Annons

Canon EOS-1Ds Mark II, Byta fokuseringsknapp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Supernisse

Aktiv medlem
Hej en fråga
Är det någon här som bla fotar med en Canon Eos Canon EOS-1Ds Mark II.


Jag undrar om det är någon som vet hur man ändrar om knappvalet vid Fokusering? Som det är i ursprungsläge då trycker man ned avtryckare halvvägs så fokuseras skärpan, så som det är på de flesta kamerorna. Men man ska kunna ändra detta.

Man ska ju kunna ändra så att avtryckaren inte fokuserar utan enbart går att använda för själva avtryckningen. Istället ska man kunna flytta fokuserings funktionen till knappen som sitter på baksidan. Knappen som även är minusknapp vid previews av bilder. Se bild på http://a.img-dpreview.com/reviews/canoneos1dsmkii/Images/inhand01.jpg

Jag syftar på knappen strax till ovanför till höger om tummen.

Mitt problem är jag inte vet hur man ändrade om till denna härliga funktion och jag har bläddrat mig blind i boken men hittar inte någon förklaring. Snälla finns det någon som vet vad jag pratar om och hur jag ska gå till väga.

Tackar för all hjälp.

/Markus
 
rulla runt bland de självvalda alternativen så hittar du snart en som heter ngt som "utløser/AE-lås" fast på svenska.. min står inställd på norskt språk.

rullar runt bland de många olika så finns det bara ett par du kan ta fel på :)
 
ja du aner ikke,, :)
Jag är äkta Svorsk, mixar båda fullständigt.. puhh

Tummen upp för AF,en på Tummen!

Med stora objektiv (som har AF-stop,knappar) så kan man
1: ha IS,ens aktivering på de knapparna med vänsterhandens pekfinger..
2: manuell fokus med de andra fingertopparna på vänsterhanden..
3: AF,en på tummen..
4: exponeringen på högerhandens pekfinger..

Med hjälp av denna kombination så kan man använda alla funktioner simultant eller helt individuellt. Man slipper alltså fipplande med inställningsknapparna! Genialiskt heter det och väldans få som nyttjar det. Förvånansvärt!

MVH Niclas,
 
Tack

Jag fick det att funka och inte var det så värst krångligt. Hade fått en helt annan beskrivning förut. Tusen tack för hjälpen. Har verkligen saknat denna funktion.
 
För er som kanske kan vara intresserade så kör jag med focus på två "tummknappar" Jag har ställt in det så att den ena knappen nyttjar alla fokuspunkterna, och den andra knappen nyttjar endas mittenpunkten. Otroligt användbart när man fotar både nära och långt bort om vartannat, t.ex. sport när det finns "små objekt" långt bort och stora väldigt nära. Sen fungerar det fruktansvärt bra i folkmassor också när man kanske vill ha en grupp i fokus för att sedan skilja ur en person lite längre in. Bara några exempel, och jag rekommenderar det varmt.

FYI. Mk III serien kan man ej ställa in denna funktion på... :( då måste man använda deras nya "jojje" för att byta mellan registrerade af kunkter eller alla och sedan använda tummen för fokus...

//
Chris
 
För er som kanske kan vara intresserade så kör jag med focus på två "tummknappar" Jag har ställt in det så att den ena knappen nyttjar alla fokuspunkterna, och den andra knappen nyttjar endas mittenpunkten. Otroligt användbart när man fotar både nära och långt bort om vartannat, t.ex. sport när det finns "små objekt" långt bort och stora väldigt nära. Sen fungerar det fruktansvärt bra i folkmassor också när man kanske vill ha en grupp i fokus för att sedan skilja ur en person lite längre in. Bara några exempel, och jag rekommenderar det varmt.

FYI. Mk III serien kan man ej ställa in denna funktion på... :( då måste man använda deras nya "jojje" för att byta mellan registrerade af kunkter eller alla och sedan använda tummen för fokus...

//
Chris

Hej Chris, vet du om detta även går att ställa in på en 40D. Eller är det endast 1D användare som får ta del av denna till synes smarta funktion?
 
Hej Chris, vet du om detta även går att ställa in på en 40D. Eller är det endast 1D användare som får ta del av denna till synes smarta funktion?


Hej Hoffie.

Jag pillade på en 40d för en stund sedan och det går inte att köra dubbla fokusknappar. 40d är ju en närmare släkting till Mk3 än Mk2, och som sagt så fungerar denna funktion Inte på Mk3 kamerorna.

När jag köpte min Mk3 så pratade jag lite med Per på Canons svenska CPS, och jag var den första personen som frågade honom om att få igång den funktionen på Mk3an så han och jag spenderade 20 minuter med brainstorming om bästa sätt att lösa mitt dilemma på, och det är att använda styrspaken för att byta mellan alla och registrerade AF punkten. Men jag ska säga att jag ärligt inte vet om det går att göra på 40d heller? Den har ju trots allt en väldigt bantad meny kontra Mk3an...

//
Chris
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.