ANNONS
Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
munken skrev:
Dustin är en av de webbutiker som jag har störst förtroende för så jag tror nog att uppgifterna stämmer.

Håller med dig i din uppfattning, men i detta fallet är det fel.

Jag ringde dem i em och de kan inte lämna ett säkert besked om leverans. Jag är 7:a i kön och killen jag snackade med uppgav att det nog kan ta 2-4 veckor innan jag är framme. Men han sa samtidigt att det kan gå både fortare och långsammare...
Så min uppfattning är att läget även här är osäkert.

/Arne
 
Arne S skrev:
Jag är 7:a i kön och killen jag snackade med uppgav att det nog kan ta 2-4 veckor innan jag är framme.

Nänänä.. Stopp och belägg här nu. DU får inte köpa en 1D MkIII, då får du ju en nyare och bättre kamera än mig...
 
Jeppe skrev:
Nänänä.. Stopp och belägg här nu. DU får inte köpa en 1D MkIII, då får du ju en nyare och bättre kamera än mig...

Men...jag vill ju ta lika bra bilder som du!!

Jag är inte framme i kön ännu, det ska rinna mycket vatten under broarna ännu...
 
Jeppe skrev:
Nänänä.. Stopp och belägg här nu. DU får inte köpa en 1D MkIII, då får du ju en nyare och bättre kamera än mig...
Just nu är det väl 28 st av fotosidans medlemmar som registerat sig som ägare av bättre och nyare kamera än din. vet någon hur många i Sverige ca, som hittills skaffat sig en bättre och nyare kamera än Jesper.
 
paul innergård skrev:
Just nu är det väl 28 st av fotosidans medlemmar som registerat sig som ägare av bättre och nyare kamera än din. vet någon hur många i Sverige ca, som hittills skaffat sig en bättre och nyare kamera än Jesper.

Ja, med tanke på att min närmar sig pension, i digitala år räknat så lär det vara en hel del... Fast å andra sidan så är den ju precis lika bra som när jag köpte den.

Men det kommer snart ett testexemplar av MkIII hem till mig, så då får man se om det är dags att pensionera MkII:an ;)
 
Kan tänka mig att det är en 50-60st som gått ut i vårt land nu. Detta är en upskattning utifrån de antal som jag vet gått till vissa butiker och import från Eu distar som Canon har. Någon har bara fått 1-2st, medan andra har fått en 10-12st nu. Räknar man på att Sverige har ca 10st stora Canon ÅF så borde ett snitt på 5-6/butik inte vara så långt från verkligheten.
 
Gissningsvis så är tilldelningen högre dels hos de som har långa köer och dels hos de som historiskt sett säljer mycket..
 
Nähe...nu orkar jag inte med er mer...har följt tråden från alla första början...att det skulle ta c.a 130sidor innan jag gav upp!!!... lycka till med era 1D Mark III:eek:r....tack och hej.
Mvh Thomas
 
Hehe.. Tråden har nått Topp 5 av alla visade...

Tittar i backspeglen då 10D-tråden med sina drygt 50000 visningar var den mest lästa tråden på FS under 2003 :) Denna tråden lär inte stanna före 200000.
 
Visst har det varit både rolig,intressant och spännande läsning. Omar har lagt ner hela sin själ, tid och entusiasm för många av oss....det glömde jag att nämna..tack Omar. Till slut orkar man liksom inte mer och speciellt eftersom jag gett upp mina tankar om ett köp. (För tillfället)
Mvh Thomas
 
solvargen skrev:
Visst har det varit både rolig,intressant och spännande läsning. Omar har lagt ner hela sin själ, tid och entusiasm för många av oss....det glömde jag att nämna..tack Omar. Till slut orkar man liksom inte mer och speciellt eftersom jag gett upp mina tankar om ett köp. (För tillfället)
Mvh Thomas

Hej

Men du skall väl inte ge upp redan? :) :) Vi skall upp till minst 150 sidor :) :)

Minst lika många har lagt ner sin själ, jag har bara varit en liten del.


Här är lite inställningar som en rek.

http://www.wildlifeimagesbyles.net/Technique/1DIII_Guide/1diii_guide.html


Mvh

Omar
 
Omar, en fråga till dig. Jag har inte kört med 1-hus förut, och blev lite fundersam när jag läste 1DIII guiden i ditt svar. De säger att man helst ska använda de 45 fokuspunkterna, men "that the initial focus has been locked in with the center focus point". Gör man detta med att ha det man vill fokusera på i mitten och sen trycka fokusknappen tills det lyser rött vid mitten, eller gör man det på något annat sätt?

Jag har alltid tyckt att "använd alla fokuspunkter" har varit allt för chansartat för att använda, och bara använt 1punkts fokus. Känns lite fel att gå tillbaka och ge kontrollen över fokus till kameran igen (tog man ju över när man kunde ange centerpunkten på första digi p&s).

/Björn
 
dator distributören GNT fick in 2st igår, den ena beställde jag, kollade precis nu och de har fortfarande kvar 1 på lager...
 
Jeppe skrev:
Mikael, vad tar de för den och hur handlar man av dem?

Jag köper så lite av dom så har väldigt dåligt pris, fick betala 29300 ex moms.

De flesta dator återförsäljare har konto hos dom då de är en av de största distributörerna i norden. Så antingen om du har någon du brukar köpa datorprylar igenom, annars testa och ring dom tlf nr finns på deras sida www.gnt.se
 
Karl Larsson skrev:
Den andra klapp jag, förutsatt att ordersaldot stämde. :-/

Väntar på bekräftelsen från GNT.

bör stämma pratade med dem i måndags då det stod lev datum 26/6 och de fick in 2st igår och 1st skickades till mig igår, ligger på postbilen nu.
 
Dykbjörnen skrev:
Omar, en fråga till dig. Jag har inte kört med 1-hus förut, och blev lite fundersam när jag läste 1DIII guiden i ditt svar. De säger att man helst ska använda de 45 fokuspunkterna, men "that the initial focus has been locked in with the center focus point". Gör man detta med att ha det man vill fokusera på i mitten och sen trycka fokusknappen tills det lyser rött vid mitten, eller gör man det på något annat sätt?

Jag har alltid tyckt att "använd alla fokuspunkter" har varit allt för chansartat för att använda, och bara använt 1punkts fokus. Känns lite fel att gå tillbaka och ge kontrollen över fokus till kameran igen (tog man ju över när man kunde ange centerpunkten på första digi p&s).

/Björn

Hej

Står nog inte att man helst skall använda 45 punkter mer något han gillar att använda.

Har ej testat 45 punkter på mark3 för jag har bara använt kameran med 400mm 5.6 + 1.4xtc F/8 och då kan man ej använda 45 punkter utan bara mitt AF punkten.

Själv testade jag 45 punkter på flygande fågel lite år 2004 med mark2, blev lite sugen för Arthur Morris tyckte det var så bra. Själv tyckte jag att AF gick lite långsammare (mer matematiska beräkningar för kameran) men var ju lättare att hålla kvar AF och fokus på fågeln med detta större AF fält. Tex om jag följde en svarttärna mot blå himmel gick det någorlunda bra, men när svarttärnan började flyga lägre och fick tex skog eller vass som bakgrund kunde AF lätt få fäste på dessa bakgrunder i stället. Herr Arthur tyckte efterhand att 45 punkter inte alltid var så bra och använde detta läge mindre.

Samma är tex om man fotar en flygande häger med 45 punkter mot blå himmel, sedan landar den i vattnet och då är det risk att AF får fäste på vattnet framför fågeln och fågeln blir oskarp.

Om man tex fotar en svan som flyger med 45 punkter är det ju en risk att af får fäste på vingtippen, de har stora och långa vingar och skärpedjupet räcker kanske inte till så huvudet blir inte skarpt. Är nog bättre här att använda en fokuspunkt ev utbyggd och försöker sikta på huvudet eller hals, dock inte så lätt alltid.

En hel del av de af problem med mark3 man läst om har nog berott på att folk använt 45 punkter på en liten fågel med rörig bakgrund och AF har istället fått fäste på bakgrunden istället och fågeln har blivit oskarp.


Med 45 punkter så ställer man in fokusen med mittpunkten på tex en svala, I al servo syns inte detta alls, lyser inte rött. När man inte lyckas hålla svalan med mitt af punkten är det meningen att de andra af punkterna i elipsen skall hjälpa till att hålla kvar fokusen på fågeln.

Nu på senare år har jag knappt använt 45 punkter alls, utan bara mitt af punkt eller utbyggd mitt af punkt.

Det finns ju både fördelar och nackdelar med 45 punkter, man får testa sig fram själv vad som passar en bäst i olika förhållanden.

Mvh

Omar
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.