Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5d mk II el Nikon d700?

Produkter
(logga in för att koppla)

Avander

Ny medlem
Min nuvarande kamera börjar ta slut och jag vill uppgradera mig ganska rejält då jag går fotoutbildning och siktar på en karriär som fotograf, fotar främst människor/mode, men även djur natur och landskap.
Jaja det kanske inte är så relevant, det jag främst ville höra med er om är fördelar och nackdelar med respektive kameror.

Tack på förhand :)
Fanny
 
Förutom den uppenbara skillnaden i fabrikat :) .......Har du ett Canonsystem sedan tidigare så finns det väl en och annan krona att spara och vice versa gäller också givetvis

Utöver detta så.....Nikonen har en bättre AF, Bättre blixtsystem + inbyggd blixt som dessutom kan användas till att styra externa blixtar trådlöst, fler bps, bättre vädertätning?!

Canons plus då: Högre upplösning (även om i alla fall inte riktigt håller med om att det är ett plus men alla håller givetvis inte med mig om detta) och video. Jag har säkert missat något mer...Det var ju synd för 5D-köparna att 7D kom först nu. Den tycks ju ha adresserat alla de finesser som D700 har men 5DmkII saknar (om det nu är så viktigt)

Inte mycket men visst skiljer det. Om något av dessa är helt avgörande så är valet lätt. Annars..... Mer generellt så känns det som om D700 är det rätta valet när det börjag gå lite fortare och under sämre förhållanden medan 5DmkII är bättre under mer kontrollerade förhållanden tack vare sin högre upplösning. D700 fungerar för snabb sportfoto medan jag skulle välja någon annan Canonmodell än 5D för det. D700:an känns därmed mer allround fast med ett eventuellt stort minus = Upplösningen
 
Sen får man ju inte glömma vilket objektivutbud som passar dig. Det finns avgörande skillnader mellan systemen, beroende på vilken optik du vill sätta på kameran.
 
Sen får man ju inte glömma vilket objektivutbud som passar dig. Det finns avgörande skillnader mellan systemen, beroende på vilken optik du vill sätta på kameran.

Nja. Jag anser nog att systemen är mer lika än att de har avgörande skillnader. Men visst, är det en specifik glugg du bara måste ha som bara finns i ett av systemen så....är det enkelt.
 
Canon har bättre fast optik, L-serien. Snyggt släpp från samtiliga ljusstarka gluggar. Nikon har bättre zoom optik. Bra 85 men ingen klockren optik vad gäller släpp och microkontrast på de vidare brännvidderna, tex canons 35 1.4L 24 1.4LII

Fotar man inte sport så tycker jag att det är väldigt sällan som AF-c.

Canon bilder är aningen blåare och nikon har en gulare ton. Smaksak, gillar själv canons look. Har ägt båda systemen dock ej D700an:)
 
Kamerorna då?

Canon, gillar över och underexponera med det stora hjulet. Tvåfingersfattning hos nikon om man inte kör på M eller programerar om rattarna. Canons exponering är lite svår vid motljus. tenderar att underexponera bilden trots komp. Nikon tar med hänsyn till hela bilden.
Canon, grym upplösning. Kan leva med att inte varenda funktion sitter på huset. Auto ISO hos canon suger. Nikon bättre.
Svåra val...:) kolla mer på gluggarna. Canons nya 24 är grym:)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.