Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Canon 70-200 f4L, behövs stativfäste?
- Trådstartare MartinC73
- Start datum
erlend96
Aktiv medlem
Det är inga problem att ha ett 70-200 4L på en 60D P.G.A vikten. 60D är en såpass robust kamera så den klarar det med lätthet. Jag antar att du alltid har ena handen på objektivet för zoom och stabilitet ändå. Skal du ha det på stativ kan det vara bra att ha stativfäste då tyngdpunkten hamnar närmare mitten och risken för att kulleden "kryper" är mindre.
Patrik60D
Avslutat medlemskap
jag har precis köpt samma objektiv som du och har samma kamera.
inga problem med vikten men USM motorn sätter objektivet i gungning vid fokus och liveview läget.
vibrationerna från objektivet kommer med på korten tyvärr och du tappar skärpan.
utan liveview så fokuserar den mycket mjukare och då klarar du dig utan stativfäste.
jag har precis köpt ett piratfäste för 180 spänn
(vet ej hur kvaliteten är än då jag inte har fått det)
http://www.tvspelsweb.se/stativfaste-canon-ef-70-200mm-f-4l-f-4lis
föresten varför fokuserar objektiven så hårt vid liveview läget?
nån som har koll?
inga problem med vikten men USM motorn sätter objektivet i gungning vid fokus och liveview läget.
vibrationerna från objektivet kommer med på korten tyvärr och du tappar skärpan.
utan liveview så fokuserar den mycket mjukare och då klarar du dig utan stativfäste.
jag har precis köpt ett piratfäste för 180 spänn
(vet ej hur kvaliteten är än då jag inte har fått det)
http://www.tvspelsweb.se/stativfaste-canon-ef-70-200mm-f-4l-f-4lis
föresten varför fokuserar objektiven så hårt vid liveview läget?
nån som har koll?
Shompis
Avslutat medlemskap
Med liveview så kontrastfokuserar den, och det är oerhört långsamt med hur den går fram och tillbaka tills den hittar fokus. Fokusändlägena (Eller är det hur mycket glas och tyngd det är) är väl ganska långt ifrån varandra på en 70-200 så kontrastfokusering med Canonkameror är ännu långsammare. Har aldrig testat kontrastfokusering på min 70-200, men min 15-85 som fokuserar snabbare (inte konstigt då den är en normalzoom med mindre glas att flytta) med fasdekterande af än min 70-200 och liveview är en plåga på den.