Annons

Canon eos 500D eller 550D?? Behöver Hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

tjejjens

Aktiv medlem
Hej,
Jag har ett bra tag tänkt köpa en eos 550D för 8000 kr med det standard objektiv som medföljer.

Men nu har jag sett att eos 500D sänkts från 7000 kr till 5500 kr.
Så jag undrar nu vilken kamera som passar mig bäst? Ska jag slänga ut 2500kr extra o köpa den jag tänkt från början eller ska jag nöja mig med den äldre modellen?
Vad jag har förstått är skillnaden mellan kamerorna endast ISO, stämmer detta? 500D har iso upp till 3200 medans 550D har tom. 6400.
Och iso är för ljuskänsligheten?

Jag kan ju tala om att jag är amatör och endast ägt digitalkameror innan, hade dock en 450d i ett par veckor som jag testade.

Jag ska använda kameran för att fota produkter för det egna företaget. Men kommer såklart även använda den på fritiden och att fota mina hundar på bla. hundutställningar.

Så är det värt att lägga ut 2500 kr extra för de egenskaper 550D har som inte 500D har? Är det ngn mer egenskap förutom ISO som den har?

Kolla vilken version av kitzoomen som ingår i paketet. Det finns en 18-55 och en 18-55 IS. Den senare modellen är bättre på alla sätt och värd en extrakostnad.

När det gäller kamerahusen skulle jag nog inte vara beredd att betala flera tusen extra för 550D.

* Sensorn i 450/500D är tämligen likvärdig, sensorn i 550D är ett snäpp bättre.
* LCD-skärmen 450D har lägre upplösning än den på 500/550D.
* 450D kan inte filma, 500D filmar med auto inställningar och inbyggd mik, 550D filmar med auto/manuella inställningar och intern/extern mik som option.
* 550D har en AutoISO-funktion som är värd namnet.
* 550D har bättre batteristatusinfo.
* Om du bara vill plåta gör 450D jobbet. Vill du filma är 550D överlägsen 500D.
* Vill du få högsta möjliga bildkvalitet för stora utskrifter är 550D snäppet bättre.
* Alla är bra och prisvärda för sina respektive pengar nya/beg.

Enligt mina erfarenheter efter två 450D, en 500D och en 7D.

Tack för svaren!