Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d mkIIn eller 60d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan! Har fotograferat i snart 2 år och använt mig av en systemkamera ur Canons nybörjarserie (1000d). Nu hade jag tänkt att uppdatera mig med ett nytt hus men vet inte vilket jag bör välja.
En begagnad Canon 1d Mk IIN eller en helt ny Canon 60d?
Levererar 1d:n bättre kvalité på sina bilder trots att den snart är 7 år gammal?
Vilken kamera anser ni är bäst?

Mvh William

Jag tror du får specificera dina behov noga. Som ren sportkamera kan fortfarande en 1DII vara överlägsen ffa p g a dess AF. Den ger också möjlighet till kortare skärpedjup och 16-35 blir väldigt bra på en 1D då den blir skarp över hela bildfältet (till skillnad från FF som 5D och 1Ds serien) och ger motsv 20-44mm. Däremot är det irriterande att NiMH batteriet inte håller laddningen om den ligger i lådan. I alla andra områden (f u byggkvaliteten och sökaren förstås) är 60D överlägsen.

Jag tror du får specificera dina behov noga. Som ren sportkamera kan fortfarande en 1DII vara överlägsen ffa p g a dess AF. Den ger också möjlighet till kortare skärpedjup och 16-35 blir väldigt bra på en 1D då den blir skarp över hela bildfältet (till skillnad från FF som 5D och 1Ds serien) och ger motsv 20-44mm. Däremot är det irriterande att NiMH batteriet inte håller laddningen om den ligger i lådan. I alla andra områden (f u byggkvaliteten och sökaren förstås) är 60D överlägsen.

Tack för svar!
Fotograferar mest natur, människor och närbilder. Alltså det mesta och filmfunktionen kommer jag nog inte att använda men det verkar som att 60d är bättre då?

Tack för svar!
Fotograferar mest natur, människor och närbilder. Alltså det mesta och filmfunktionen kommer jag nog inte att använda men det verkar som att 60d är bättre då?

Jo, det vill jag påstå. 60D är bättre då:
1. För prestandan billigare EF-S objektiv
2. Högre upplösning
3. Li-jon batteri
4. Mindre
5. Bättre JPEG kvalitet i kameran (nyare)
6. Inbyggd blixt för upplättning

1D har en trevligare sökare och bättre autofokus samt vid lång fotodag längre batteritid. Lättare att använda med habdskar. Tåligare. Inget som dock gör den bättre lämpad för dina behov. Det skiljer ju också ca 6 år emellan dem och det hände en del på digitalfronten under de åren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar