Annons

Canon EF 70-200/2,8 eller Canon EF 70-200/2.8 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

rilles

Ny medlem
Hejsan !

Jag tänkte nu investera i ett Canon 70-200/2.8 men har svårt att bestämma mig om jag ska köpa det med eller utan "IS" ? . Är det värt mellanskillnaden av vad dem kostar?

MVH

Beror på vad du ska fota.
Ska du fota inomhus eller i mörker är det nog bra att ha.
Men annars är det onödigt att lägga ut dubbla priset för IS som knappt kommer användas.
Fotar du sport så är det ganska onödigt med IS.

Det beror bara på hur mycket pengar du har, imho. Själv skulle jag aldrig ens fundera på att köpa utan IS. Den som tror att IS bara är till nytta inomhus eller i mörker och att det är "onödigt" när man plåtar sport vet nog inte riktigt hur IS funkar.

Svårt att svara på när man inte vet under vilka ljusförhållanden du oftast fotar och vilken budget du har.

IS är helt klart ett lyft i skumma ljusförhållanden. Jag ångrar inte köpet och skulle inte vilja vara utan det. Lite överdrivet kan jag säga att efter att jag skaffade dito IS-objektiv så får jag oftare fler skakoskarpa bilder med mina andra icke-IS-objektiv (med mindre brännvidd) då jag vant mig vid att kunna ta bilder under mycket mörkare förhållanden, till och med på 200 mm.

Å andra sidan kan man ju skruva upp ISO mer och mer med acceptabel bildkvalitet, beroende på hur nytt kamerahus man har.

Vad gäller sportfoto håller jag bara till viss del med. På detta objektiv finns ett läge för stabilisering "åt ena hållet" vid panorering till exempel som kan vara användbart vid sportfoto. Har inte provat det så mycket dock.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto