Annons

Canon 7D + 400 5.6 sämre skärpa med tiden?

Produkter
(logga in för att koppla)

MixPix

Aktiv medlem
Jag har (bland annat) en 7D och ett 400 5.6 som jag varit supernöjd med.
På senaste tiden tycker jag dock att den sätter fokus på allt färre bilder.
Eller fokusen sitter nog på rätt ställe men den där superskärpan uteblir.

Testat med riktigt snabba tider och även med stativ men det blir ingen skillnad.

Ännu svårare i servo läge på flygande fågel som jag tidigare tyckte kombon var grym på.

Känns inte som slutaren borde ge upp efter 20k exponeringar?
Huset är 1år 2mån och objektivet ca 1.5 år.

Några tips på vad jag borde testa/undersöka innan jag lämnar in grejorna?

Det är oftast objektiven som förändrar sig över tid. Sen brukar man också bli mer kritisk med tiden.

Låter konstigt om spegel- och slutarproblem skulle ge af-problem. Spegelproblem brukar synas på bilderrna och slutarproblem ger oftast felmeddelande.

Jag har (bland annat) en 7D och ett 400 5.6 som jag varit supernöjd med.
På senaste tiden tycker jag dock att den sätter fokus på allt färre bilder.
Eller fokusen sitter nog på rätt ställe men den där superskärpan uteblir.

Testat med riktigt snabba tider och även med stativ men det blir ingen skillnad.

Ännu svårare i servo läge på flygande fågel som jag tidigare tyckte kombon var grym på.

Känns inte som slutaren borde ge upp efter 20k exponeringar?
Huset är 1år 2mån och objektivet ca 1.5 år.

Några tips på vad jag borde testa/undersöka innan jag lämnar in grejorna?

Generellt tycker jag inte att jag har märkt samma sak, men en sak att beakta är ju om man fotar på relativt långa avstånd, då får man ofta sk värmdedaller i luften så här på vårkanten när solen värmer kall mark, då blir bilderna förvånansvärt oskarpa ibland, utan att man egentligen uppfattar det här dallret i sökaren. Iaf så är det en erfarenhet jag har.

I övrigt håller jag med ovan, om det är något som är skurken så är det i så fall objektivet. (sannolikt)

Generellt tycker jag inte att jag har märkt samma sak, men en sak att beakta är ju om man fotar på relativt långa avstånd, då får man ofta sk värmdedaller i luften så här på vårkanten när solen värmer kall mark, då blir bilderna förvånansvärt oskarpa ibland, utan att man egentligen uppfattar det här dallret i sökaren. Iaf så är det en erfarenhet jag har.

I övrigt håller jag med ovan, om det är något som är skurken så är det i så fall objektivet. (sannolikt)

Det var lite det svaret jag hoppades på! :)

Åtminstone en delmängd av de bilder jag kastat har jag misstänkt värmedaller.
Precis som du skriver så är det inget jag sett i sökaren men bilderna talar för det.
Fokusen är satt men bilden är oskarp, inte i form av att fokusen sitter fel och att skärpan då oxå hamnat fel. Mer då att hela bilden är oskarp.

Visst kan det vara nåt fel också men isf ytterst inkonsekvent då vissa bilder är så skarpa att jag ibland undrar hur det går till med den ytterst alldagliga utrustning jag använder. :)

Ett sådant fenomen som du beskriver har jag haft med mitt EF 70-200 mm f/4L IS USM. Ibland knivskarpt, ibland konstigt oskarpt. Som om skärpeplanet låg snett i bilden ibland.

Det blev uppenbart vad felet var när objektivet började skramla när jag vände på det. En lins hade lossnat. Låg den där den skulle blev bilderna utmärkta, men trillade den på andra hållet blev det skit. Efter montage av en ny låsring fungerar det perfekt igen.

Jag hade problem med ett EF-S 17-55/2,8 IS. Ibland var det superskarp och andra gånger var det inte riktigt skärpa någonstans. Efter andra verkstadsbesöket visade det sig att problemet var en defekt IS-enhet.

Högst intressant info som jag tackar för! :)

Nu TROR jag inte det är samma för mig.
Jag har märkt igår att AF inte fokuserar hela vägen dit den ska.
Lite ruckande på gluggen så funkar det igen.

Jag hoppas på kontaktproblem i annat fall fasar jag att fokusmotorn börjar lägga av....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar