Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 80D eller 90D?

Produkter
(logga in för att koppla)

undringar

Ny medlem
Hej,

Jag köpte en Canon 1300D för några år sedan och det är nu dags för en uppgradering. Jag använder min kamera mycket, och jag vill nu ha en kamera som jag kan utvecklas med. Men även som är duglig till att göra några mindre fotojobb med. Har spanat in Canons 80D och Canons 90D men har sån beslutsångest.

Jag försöker välja mellan en begagnad 80D och en ny 90D, men jag är enbart intresserad av stillbilder, så jag vet inte om 90D är lite väl då. Finns det någon här som använder någon av dessa kameror och kan dela med sig av för- och nackdelar?

Om du inte fotar action, använder superhöga iso och filmar så är väll den stora skillnaden 24 mot 33 megapixlar. Jag var supernöjd med min 80D som jag fortfarande tycker är den mesta logiska kamera jag haft. Så en 80D kan vara ett bra begagnat alternativ.
Men...
.... 90D har nyare och bättre av allting, lite här och lite där kan ge mer på totalkänslan. Så har du tänkt ha den länge så skulle jag gå på 90D ändå.
Snabbare focus, nyare sensor, nyare processor o.s.v gör sitt.

80D är ingen dålig kamera, bara att 90D är lite bättre :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar