Annons

Canon 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Hejduglade

Aktiv medlem
Hej gott folk!
Ni som fotograferar med en 300D, jag har beställt en sådan och sitter och väntar otåligt, jag undrar om ni vet om kameran har bra funtioner för nattfotografering eller om den är som alla andra i det avseendet?

Jag undrar oxo om där finns inbyggda filter typ uv m m.

Jo, det har kameran. Den kan ställas in på up till 30 s slutartid eller Bulb. Den senare körs bäst med fjärrutlösaren unde valfri tid. Jag kör vitbalansen på dagsljus och i RAW för lättaste efterarbete. Se gärna i min nattportfölj för bildexempel.

Tack för ditt svar Roland, jag var inne och tittade på dina nattbilder, de var imponerande, men tagna med minolta de flesta.

Fjärrutlösaren är väl ett tillbehör antar jag om jag känner tillverkaren rätt :=)
Jag tänkte att där kanske fanns en ljusförstärkande funktion som jag missat i reklambladet, men så är det väl inte?

Snälla 300D-ägare, kan ni inte ta era frågor i någon av de tusen andra 300D-trådarna som redan existerar i forumet, eller är det för svårt?

Senast ändrad:
Det står ju tydligt och klart att denna tråd handlar om 300D. Vill man inte läsa den så behöver man inte göra detta. Jag tycker definitivt att Jerry är välkommen med sin fråga här.

Jan skrev:
Det står ju tydligt och klart att denna tråd handlar om 300D. Vill man inte läsa den så behöver man inte göra detta. Jag tycker definitivt att Jerry är välkommen med sin fråga här.

Du missförstår tydligen syftet med mitt inlägg. Det finns redan en hel mängd trådar med 300D-inriktning, därför tycker jag man kan göra sitt till för att samla alla dessa frågor om denna kamera i någon av dessa istället för att starta ännu en ny.

Tja, han var ju inte ensam om att missförstå

Jag förstår inte varför det är ett problem med en 300D tråd till? Personligen så tycker jag att det är bättre med en ny tråd om man ska behandla ett nytt ämne än att skriva i en gammal tråd bara för att den råkar handla om 300D.

Jerry frågade ju ganska uttryckligen om nattfotografering och så länge som vi håller oss till reglerna för Fotosidan så ser jag inte heller varför det är ett problem (och har inte heller sett att någon forumvärd har yttrat sig något och tyckt att det är ett problem).

--jalle

bjanha skrev:
Du missförstår tydligen syftet med mitt inlägg. Det finns redan en hel mängd trådar med 300D-inriktning, därför tycker jag man kan göra sitt till för att samla alla dessa frågor om denna kamera i någon av dessa istället för att starta ännu en ny.

Ett jevla gnäll om detta med 300D, ta för helvete o titta inte om det står 300D. Har du ytterligare problem med att folk ställer frågor i detta forum så får du la sälja datorn o sluta surfa. . . Sura lite då... Har ditt fotbollslag förlorat eller??

Att vissa orkar...

Bra fråga föresten, lärde mig av den. Alltså var den nyttig och bra.

Dave

bjanha skrev:
Det finns många trådar som handlar om kameror här på FS ö.h.t. Det kanske räcker med en enda jääääääättelång tråd;-)
Jerry frågar specifikt om nattfoto, och om filter i förbifarten. Är väl inget fel i det?

bjanha skrev:
Snälla 300D-ägare, kan ni inte ta era frågor i någon av de tusen andra 300D-trådarna som redan existerar i forumet, eller är det för svårt?
Frågeställaren är ju faktiskt ingen 300D-ägare än, han har ju bara beställt den:)

Calle S skrev:
nattfoto, och om filter i förbifarten. Är väl inget fel i det?
Nä, precis.

Om något så tycker jag att det kan vara på sin plats att skriva en tydligare rubrik. Dels för sin egen skull så folk orkar titta in i tråden. Och dels av hänsyn till folk som läser så de vet om det är intressant.

"300D för nattfoto" skulle ju varit en lämplig rubrik som skiljer den från de oändliga trådarna om 300D. Kan vara värt att tänka på. Men återgå nu för bövelen till ämnet, nattplåtande med 300D :)

Tråkigt när tråden handlar om om det var principiellt bra eller dåligt att den publicerades istället för att besvara själva frågan. Mitt förslag är att personer som vill debatera vilka trådar som får publiceras eller inte startar en egen tråd så kan trådar som handlar om fotografering kanske just handla om detta. För övrigt tycker jag frågan var relevant och att den förtjänar en alldeles egen diskussion.

En ny tråd borde väl inte störa mer än en gammal? Båda kommer ju upp på senast inlagda? Värst vad folk är gnälliga och arga. =(

/Adrian som inte kan komma ifrån att Hurtig kastar sten i glashus =)

Man får tacka för alla svar, helst alla de som stödjer tryckfriheten.

Jag skall utveckla mina tankar lite: Jag hade hoppast att många 300D ägare samt intresserade skulle hitta denna tråd och dela med sig av sina värdefulla kunskaper, sedan hade jag flera frågor om samma kamera som jag hade tänkt ställa om jag fick positiv respons.

visst finns det en upphög med trådar i liknande ämnen och harva igenom, inte lika kul när man inte har bredband och mycket information som man inte är intresserad av som måste bearbetas.

Nu blev inte debatten riktigt vad jag hoppades på även om jag håller med många i deras inlägg.

Hoppas fortfarande på lite svar om 300D :=)

Mvh: Jerry

Jag ska ge mig på ett försök.

Det där med nattfotografering vet jag inte riktigt vad du avser med, men du har ju en exponeringsmätare, möjlighet att själv manuellt ha vilka slutartider du vill, men med fördel max 30 sek som kameran klarar av utan fjärrutlösare (extrautrustning). Du har inbyggd blixt och ett program för nattfoto. (Ungefär detsamma som de flesta vanliga systemkameror alltså..)

Och så filterfrågan:
Filter sätter du ju på objektivet, så nej. (Heller inte till efs-gluggen om du köper paketet). Du får inte ens ett motljusskydd.. =/

Hoppas att du fått ut nåt av mina svar =)

Mvh. Adrian

Tackar för hjälpen Adrian!
Jag har experimenterat lite med nattbilder, och fått till det någerlunda, men vad som misslyckas varje gång är bilder på månen i "M" läge samt med 300mm objektivet, jag får ett ständigt blink i högra delen av sökaren, har försökt läsa mig till vad problemet är men utan resultat, vet någon vad som är fel??

Om det är fokusbekräftelselampan som blinkar så är det autofokusen som inte lyckas låsa.
Pröva att välja en fokuspunkt (om du inte redan gjort det, mittenpunkten är nog bäst) och rikta den mot månen. Hjälper inte det så får du fokusera manuellt. (Det är helt enkelt för mörkt eller för dålig kontrast för AF:en.)

Senast ändrad:
Att tänka på när det gäller autofokusen är att rikta den mot något kontrastrikt. Rikta den t.ex. inte mot mitten på månen, utan snarare mot "kanten" mellan månen och himlen. Den mittersta fokuspunkten är känslig för linjer i både horizontell och vertikalt led. De fokuspunkterna som ligger till höger och vänster om mellersta fokuspunkten är känsliga för linjer som löper horizontellt. De fokuspunkterna som ligger ovan och nedan mittenpunkten är känsliga för linjer som löper vertikalt.

Rätt hantering av autofokusen är A och O.

Tack Kristoffer, det börjar klarna i gluggen sakta men säkert nu..he he, man lär sig så mycket när andra delar med sig av sina värdefulla kunskaper.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar