Annons

Canon 60d mustiga färger

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är en amatörfotograf som nyligen uppgraderat huset från en 350d till en 60d.
Jag använder ett Canon 18-55 IS objektiv och tycker att de flesta bilder har för mustiga färger.
Har provat med både STANDARD och NEUTRAL bildstil men tycker ända att färgerna är för mustiga/intensiva, speciellt rött/rosa etc.

Någon som upplever samma sak som mig och hittat någon bra lösning på detta?

Med tanke på att huset fått väldigt bra kritik angående färgåtergivning så gissar jag att det handlar om att jag inte pillat på inställningarna tillräckligt mycket än, vill inte tro att just mitt hus har något fel?

Rött?blähh

Jag är en amatörfotograf som nyligen uppgraderat huset från en 350d till en 60d.
Jag använder ett Canon 18-55 IS objektiv och tycker att de flesta bilder har för mustiga färger.
Har provat med både STANDARD och NEUTRAL bildstil men tycker ända att färgerna är för mustiga/intensiva, speciellt rött/rosa etc.

Någon som upplever samma sak som mig och hittat någon bra lösning på detta?

Med tanke på att huset fått väldigt bra kritik angående färgåtergivning så gissar jag att det handlar om att jag inte pillat på inställningarna tillräckligt mycket än, vill inte tro att just mitt hus har något fel?

Många av Canons hus överdriver mättnaden i rött. På just 350D och storebror 20D är det så. Du kommer inte ifrån detta genom att sänka mättnaden i kameran. Bättre då att köra neutral (eller lite mer) och sedan sänka mättnaden i det röda i datorprogrammet. Använder du någon version av fotoshop trycker du ctrl + U och väljer sedan röd kanal och drar där ner mättnad (saturation). Försöker du att sänka den totala färgmättnaden genom att justera i kameran blir de flesta färger (utom de röda) bara bleka och trista! Har du även problem med cyanstick i vackert blåa himlar (vanligt i nämnda kameror) blir det svårare. Prova då att trycka ctrl B och där justera färgbalans samt ctrl U och välja att dra ner mättnad och ändra färgton (hue) för cyan. Prova dig fram! Bäst är förstås att fota i Raw och där prova fram en inställning som ger dig de färger du vill ha.

Vet inte hur 60D är, men på min 7D kan det ibland bli lite för mycket magenta som man får behandla på liknande sätt)

Senast ändrad:
Tack, skall försöka detta. Hoppas dock kunna hitta en inställning i kameran som gör att efterbehandling pga detta inte behövs i majoriteten av fallen.

Mats

Med picture style editor kan man tillverka en egen bildstil, som laddas över till kameran. Bildstilarna kan man göra så att vissa färger förstärks eller försvagas.
Lite pilligt innan man blir klok på programmet, men det går.

Programmet medföljer utan extra kostnad när du köper kameran.

Bra för JPG

Med picture style editor kan man tillverka en egen bildstil, som laddas över till kameran. Bildstilarna kan man göra så att vissa färger förstärks eller försvagas.
Lite pilligt innan man blir klok på programmet, men det går.

Programmet medföljer utan extra kostnad när du köper kameran.

Ett program som jag garanterat skulle använda om jag fotade JPG!!! (kanske t.o.m. skulle vara värt att sätta sig in i det eftersom jag fotar RAW och använder DPP (där alla kamerainställningar följer med in i raw-programmets grundinställningar!)

Nu är väl den här tråden avslutad kanske. Jag har upplevt samma sak med min 60d när jag tagit inomhus. Försökte ställa om vitbalans och drog färgen mer mot blått, det blev väl något bättre, men inte helt nöjd.
Hur tycker du att det är med rödheten nu med kameran?

Nu är väl den här tråden avslutad kanske. Jag har upplevt samma sak med min 60d när jag tagit inomhus. Försökte ställa om vitbalans och drog färgen mer mot blått, det blev väl något bättre, men inte helt nöjd.
Hur tycker du att det är med rödheten nu med kameran?

Förlåt om jag blandar mig i. Inomhus är vi helt beroende av viken ljuskälla som finns och dess temperatur (Kelvin). Bäst är att fota i RAW för där får du alla möjligheter att justera bildens "råbilden" egenskaper efteråt. Hopplöst inomhus är blandade ljuskällor, dvs dagsljus plus glödlus och ännu värre lysrör.

Jag tycker fortfarande inte rött blir helt OK. Dock har jag märkt att det blir bättre när jag visar bilderna med Canons DPP än när jag tittar på dem i iPhoto.

Ett snabbfix kan vara att använda vitbalanskompensation i kameran. Inte någon speciell bildstil, alltså, utan vitbalans shift/variation.
Där kan man dra sig från magenta mot grönt och/eller från rött mot blått. Kan ju vara värt att prova.

Vill bara förtydliga det är alltså inte bilderna i sin helhet som blir röda, det är mer att ett motiv ex en urtvättad röd tröja blir fel, tröjan ser på bilden plötsligt helt ny och klarröd ut.

Canon ger gärna lite överdrivna röda färger (medan Nikon ger lite kallare färger enligt min erfarenhet). Det hjälper till att återge hudtoner på ett behagligt sätt, men som sagt, rött blir lite väl rött om man inte försöker justera det efteråt. Nu kan ju din skärm ochså spela in. Skärmar återger också färger lite olika.

Jag tyckte att det var i ansiktet som det blev lite för rödaktigt mot som det var i verkligheten. Det var precis så där jag gjorde med vitbalansen att jag drog det mot blått som det blev ngt bättre.
Det var mitt första intryck med kameran så jag var lite putt då.

Fast det låter väl ändå rätt ok som Sven skriver då, får väl fota i raw då. Ifall att jag skulle bli såpass nöjd med en bild att jag kan tänka mig att pilla med den efteråt.
Kalla färger som det skulle bli med Nikon kanske inte är så kul heller.

Kanske skall man betänka att hur en bild ser ut kräver att man har en kalibrerad eller profilerad skärm att bedöma detta i. Den son inte har åtminstone profilerat sin skärm med en kalibrator vet egentligen vad han ser.
Det är som att säga att solnedgången är ovanligt röd efter att satt på sig sina röd/oranga solglasögon.
Canon kameror har en tendens att teckna vissa nyanser av rött fel men det är för enkelt att säga att den alltid tecknar för varmt.
Der beror förmodligen mer på att era skärmar är ställda för högt i färdtemperatur och inte kalibrerade.

Än så länge har jag bara tittat på bilderna i kamerans skärm. Inte på ngn annan skärm eller utskrift, har bara tänkt att det blir så som det ser ut i kameraskärmen.

Tror inte du behöver oroa dig för att det blir för mustiga färger. Oftast brukar de flesta tycka att det blir för platt och utan tryck i färgerna. Så oftast får man jobba i efterbearbetningen för att få fram kontrasten och färgerna så som man vill.
Kamerans display är numera av hyfsad kvalitet men inget man skall använda för att bedöma bildens kontrast och färg.

Även kamerans skärm påverkar hur färgerna återges. Det är inte ett orginal som är opåverkat. Strunta i det och fota i Raw så får du kontroll på dina färger.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar