Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CANON 550D - filma med

Produkter
(logga in för att koppla)

Canis familiaris

Aktiv medlem
Jag har funderingar på att köpa en 550D och undrar från er som har en hur den är att filma med.

Kan man använda autofokus under filmningen t.ex.?
Går det att filma på fri hand om objektivet inte är så stort och tungt? (18-55)

Har just nu en digital kompaktkamera när jag filmar och den sköter om allt automatiskt men har sett videosekvenser från just 550D på Vimeo och de verkar hålla oerhört hög kvalitet.

Hoppas på svar!

Hälsningar,
Alexandra
 
Jag har ingen 550D men väl en 7D och jag tror filmfunktionerna är ungefär de samma.

Nej, autofokus fungerar inte under själva filmningen.

Ja, det går att filma på fri hand, men det blir lätt skakigt, med träning kan man säkert förbättra det.

Jag har bara filmat lite men är mycket imponerad över kvalitén, speciellt i dåligt ljus. Använder man stativ och kan planera filmandet blir det mycket bra resultat. För spontana klipp i bra ljus klarar man sig säkert minst lika bra/bättre men en duglig kompakt.
 
Jag har köpt 550d till stor del pga filmläget. Det fungerar fantastiskt, det blir inte mycket bättre än så här. Du kan i princip spela in en långfilm med hög bildkvalitet med denna kamera. Autofokus går att använda i filmläget men det är inte särskilt träffsäkert och ljudet spelas in om du inte använder extern mikrofon. Med lite träning så går det bra att fokusera manuellt dock, enklare att göra det när man ser bilden på skärmen än i sökaren. Inga problem att hålla still med mindre objektiv, annars kan du ju alltid köpa ett batterigrepp.

Det går inte att jämföra filmläget i denna kamera med kompaktkamerornas filmlägen, som att jämföra en trampbil med en porsche.

Rekommenderar också att använda ett objektiv med stor bländaröppning för att verkligen få den fina proffskänslan och korta skärpedjupet på filmerna, tex canon 50mm 1,8 tycker jag fungerar mkt bra.

Iso egenskaperna är också mkt bra på denna kamera, 3200 är klart godkänt och kör du i s/v så funkar 12800 också, då med lite charmigt brus.

mvh Robert
 
Tack för era svar. Jag har ett 50/1.8 som jag kan använda också men tänkte att det kanske är svårt att fokusera manuellt med det?
Ska fundera på ett batterigrepp. Låter bra för ett stadigare grepp och mer batteritid får man ju på köpet.

Jag är bra sugen att köpa just denna kamera både för foto och videokvalitén. Synd att de dragit ner på sekvenstagningarna bara.
Jag fotar en del fåglar.

Frågan är bara om det går eller inte går att filma med autofokus. Svaren är delade som det verkar hos er som svarat?
 
AF fungerar så till vida att funktionen finns, men om den är praktiskt användbar är en annan sak. Ofta när man försöker omfokusera blir resultatet att den inte följer motivet utan går åt fel håll och bilden blir helt oskarp. Istället för en skarp bild får man ett objektiv ställt på oändligheten eller närgränsen :eek:(
 
Problemet ligger i att stillbildskameror från början inte är konstruerade för kontrastsökande autofokus. De är konstruerade för att använda fasdetekterande autofokus där spegeln måste vara nedfälld för att det ska fungera. Då spegeln är uppe när man filmar finns bara kontrastsökande autofokus att tillgå.

Den stora skillnaden mellan dessa två typer av AF är att man från början vet hur mycket och i vilken riktning AF måste justeras för att det ska bli skarpt när man använder fasdetekterande AF. Vid kontrastsökande AF vet man inte hur oskarpt det är eller i vilken riktning, därför måste kameran söka efter skärpan.

Standarden för hur kamera och objektiv kommunicerar är inte designad för detta och därför fungerar inga kameror bra. Undantaget är Micro Four Thirds från Panasonic och Olympus som aldrig haft spegel och fasdetekterande AF, därför har de en konstruktion där detta löstes från början.
 
Jag upplever iof inte autofokus som nödvändigt, man lär sig snabbt att fokusera manuellt, som sagt är det enklare att göra så när man ser bilden på skärmen.
 
Är det okej om man ställer en fråga här? Jag har en canon 500d, och när jag filmar så spelas ljudet inte alltid in. Trots att ljudet är i PÅ läget. Men ibland så får jag med ljudet, dock sällsynt. Kameran är sprillans ny, gör jag nått fel eller är det kameran det är fel på?
 
Låter som att det är kameran det är fel på

Är det okej om man ställer en fråga här? Jag har en canon 500d, och när jag filmar så spelas ljudet inte alltid in. Trots att ljudet är i PÅ läget. Men ibland så får jag med ljudet, dock sällsynt. Kameran är sprillans ny, gör jag nått fel eller är det kameran det är fel på?
 
Tjena nu kommer jag in här igen. Mitt problem är löst. Jag pratade med canons support och dom sa att man skulle ha som minst klass 6 minneskort ifall man vill filma i HD. Ett tips till trådskaparen.
 
Jag köpte denna kamera nu i veckan just för att filmfunktionen verkar vettig. Alternativet var en ren filmkamera, men att ha med både filmkamera och systemkamera lockar inte...

Lite funderingar runt detta, har någon ett bra tips på 3,5 mm mic som är vettig?

Autofokus förstår jag inte riktigt att ni inte ser som ett problem. Det lilla jag hunnit testa att filma hittills har varit rätt bökigt tycker jag. Kanske är det bara en vanesak att jobba med manuell fokus, men jag tycker det känns svårt att få till det om man måste jobba fram och tillbaka med skärpan. Tips? Jag har bara provat med standard 18-55mm än så länge, men ska prova fast 50 mm snart.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.