Annons

Canon 550D...vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

veronicko

Ny medlem
Tänker investera i en 550D..min fösta riktiga systemare=)
Men det är ju verkligen en djungel med alla objektiv.
Vilket är bäst. Hade ju varit smidigt att ha ett objektiv typ 18-200mm...
Men man kanske förlorar kvalitetsmässigt på det?
Är det bättre å köpa typ 18-55 och ett 70-200?

// Veronica

Svår fråga. Mitt tips är att köpa ETTobjektiv, fota som f-n, sedan fundera på om och i så fall vad du vill ha istället eller därutöver. Fina Canonobjektiv säljs hela tiden beg. här på Fotosidan och Blocket till bra priser, ofta 30% under motsvarande nypris.

Läs tester av objektiv på http://www.photozone.de/canon-eos så får du en idé om vad som är bra och mindre bra.

Gå ner lite i zoomomfång så får du bättre egenskaper. Alla zoomar är optiska kompromisser och ju mer zoom desto mer kompromiss (dvs sämre). Kolla på Canons 18-135 3,5-5,6. Det kommer du mycket långt med.

Tack till er båda för era svar:) Hur funkar 18-135 för porträtt? Är det bättre att satsa på ett med fast brännvid?
/ Veronica

Om superskärpa är viktigt så är en fast brännvidd bättre än motsvarande zoom. Fast zoomen är lite bekvämare än ett fast objektiv med "fotzoom". Canons 85/1,8 eller 100/2,0 är bra mycket vassare än zoomen.

Tack till er båda för era svar:) Hur funkar 18-135 för porträtt? Är det bättre att satsa på ett med fast brännvid?
/ Veronica

Gräv djupt i plånboken och köp EF-S 17-55 /f2.8 IS USM på en gång, du kommer ändå att hamna där tillslut.

Jag har hellre ett ljusstarkt och skarpt objektiv med begränsad brännvidd än en ljussvag och halvsuddig långzoomare. Med skarpa 18MP bildfiler kan du beskära bilden till utsnitt/teleffekt motsvarande 85mm eller 135mm. Däremot kan du inte beskära dig till mer vidvinkel.

Hej! Jag började med 18-135 optiken till 550D och var väldigt nöjd. Skaffade canons fasta 50 mm f 1,4 och det är en SJUK skillnad. Det blir otroligt bra för porträttbilder innomhus och filmningen blir så väldigt, väldigt mycket bättre. Det var klart värt pengarna och ett otroligt lyft.

Gräv djupt i plånboken och köp EF-S 17-55 /f2.8 IS USM på en gång, du kommer ändå att hamna där tillslut.

Kan inte göra annat än att hålla med. Enda andra alternativet vore att välja 18-200mm istället för att då få koll på om du vill ha mer zoom, ett vidvinkel eller om det är makro du kanske vill hålla på med.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto