Advertisement
ANNONS
Annons

Canon DOA- och garantihantering

Produkter
(logga in för att koppla)

stefano

Aktiv medlem
Hej,

jag undrar om man med Canons proffssegmentkameror kan sköta DOA och/eller garanti ärenden direkt med Canon eller måste det gå via återförsäljaren? Speciellt DOA ersättningen.
Jag tror mig förstått att DOA kan endast skötas genom återförsäljaren, men någon kanske har en annan erfarenhet här.

Tack.

Normalt anses garanti vara ett avtal mellan köpare och säljare och att man därför ska vända sig till säljaren vid garantiärendrn DOA eller andra fall. Ibland kan garantin vara en fabriks/tillverkargaranti där t ex en generalagent med egen verkstad accepterar att byta ut/laga en vara utan att man går via säljaren.

Canon gör vad jag vet ingen skillnad på pm huset har en eller flera siffror eller om ett objektiv i sig har ett L eller inte. Däremot kan man om man har kvalificerat sig till Canon Professional Services få rätt till kortare hanteringstid och ev låne utrustning.

Normalt skulle jag säga att det bästa är att vända sig till säljaren i första hand. Då kan man komma överens om att ev. Skicka/lämna in det till en "godkänd" verkstad.

Tack för svaret.

Frågan grundade sig i en viss oro om man köper något från en återförsäljare som kanske har ryktet om sig att inte vara värdens bästa på returärenden. Jag handlar personligen nästan utestlutande från ex. Cyberphoto odch Dustin, vilka är mycket bra, men en vän till mig envisas att använda ett butikskreditkort hos en annan butik, som jag kankse inte skulle rekommendera i första fall.

Om det nu finns möjlighet att vända sig till Canon direkt spelar det ingen direkt roll, jag kankse slår dem en signal också och kollar för säkerhets skull.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar