Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 70-200 mm f/4 L USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Notera att många Canon objektiv, exempelvis 70-200 f/4L USM bara blir fullt vädertätade om man har monterat ett filter (tex uv-filter).
 
Beträffande IS så tror jag att jag kan leva utan den funktionen just på ev 70-200.

Jag köpte ett 70-200/4L utan IS för ett antal år sen, och jag tycker nog fortfarande att den versionen är mest prisvärd av de två. Om jag resonerar rationellt så är jag nöjd med objektivet eftersom jag inte har använt det i någon situation där jag hade behövt IS, men jag skulle ändå välja IS-versionen idag om jag inte hade objektivet och skulle köpa ett 70-200/4.
 
Alla IS varianterna i L serien är vädertätade jag tycker personligen att utan is är mera prisvärd begagnad mycket bildkvalite för pengarna

Faktiskt inte.
Det stämmer på nästan alla IS-objektiv i L-serien.
Men inte riktigt alla. T.ex. 300/4 L IS USM.
Som inte är vädertätat. Har haft ett sådant.
Så jag vet helt säkert att det är så ;)

Har för mig att det finns ytterligare något L-objektiv med IS utan vädertätning.
 
Vilket beror på att det kom ut så tidigt att de inte börjat sätta någon packning där än.
Jämför med den närmast identiskt konstruerade EF 28-300 mm f/3,5-5,6L IS USM, som har gummipackningen.
Sen är det bara kamerahus i stil med 1DX som har en riktig kant för gummipackningen att täta mot. De andra tätar lite hipp som happ mot vad som nu finns utanför bajonettringen på kamerahuset. Därför ska man inte hänga upp sig alltför mycket på om det finns gummipackning eller ej, om man ändå inte använder kameror där modellbeteckningen börjar med 1D.
 
Canon 100-400 är bara delvis vädertätat, har t ex ingen gummipackning vid bajonetten.

Har du möjligen sett några uppgifter på hur väderskyddet ser ut på 100-400? Är lite nyfiken då jag brukar använda min 100-400 flitigt i miljöer som kan vara tuffa - på safaris och i regnskog. Nu brukar jag stoppa ner det i en väska när jag inte fotar, men ibland känns det som att det är lite overkill. Objektivet i sig är kalas och jag har inte upplevt att det suger in damm i kamerahuset som en del förståsigpåare i forum brukar påstå.


Sent from my iPad using Tapatalk - now Free
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.