Annons

Canon EOS 400D - skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

Madrid

Avslutat medlemskap
Jag har nyligen köpt en Canon EOS 400D med det medföljande objetivet (18-55mm 3.5-5.6f). Jag tar mycket porträttbilder och en av orsakerna till att jag bytte upp mig från en pocketkamera var för att kunna ta bilder med mindre skärpedjup. Tyvärr gör den mindre sensorn (aps-storlek) att det är det ganska svårt att få till en suddig bakgrund.

Vad ska jag köpa för objektiv för att få mindre skärpedjup? Hur lågt f värde måste objetivet ha för få en suddig bakgrund med en Canon EOS 400D, med andra ord, hur mycket mindre f värde måste jag ha för att kompensera för den mindre sensorn om man jämför med en vanlig systemkamera med fullstor sensor?

Tack på förhand!

Stefan Edhammer
 
Tja, det korta snabba svaret är väl: lång brännvidd & snabba(ljusstarka) objektiv so tillåter låga bländartal. Man kommer långt med ett kasst 210 mm faktiskt med bländare 5,6.

Mvh

hanning
 
Du kan få suddig bakrund med kitobjektivet. Kör den på 55mm med största bländaren. Se till att du har några meter mellan personen och bakgrunden.

Sist jag skrev här att ökat avstånd till bakgrunden ger kortare skärpedjup, så var det en del kalabalik. En skrev att det var en revolutionerande upptäckt. Tänker man bara i matematiska formler, så finns det nog en hel del upptäckter kvar att göra i den praktiska delen av fotografin.

Det jag menar med avstånd till bakgrund är att du inte ställer personen bredvid en vägg. Ett porträtt med 2cm skärpedjup taget mot en vägg ser plattare ut än en med två meters skärpedjup, taget på en äng.

Skärpedjupet ändras med förstoringsgraden och bländaren.
 
Du får räkna med ungefär 1,5 bländarsteg i skillnad mot en FF-sensor. Så tex ett 85/1.8 på en FF (klassiskt porträttobjektiv) motsvara på din kamera ungefär ett 50/1.0...

Mer tele fungerar annars bra. Själv kör jag 135/2L för att få kort skärpedjup. Annars är det FF eller 1.3x sensor som gäller. Köpte själv precis en begagnad 1D (MKI, brukar gå på 6-8000). Där skiljer det bara 1/2 bländarsteg mot FF vad gäller skärpedjup. 135:an kommer nu verkligen till sin rätt.

Kan tillägga att visuellt får man kortare skärpedjup vid större förstoringar/kopior. Så kort skärpedjup kan också fås via stora kopior...
 
På en höft sådär skiljer det väl ca ett bländarsteg. Hur mycket brännvidd, eller stor bländaröppning som behövs skiljer ju mycket från fall till fall, och beror mycket på personlig smak. Själv tycker jag att 50/1,8 räcker ibland, medan att det andra gånger behövs 85/1,8 eller 200/2,8.
 
Tack för svaren! Det blir nog en Canon 50 mm f1.8 EF II. Jag funderade på ett makro objektiv Canon 50/2.5 som är mer mångsidigt men jag får intrycket av att bländaren är för liten för porträtt med min kamera (för mycket skärpedjup).
 
För porträtt skulle jag tveklöst valt EF 85/f1.8, den ger väl snyggare bakgrundsoskärpa en 50/1.8, sen behöver du inte stå så nära modellen med 85'an heller.

/kent
 
Tack för ditt svar. EF 85/f1.8 kostar 4 gånger mer än 50/1.8 här i Madrid och jag vill inte spendera för mycket. Med min kameras lilla sensor så motsvarar 85mm 136mm och det tycker jag är för mycket.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.