Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canom EOS 7D MK2

Produkter
(logga in för att koppla)

Skrotografen

Avslutat medlemskap
http://www.canonrumors.com/2012/10/canon-eos-7d-mark-ii-rumors-surface-cr1/ Det verkar som man slår ihop EOS 60D + EOS 7D=EOS 70D, ska jag vara ärlig så förstod jag aldrig vitsen med både 60D och 7D den förstnämda har känts klämd/överflödig. Eftersom nu APS-C segmentet övertas mer och mer av FF så ser jag det logiskt att slå ihop dessa medeller till en..................Tror även att Nikon "buntar ihop" D7000 och D300s till en modell, det känns som tre APS-C modeller är lagom för marknaden.
 
När 7D kom fanns ingen fullformatskamera som tillnärmelsevis kunde konkurrera med alla andra egenskaper som 7D har, inte på den prisnivån. Så den var väldigt logisk då, och samtidigt var det rimligt med en betydligt billigare kamera som ett alternativ neråt, alltså 60D.

Nu har ju 5D Mark III och 6D justerat spelplanen lite.
 
Vill verkligen inte ha fullformat! Jag vill ha liten sensor i ett rejält hus, hoppas inte kommande kamera kommer bli en plastig leksak
 
Vill verkligen inte ha fullformat! Jag vill ha liten sensor i ett rejält hus, hoppas inte kommande kamera kommer bli en plastig leksak

Liten sensor i rejält hus, det låter som en Panasonic GH3! Den är nästan lika stor som en 60D. Eller en Olympus OM-D E-M5. Den är liten men rejäl och gedigen. Båda dessa är knappast sämre bildkvalitemässigt än nuvarande 7D, men kanske inte bättre än den som eventuellt kommer som efterträdare till 7D/60D. Vi får se, Canon har inte skurit några lagrar med sina sensorer på sista tiden, men dom kanske har något nytt i faggorna.

Nu när både Olympus och Panasonic samt Sony och Fuji har spegellösa kameror som kan appellera både till proffs och avancerade amatörer kan man undra hur det ska gå för APS-dslr:er i framtiden. Gissar att den eventuella nya 7D/60D bir den sista APS-dslr:en från Canon. Instegs-dslr:en 650D verkar vara ett steg bakåt och nu har man ju lanserat sin första spegellösa. I framtiden blir det nog FF dslr och spegellösa APS för hela slanten.
 
Pentax K5 II blir nog mallen för APS-C systemare framöver, kan tänka mig att ersättaren till 60D/7D blir mer kompakt men vädertätad/inre metallhus kanske även i två versioner med å utan filter.
 
Hoppas verkligen att den blir med en vridbar skärm. Älskar verkligen den egenskapen vid macrofoto långt ned på marken.

/Staffan
 
Vill verkligen inte ha fullformat! Jag vill ha liten sensor i ett rejält hus, hoppas inte kommande kamera kommer bli en plastig leksak

Förlåt, men jag blir så nyfiken - sitter just och googlar runt för att försöka förstå det här med fullformat och vad det *egentligen* är man köper. För dyrt är det - även om det är den "billiga" Canon EOS 6D som fick mig att börja fundera på saken.

Och nu kommer du här och säger "verkligen INTE" om fullformat...? Förklara, är du snäll - jag är nyfiken!

//Jenny
 
Man köper en bildsensor som på grund av sin större storlek har möjlighet att ge bättre bildkvalité när man tittar på en färdig bild, som är lika stor som en bild från exempelvis en 7D. En APS-C har en bildsensor på 15*22 mm, "fullformat" på 24*36 mm. Dels behöver bilden från 24*36 inte förstoras lika mycket, dels finns det konstruktionstekniska fördelar med en större sensor, då varje enskild pixel blir större.
Men sensorn blir också betydligt dyrare att tillverka.

Nackdelen med 24*36, förutom priset, är att om det är telebilder man vill ha, så blir de onödigt vidvinkliga med samma objektiv. Den större sensorn tar med mer av motivet, så man måste beskära mer, och då försvinner en del av finessen med större sensor. Men är det vidvinkliga bilder man vill ta, då är den egenskapen bra istället för till besvär.
 
Nackdelen med 24*36, förutom priset, är att om det är telebilder man vill ha, så blir de onödigt vidvinkliga med samma objektiv. Den större sensorn tar med mer av motivet, så man måste beskära mer, och då försvinner en del av finessen med större sensor. Men är det vidvinkliga bilder man vill ta, då är den egenskapen bra istället för till besvär.

Aah, fördelarna hade jag nog någorlunda snappat upp, men inte nackdelarna - men det låter logiskt när man tänker på saken. Och i vanlig ordning handlar det om att försöka förutsäga sitt eget behov... Nog så svårt om man är brokig av sig och vill kunna göra allt - till minibudget... :-/

Tack för svar! Intressant att sätta sig in i – oavsett egna behov, faktiskt!
//Jenny
 
Vill verkligen inte ha fullformat! Jag vill ha liten sensor i ett rejält hus, hoppas inte kommande kamera kommer bli en plastig leksak

Kan bara hålla med! Tycker dagens 7D är kanon. Sen skulle man kunna droppa den inbyggda blixten och implementera den nya radiostyrningen av blixtar som 600ex-rt har. Bättre brus såklart och dynamiskt omfång. Snabbare/bättre autofokus skulle jag vilja ha även om nuvarande är riktigt bra. Lite rejälare minneskortslucka är oxå önskvärt. Båda mina 7D har gnekat och måste fixas med tejp i luckan för att minska det. Plast borde förbjudas helt i 7D.

Men 60D finns det uppenbarligen utrymme för då vissa vill ha vridbar skärm och plast ;)
 
Det finns, förutom teoretiskt något 'bättre' bildkvalitet minst två anledningar att vilja plåta med FF sensor.
- Ljusstarkare och oftast större sökarbild. Den är svår att avstå ifrån om man kört med den ett tag.
- Bildernas karaktär. Nästan alltid en ignorerad parameter när man diskuterar sensorstorlekar. Det har bl.a. med det kortare skärpedjupet att göra, kombinerat med det lägre bruset etc. Fråga de fotografer som plåtar med dubbelt FF format (Hasselblad) eller större om vad de säger. Det är sällan pixlarna de behöver.
 
Om jag ska lista de saker som skulle behöva förbättras på nuvarande 7D så skulle min lista bli enligt följande:

- konstruktionsmissen i omkopplaren för blixtskon
- spärr för programratten
- skönare grepp (provade 6D i helgen, toppen!)
- modernare menysystem
- lättare att byta minneskort, lite pillrigt i dagsläget
- vädertätning i vertikalgrepp
- bättre avtryckare i vertikalgrepp (helt olika feeling i de två knapparna)
- mottagare för fjärrkontroll på baksidan

Sen kan man ju alltid önska sig nya funktioner:
- den extra knappen på framsidan alá 5Dmk3
- möjlighet till kontinuerligt vattenpass i sökaren
- GPS & Wifi
- pekskärm, mycket praktiskt
- af-sensor från 5Dmk3
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.