Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Camouflage för naturfotografer

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har också använt en hel del camo och visst fungerar det. Jag kan inte se ngn som inte menar att det inte fungerar eller har ngn nytta alls.

Men min övertygelse är att rörelser och hudfärger/ögon etc är viktigare än just cammofärger..

Det du skriver Daniel R är nog från alla sidor täckt här i tråden och andra trådar. Men det är ju inte sämre för det;)


Alltså, jag som (nu för tiden) använder väldigt liiiite "konventionell/traditionell camo" kan väl också säga hur jag menar att det ligger till?

MVH Niclas,

Ps, det skall sägas att jag ser "vanlig klädsel" som en typ av camo.. en camo som uppenbart räcker oerhört långt!
 
Niclasfoto skrev:
Jag har också använt en hel del camo och visst fungerar det. Jag kan inte se ngn som inte menar att det inte fungerar eller har ngn nytta alls.

Men min övertygelse är att rörelser och hudfärger/ögon etc är viktigare än just cammofärger..

Det du skriver Daniel R är nog från alla sidor täckt här i tråden och andra trådar. Men det är ju inte sämre för det;)


Alltså, jag som (nu för tiden) använder väldigt liiiite "konventionell/traditionell camo" kan väl också säga hur jag menar att det ligger till?

MVH Niclas,

Ps, det skall sägas att jag ser "vanlig klädsel" som en typ av camo.. en camo som uppenbart räcker oerhört långt!

Du e allt rolig du...mm
 
Fått hem camo foam nu!

Från www.militaryshop.se och det verkar fungera fint med ditsättningen, tvättbart och gummiaktigt så det ger bra grepp och verkar sitta bra.
Rekommenderas
3,6m för 255kr inkl. frakt o de.
/Rogge
 
Re: Fått hem camo foam nu!

rogge skrev:
Från www.militaryshop.se och det verkar fungera fint med ditsättningen, tvättbart och gummiaktigt så det ger bra grepp och verkar sitta bra.
Rekommenderas
3,6m för 255kr inkl. frakt o de.
/Rogge
Är det den där varianten som de rekommenderar att man tar bort från tex stativet om det blivit vått (regn) och låter torka ordentligt innan man sätter tillbaks det?
//Glenn
 
Re: Re: Fått hem camo foam nu!

Glenn Bark skrev:
Är det den där varianten som de rekommenderar att man tar bort från tex stativet om det blivit vått (regn) och låter torka ordentligt innan man sätter tillbaks det?
//Glenn

hmm det stod nåt om det... man får väl undvika regnet då.
är det sånt du har på stativet omar?

http://www.militaryshop.se/bilder/produkter/CamoFormTejp.jpg



Synd om det inte tål vatten. men man får väl undvika den vädertypen :)
/Rogge
 
Re: Re: Re: Fått hem camo foam nu!

rogge skrev:
hmm det stod nåt om det... man får väl undvika regnet då.
är det sånt du har på stativet omar?

http://www.militaryshop.se/bilder/produkter/CamoFormTejp.jpg



Synd om det inte tål vatten. men man får väl undvika den vädertypen :)
/Rogge

Hej

Jag har inte tejp utan det på länken ovan. Denna variant är stoppad för att bekvämt hålla i det och ha det på axlen. Det har kardborre (Velcro) så man kan snabbt ta av det. Lämnar inte heller klister på stativet.

MVH

Omar
 
Re: Re: Re: Fått hem camo foam nu!

rogge skrev:
hmm det stod nåt om det... man får väl undvika regnet då.
är det sånt du har på stativet omar?

http://www.militaryshop.se/bilder/produkter/CamoFormTejp.jpg



Synd om det inte tål vatten. men man får väl undvika den vädertypen :)
/Rogge
Tror väl att det ska tåla lite vatten, men att det var någon procedur med att torka det efter tex regn. För att det ska funka som det är tänkt.

//Glenn
 
Re: Re: Re: Re: Fått hem camo foam nu!

Omar skrev:
Hej

Jag har inte tejp utan det på länken ovan. Denna variant är stoppad för att bekvämt hålla i det och ha det på axlen. Det har kardborre (Velcro) så man kan snabbt ta av det. Lämnar inte heller klister på stativet.

MVH

Omar
Hur tjock är stoppningen i de där "stativ-ärmarna"?

//Glenn
 
Dags att ta fram symaskinen (eller. sätta mig vid den då den är alltid framme nu för tiden =) och fixa mig sånt. Har både cammo tyg och kardborre hemma.

Sen var det den där ghille-dräkten man skulle kanske sy.

Vill försöka fixa till en som fungerar mer som en rock och som är enkel att ta av när man kommer närmare mer civiliserade områden :)
 
Funderade i samma bana angående att sy till några camo-benskydd till stativet. Fast om jag känner mig själv så kommer jag att dra lite på det och sen köpa från Wildlife-killarna. Verkar schysst hur som helst.
//mvh Glenn
 
Nu får ni ge er!

Att köpa camokläder till stativet är ju för F_N rent trams! Vad djuren reagerar mot är ju konturen av en upprätt tvåbent varelse! Dom skiter blanka den i några pinnar somm sticker upp ur marken! Satsa då hellre på den en gång i tiden så omtalade foto-kon! Prova gärna att gå på alla fyra så ska ni se hur nära ni kommer djuren (ganska jobbigt och inte så lätt att vara beredd med kameran dock) Köpte idag camojacka av vindtätt tyg som går bra att impregnera (M89) på ÖoB. (249 kr) Många fickor och både dragkedja och knappar-slår lätt ut Haglöfs eller fjällrävens tygjackor som kostar 3-4 gånger så mycket!
 
Det ær ju så hæra att nær man har komplett kammo så ær det lite væl synligt (utstickande) med ett metalliskt ofta refelkterande føremål som svansar okammoflerat.

Många av de som kammoflerar stativen gør det før att det också (materialen) issolerar både mot hårdhet och kyla..



MVH Niclas,
 
Rörisolering

Det finns 12-15 mm tjock rörisolering att köpa för 8-10 spänn per ben på de flesta byggvaruhus. Garanterat isolerande och mjukt mot axeln. Bara att fästa ihop med de självhäftande kanterna och sedan linda med valfritt färgad tejp!
 
Även om man kryper på alla fyra och ser ut som en ko så borde väl djuren fortfarande känna ens vittring.
 
Inte fåglar

Jo, men mot det hjälper knappast camoklädsel eller annat. Fåglar har dock inte denna förmåga!
 
Vittring...

Vittring beror helt på förhållandena. Vissa djur går mest på syn medan andra förlitar sig på vittring/ljud osv. Med vittringen kan du ju alltid använda vinden (alt. ta en dusch:)
/Niklas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.