Annons

Canon eos 500D eller 550D?? Behöver Hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

tjejjens

Aktiv medlem
Hej,
Jag har ett bra tag tänkt köpa en eos 550D för 8000 kr med det standard objektiv som medföljer.

Men nu har jag sett att eos 500D sänkts från 7000 kr till 5500 kr.
Så jag undrar nu vilken kamera som passar mig bäst? Ska jag slänga ut 2500kr extra o köpa den jag tänkt från början eller ska jag nöja mig med den äldre modellen?
Vad jag har förstått är skillnaden mellan kamerorna endast ISO, stämmer detta? 500D har iso upp till 3200 medans 550D har tom. 6400.
Och iso är för ljuskänsligheten?

Jag kan ju tala om att jag är amatör och endast ägt digitalkameror innan, hade dock en 450d i ett par veckor som jag testade.

Jag ska använda kameran för att fota produkter för det egna företaget. Men kommer såklart även använda den på fritiden och att fota mina hundar på bla. hundutställningar.

Så är det värt att lägga ut 2500 kr extra för de egenskaper 550D har som inte 500D har? Är det ngn mer egenskap förutom ISO som den har?

Kolla vilken version av kitzoomen som ingår i paketet. Det finns en 18-55 och en 18-55 IS. Den senare modellen är bättre på alla sätt och värd en extrakostnad.

När det gäller kamerahusen skulle jag nog inte vara beredd att betala flera tusen extra för 550D.

* Sensorn i 450/500D är tämligen likvärdig, sensorn i 550D är ett snäpp bättre.
* LCD-skärmen 450D har lägre upplösning än den på 500/550D.
* 450D kan inte filma, 500D filmar med auto inställningar och inbyggd mik, 550D filmar med auto/manuella inställningar och intern/extern mik som option.
* 550D har en AutoISO-funktion som är värd namnet.
* 550D har bättre batteristatusinfo.
* Om du bara vill plåta gör 450D jobbet. Vill du filma är 550D överlägsen 500D.
* Vill du få högsta möjliga bildkvalitet för stora utskrifter är 550D snäppet bättre.
* Alla är bra och prisvärda för sina respektive pengar nya/beg.

Enligt mina erfarenheter efter två 450D, en 500D och en 7D.

Tack för svaren!
Det är 18-55 IS till de båda.

Det som hindrar mig en aning nu från att köpa 500d är det med filmningen, att det finns manuella inställningar på den nyare versionen låter bättre. Men nu undrar jag hur bra 550D är att använda som "filmkamera" jämfört med en riktig filmkamera?
Jag behöver nämligen även köpa i framtiden en filmkamera och då undrar jag om 550D filmar minst lika bra och har bra funktioner för en filmning eller om det ändå inte kan slå en vanlig filmkamera som är skapat för att just filma?

Men nu undrar jag hur bra 550D är att använda som "filmkamera" jämfört med en riktig filmkamera?

Beror på vad och hur du filmar och vilka krav/önskemål du har.

Jag sålde min Canon HF11 http://www.canon.se/for_home/product_finder/camcorders/high_definition_hd/hf11/index.asp till förmån för 500D. Filmkvaliten blev mycket bättre, men saknade manuella inställningar och extern mikutgång så jag bytte till 7D som filmar likvärdigt med 550D. En annan stor skillnad var att filmkameran var plastig och skräpig med dåliga långsamma menyer etc.

Det jag brukar filma är mina hundar och då är det oftast korta filmsnuttar på ca. 5 min, just nu filmar jag med vår 2000 kronors digitalkamera så det är ingen monsterkamera jag har nu :p
Om man gör en jämförelse med det jag i dagsläget brukar använda som filmkamera, kommer 500d då filma med samma kvalité eller bättre/sämre?

Sen behöver jag ju en riktig filmkamera med eftersom det alltid är bra att ha på semestrar osv, så frågan är om 550d filmar som en ordentlig filmkamera eller om det ändå inte kan jämföras med det som en filmkamera klarar?
Om en separat filmkamera är ändå bättre på filmning är det inte värt för mig att lägga ut 2500 kr för en 550d, MEN om den filmar minst lika bra som en filmkamera så är det kanske det.

Så kort sagt, filmar 550d lika bra som en riktig filmkamera eller har filmkameror bättre filmning/funktioner än en 2-i1 systemkamera?

Tack för svaren!

Det som hindrar mig en aning nu från att köpa 500d är det med filmningen, att det finns manuella inställningar på den nyare versionen låter bättre. Men nu undrar jag hur bra 550D är att använda som "filmkamera" jämfört med en riktig filmkamera?
Jag behöver nämligen även köpa i framtiden en filmkamera och då undrar jag om 550D filmar minst lika bra och har bra funktioner för en filmning eller om det ändå inte kan slå en vanlig filmkamera som är skapat för att just filma?

Objektivet spelar mindre roll, du måste ändå blända ner.

Manuella inställningsmöjligheterna är ett måste.
Jag tycker 550D filmar ungefär så bra en spegelreflexkamera kan filma idag, dvs rätt dåligt, men bättre än konkurrenterna.
550D är bra mycket bättre än 500D eller D5000, D90, D300s på video, och ungefär lika bra som 7D, 5DII.

En viktig nyhet är möjligheten att filma med 50 eller 60 b/s i HD läge. Bra vid snabbt rörliga motiv. Vid 24 b/s hackar bilden gärna.

Största bristen är autofokusen, där är de nya kamerorna A55, och NEX5 är med snabb kontrast-af bättre.
Den andra stora bristen är frånvaron av en vettig sökare. Att titta på live-view skärmen och fokusera manuellt i solsken känns som att filma i blindo.
Den tredje är frånvaron av ergonomin, den är ju gjort för stillbild.

Vill du verkligen göra mycket film, så planera för en bra stativ med fin panoramahuvud för några tusen och/eller någon steadicam liknande utrustning som också kostar par tusen och uppåt.

Är du medveten av begränsningarna, och lyckas du trots svårigheterna och manuell fokusering få bra bilder blir resultatet, bildkvalitén i närheten a proffsklass.

Men ingen av stillbildskamerorna kommer i närheten av en bra (och dyr) videoekamera som arbetesredskap.

Tack för bra svar! Så man behöver då lite tillbehör om man ska få ut det mesta utav filmningen med en utav dessa systemkamerorna. Och det kostar ju några tusen till, och i och med att jag främst vill ha en fotokamera så är jag inte sugen på att slänga ut några tusenlappar till för att kunna få ut det mesta av filmningen via en systemkamera.

Så det blir nog en 500D för 5500kr för min del, resterande tusenlappar samt några till slänger jag på en ordentlig filmkamera istället :)

Mina erfarenheter igen.

Jag sålde min 10.000 kronors Canon HF11 filmkamera för att bildkvalién sög. Satan vad snyggt det blev med 500D! Speciellt i sämre ljus då systemkameran med sin MYCKET större bildsensor brusar mycket mindre.

Autofokus är haken. Den lilla sensorn på filmkameran ger automatiskt längre skärpedjup, kombinerat med fungerande AF är allt alltid i fokus, men bilden har mycket dålig detaljrikedom och i dåligt ljus är det mycket brus. Systemkameran med manuell inställning av fokus kräver mer av operatören, men hellre lite ur fokus än en allt igenom tråkig bild. Genom att använda bländare f/8-11 och inte allt för långa brännvidder får du stort skärpedjup även med systemkameran, om det är det du vill. Välj en slutartid som passar aktuellt motiv/ljus och låt AutoISO (100-6400) fixa exponeringen rätt.

Filmkameran har inte lika bra vitbalansjusteringsegenskaper så om man filmar i stearinljus, glödlampsljus, lysrörsljus etc. vinner systemkameran lätt, färgerna blir mycket bättre. Där kan jag enkelt och perfekt ställa vitbalansen innan jag börjar filma.

500/550D's inbyggda mik är i princip inte sämre än den som sitter på en videokamera, dock ej i stereo. Vill du ha bättre ljud måste du köpa en extern mik till båda, systemkameran har std. blixtsko så att många olika mikrofoner passar, videokameran har ofta en specialsko som kräver en mik från samma tillverkare (=inte alltid lika bra/prisvärd).

Min slutsats: Redan 500D spöar videokameran men 550D fullkomligt krossar den.

Noooooo!!! :) hade lovat mig själv att inte kika i denna tråd mer nu när jag köpt mig en 500D.

Jag har testat den och hunnit både fota och filma. Den får stanna kvar hos mig i och med att jag är en superamatör när det gäller systemkameror. Kan tänka mig att det kommit ut ännu en grym kamera den dagen jag lär mig hantera kameran på ett proffsigt sätt :)

Men jag är som sagt inte så kunnig på fotografering och skulle jag köpt den för 8000 kr skulle jag nog kännt att jag inte utnyttjar alla dess funktioner så som jag borde.
Många ser en systemkamera som en investering medans jag är den som snabbt intresserar mig för "den nyaste" så fort det kommer en uppgraderad teknikpryl.
Så när jag nästa gång övergår till en 550D eller ännu nyare kan jag hantera den så som man ska om man vill ha utökade funktioner :)

En 500D blir bra, grattis!

Om du filmar ute och störs av vindbrus i inbyggda miken kan du enkelt fixa dig en egen "död katt", klipp ut en ring av dubbelhäftande tejp som du sätter runt miken och tryck sedan fast en boll av garn.

Du kan styra skärpedjupet genom att välja olika objektiv, kitzoomens f/3.5-5.6 ger dig större/längre skärpedjup än om du använder t.ex. ett 50/1.8 eftersom kamerans automatik kommer att välja större bländare med det fasta objektivet. Ljussvaga objektiv är alltså bra att ha om man filmar med 500D.

Stor annons i dagens DN, men gäller kanske bara Mediamarkt i Stockholm när jag tänker efter, men i alla deras varuhus här. De har något jippo, start imorgon bitti klockan åtta. Dessutom kitzoomen 75-300 III för bara 999 kr, kan köpas separat.

Noooooo!!! :) hade lovat mig själv att inte kika i denna tråd mer nu när jag köpt mig en 500D.
...

Vadå "Nooooo!!!"? Du har skaffat en kamera för dryga 5 papp som har filmegenskaper som Ingemar Bergmans fotograf Sven Nykvist bara kunde drömma om. Kolla in nästa kvalitetslångfilm du tittar på, hur ofta ändras fokus under en tagning?

Problemet är väl att filmning med systemkamera skiljer sig såpass mycket från videokameror som bygger på andra principer där enkelheten är ledstjärnan, medans kvalitetsmöjligheterna hos systemkameran närmast oändliga. Sök lite på 500D på vimeo (7D, 5DMkII, 550D går lika bra). Du kommer inte se skillnad på filmerna, i rätta händer är dom grymt bra.

Tack för svaren!

Det är en skrotkamera att filma med. För att få bra resultat måste/borde du ha god erfarenhet av fotorafi och filmning, samt en stor portion tålamod.
Alla säljare kommer att hävda att den har fantastisk bildkvalitet både när du fotar och filmar. Det är rätt, men som filmkamera stinker den.
Vill du både filma och fota så är Sonys nya eller Panasonics GH1-G2 och snart GH2 dagens bästa val, och de enda kompromisserna som faktiskt fungerar utan en massa tillbehör.
Stativ är dock alltid bra att ha,

Det är en skrotkamera att filma med...

Gå själv till Vimeo och sök på 7D, 5DMkII eller 500D/550D. Det går inte att se skillnad på bra film gjord i de olika kamerorna. Bra film görs av dom som begriper för- och nackdelar med DSLR vs hobbyvideofilm-kameror med nästintill oändligt skärpedjup och kontinuerlig AF. Rätt hanterade är DSLR:er remarkabla för film. Att peka på nån udda-DSLR med fungerande (tyst?) kontrast-AF känns inte särskilt ärligt. Men visst har den närmat sig hobbykamerorna.

Gå själv till Vimeo och sök på 7D, 5DMkII eller 500D/550D. Det går inte att se skillnad på bra film gjord i de olika kamerorna. Bra film görs av dom som begriper för- och nackdelar med DSLR vs hobbyvideofilm-kameror med nästintill oändligt skärpedjup och kontinuerlig AF. Rätt hanterade är DSLR:er remarkabla för film. Att peka på nån udda-DSLR med fungerande (tyst?) kontrast-AF känns inte särskilt ärligt. Men visst har den närmat sig hobbykamerorna.

Om du orkat läsa hela mitt inlägg så hade du sett att jag anser att den har fantastisk filmkvalitet, MEN att det krävs kunskap och erfarenhet för att få bra resultat.
Menar du att Panasonic GH1 är en udda kamera? Vilken planet lever du på?
På vilket sätt är jag oärlig?

Okej, då är det nog bara okunskap. Att säga att "Det är en skrotkamera att filma med" blir helt fel när vem som helst kan se vad dessa kameror kan göra.

Dina planetfunderingar får du ta med din astrolog eller närmaste orakel.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto