Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon eos 350d.

Produkter
(logga in för att koppla)

yoodina

Avslutat medlemskap
hejhej, har nyss köpt en canon eos 350d med ett 18-55 objektiv

nu är jag ute efter ett macro objektiv och ett zoomobjektiv.

vad ska man välja?
är inne på att köpa begagnat då jag är en hobby fotograf.
ca 1000-1500 kr.

finns ju så många olika modeller.
tacksam för hjälp.

mvh
milla

I den prisklassen finns det inte mycket att välja på, en Tamron AF 70-300/4-5,6 Di är väl det rimligaste i den prisklassen.

Vad gäller blixt så kolla efter Sigma EF-500 DG Super, de är mycket prisvärda och bra.

okej jag omformulerar frågan istället =)

vilket zoomobjektiv är bra för hobbyfoto?
vilket macroobjektiv är bra för hobbyfoto?

mvh
milla

yoodina skrev:
okej jag omformulerar frågan istället =)

vilket zoomobjektiv är bra för hobbyfoto?
vilket macroobjektiv är bra för hobbyfoto?

mvh
milla

Jag anser att "Canon EF 70-200/2,8 L IS USM" är bra för hobbybruk. Kanske rejält utanför budget. Ett annat bra hobbyobjektiv är "Sigma 70-200/2,8 EX HSM" eller Canon 70-200/2,8 L USM". På Sigman ska man se upp för att det finns risk att efter tids användning att bajonetten lossar med risk att objektivet rasar i backen (finns beskrivet bland recensionerna).

Makrooptik finns det trevliga med brännvidder i häradet runt 90 mm från Sigma och Tamron som fungerar väl.

Som blixt fungerar "Sigma EF 500 SUPER DG" fint.

Om du vill komma billigare undan finns ju alltid 70-200 F/4 också riktigt prisvärd optik dock inte så ljusstark men fungerar fint i solit väder. Om du ska fota i mer dunkla miljöer så är det nog ett 70-200 2.8 iS USM du ska ha, kände och provade en idag finns möjlighet att fota ner på en 1/60 sekund vid 200 läget på frihand. För egen del köper jag nog mitt i USA. Men alltså ett prisvärt objetiv är alltså 70-200 F/4 som är en trevlig telezoom, allt annat under den är skräp enligt min mening. Vad det gäller macro objetiv är ju alltid ett EF 100 2.8 trevligt men om du vill fota insekter så är nog ett Sigma 150 2.8 mer lämpligt. Jag skulle föreslå en Canon 580 EX II som blixt. Lycka till i val av objetiv och tillbehör tycker att när du införskaffat ett så bra kamerahus skall du inte förstöra bilderna genom att köpa just billiga och mindre prisvärd optik ett batterigrepp är heller aldrig fel.

Intressant, hon frågar efter objektiv runt 1000-1500 och får som råd att köpa objektiv som kostar från sex gånger mer och uppåt av två personer. Det påminner mig om när jag bestämde mig för att köpa ett ul spö. Det jag ville ha var bara skit enligt expertisen, det har tjänat mig väl i 15 år nu.

http://www.photozone.de/8Reviews/index.html och http://www.fotosidan.se/reviews/ har du recensioner av olika objektiv. http://www.cyberphoto.se/ har en lättanvänd hemsida där du kan se ungefärliga priser på olika objektiv.

Fast du kanske skulle överväga att höja budgeten lite om det är möjligt.

nu är jag inne på ett:
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro

någon som har bra kritik om det?

yoodina skrev:
nu är jag inne på ett:
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro

någon som har bra kritik om det?

Har provat det objektivet och för den pengen så är det ett bra köp tycker jag! Det är klart bättre än mitt Canon 75-300 I. Det är iof. ett objektiv med ganska många år på nacken, det som säljs nu är 75-300 III. Har inte provat III:an men jag kan tänka mig att dom är ganska lika optiskt. Canon har en variant med USM-motor vilket är trevligt eftersom fokuseringen blir snabbare men kostar nägra hundringar mer, den har dock sämre närgräns än Sigmat som har ett "fusk macro" (avbilder 1:2 inte 1:1).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar