Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eos 40d kamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)

Cali

Medlem
Tjena har precis köpt en canon eos 40d. Har fotat lite innan men är inte så jätte bra och insatt på det.

Köpte alltså en canon eos 40d kamerahus inget objektiv. Och undrar måste jag ha ett objektiv för att kunna ta kort för nu när jag tar kort så är det bara suddigt över hela bilden?
Undrar även om ni har några tips på bra objektiv som man kan fota sport med och lite allmänt i en bra pris klass.

Tjena har precis köpt en canon eos 40d. Har fotat lite innan men är inte så jätte bra och insatt på det.

Köpte alltså en canon eos 40d kamerahus inget objektiv. Och undrar måste jag ha ett objektiv för att kunna ta kort för nu när jag tar kort så är det bara suddigt över hela bilden?
Undrar även om ni har några tips på bra objektiv som man kan fota sport med och lite allmänt i en bra pris klass.

Du behöver minst en pinhole kamera vilket man kan skapa genom att borra ett pyttelitet hål i locket till kameran och sen sätta genomskinlig tejp på hålet (eller något mer genomskinligt än tejp, t.ex. cd fodral).

En helt öppen kamera är som om någon slitit bort främre delen av ens öga och låter ljuset stråla okontrollerat rakt ner på ens nervceller. Aj :)

Sunkigaste billiga "kom igång snabbt" är en superzoom t.ex. 18-200 eller 18-270. De täcker upp alla behov på en gång men gör det ganska sunkigt. Men för 2-3000 får du ett objektiv som klarar rubbet. Speciellt om du vill komma igång snabbt och har begränsad budget just nu kan detta vara intressant?

För sport vill du kanske ha 55-250 IS USM teleobjektiv.

För normalzoom är 17-55/2.8 intressant. 2.8 drar upp priset lite, men jag tycker att en ljustarkt normalzoom göt massor för ens fotograferande. Detta är objektivet du förmodligen tar 90% av dina bilder med, det är värt att låta det kosta lite.

Många kryddar med EF 50/1.8 för att objektivet är svenbilligt och tar bra porträtt. Väldigt många har ett sådant liggande efter att uppgraderat till dyrare 50/1.4 eller 50/1.2 så känner du någon så kan du säkert låna det eller köpa det begagnat till en löjligt låg peng.

Okej tack tack. Blir nog att köpa ett Canon EF-S 55-250MM IS II. Det passar väll till canon eos 40d?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar