Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7d konverter?

Produkter
(logga in för att koppla)

mraros69

Medlem
Hej har köpt en beg. Canon 7d, min fråga lyder.
Jag undrar kan man köra Canon 100-400 / 4,5-5,6 L IS USM med konverter 1.4x med bibehållet AF och hur är det med 2x.

Skippa tejpen

Hej har köpt en beg. Canon 7d, min fråga lyder.
Jag undrar kan man köra Canon 100-400 / 4,5-5,6 L IS USM med konverter 1.4x med bibehållet AF och hur är det med 2x.

Tejpad originalkonverter med 7D är ingen hit. Väldigt svårt att få AF att låsa. Det absolut bästa alternativet är förmodligen en Kenko 1,4 teleplus 300 Pro. Den kan du köra utan tejp. AF blir inte super (som hos t.ex. 5D III med samma kombo - Se länk). Dock blir det helt ok speciellt med utökad mitpunkt eller Mittzon. I bra ljus låser AF bra men i sunkigt typ inomhus har AF lite problrm att låsa men det går)

Jag har bara provat med 400/5,6 men 100-400 borde funka lika bra AF-mässigt. Köp objektivet först och prova sedan med kenkon i butik innan du köper.

Länk till min 5D III-test med 400/5,6 + Kenko 1,4:
http://www.naturreportage.se/manadens_12/okt_nov_12/oktnov_12.htm

Det är tre kontakter som skall tejpas. Vänd konverterns objekttivsida mot dig med kontakterna i överkant. Tejpa de tre kontakter som sitter längst till vänster.

Det fungerar men bara under förutsättning att ljusförhållandena är mycket bra och motivet kontrastrikt. M a o rätt värdelöst i praktiken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar