen tror att han/hon skall bli fullfjädrad filmare genom att köpa en Canon 550 eller annat liknande är ohederligt.

Upplysningsvis har jag tre Canon (5d mk2+7D+30D) +7-8 L-gluggar och tre Panasonic (GH1, GF1 och LX5) i min ägo. När jag filmar så väljer jag alltid Panasonic.
Jag har också tio år som filmfotograf på SVT och 20 i eget företag.

Bra info

Tack för all bra info hornavan. Jag har också som en tidigare skribent funderat på en 550D. Ska nu kolla in Panasonic-kamerorna vad gäller filmegenskaper. Men minns jag inte fel så har TV-serien House filmats med en Canon 5D, och även så en nygjord svensk humorserie. Duger egenskaperna i 5D till detta, lär det väl duga till min naturfilmning tänkte jag, men så kanske det inte är...ska studera.

Har använt (ägt) Yashica J7, Konica T3, Panasonic FZ8 + div kompaktkameror och videokameror.

wfrank: efter att ha använt min 500d i några veckor upplever jag dess filmning precis som du beskriver! Jag ser inte denna dåliga kvalitetsfilmning som många nämner, har läst på recensioner att den filmar kasst.

Så antingen är jag redan som nybörjare proffs på att hantera kameran eller så har jag amatörögon för jag är hur nöjd som helst med filmningen :) Får tillägga att de flesta filmklipp är på mina hundar, små klipp i hemmet osv. så det är ingen långfilm jag är ute efter.

Är mer än nöjd med kameran! Ville främst ha en fotokamera och filmningen är ett plus om man stöter på ngt ute som är värt att filmas!
Och 5500 kr??? Jag köpte min mobil för det priset och att få en systemkamera så här bra trodde jag inte man kunde till det priset!

Kommer i framtiden lägga ut pengar på en kamera med bättre ISO men kändes slöseri med pengar att lägga ut den summan idag för ngt man inte kommer använda så mycket.

Kvalitén på filmen blir utmärkt, tekniskt sett.
Kvalitén på filmandet är betydligt svårare att få till, utan femtioelva tillbehör och motiv som tar regi.

Kort sagt får man superbra filmning med tillbehör och kunskap?

Undrade över en annan grej, tror jag läste det någonstans i forumet här ang. jämförelse mellan en systemkamera som filmar och en videokamera. Dvs. vilket som filmar bäst, om systemkameran är bättre på att filma eller videokameran som är skapad för just det?
Tror svaret var systemkameran men hur kommer det sig? Om det nu är så?

Det var kul att höra Sana. Du tänker möjligen på "the great shootout 2010". Den finns här, ta fram chips och koncentration för den första är 35 min lång. Man skymtar rätt ofta de riggar som DSLR:erna har med olika skärpereglage etc. Det går att filma utan sånt såklart, men det är klart att alla de tillbehör som vuxit fram de senaste 24 månaderna gör det enklare. Du kan jämföra din kameras prestanda ungefär som 7D:n i filmen. Allt är filmat med Zeiss för att det ska vara "rättvist".

http://philipbloom.net/2010/03/24/shootout/

Ja, filmkamerorna "vinner" - utom på hög-ISO där DSLRerna är i en klass för sig. Men den stora lärdomen är nog hur imponerade de medverkande filmrävarna är av DSLR:er. Och alla är rörande ense om att stor film nu kan göras baserad på utrustning för några tusenlappar, något som var otänkbart för bara nåt år sedan (!).

Persson har nästan alltid rätt, så även här. Fast det där med regi gäller lika mycket för en dedikerad digital videokamera givetvis (för den som filmar med ambitioner). Och ang. utrustning så glöm inte att även ett enkelt enbensstativ räcker långt.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto