Annons

Café Galleri

Produkter
(logga in för att koppla)

pgy

Aktiv medlem
Är det någon som vet något om hur man ska gå till väga för att få sina bilder utställda på tex caféer eller liknande ställen?

Är det bara att gå in dit med en portfolio? Ska man ta betalt eller ska man betala? Det varierar givetvis men är det någon som har lite erfarenhet att delge så vore jag tacksam.

Kan ju för det första testa och besöka cafét några gånger. Se vilka människor/folkgrupper som kommer dit. Vilka försöker du nå? Sen kan du fråga ägaren, eller någon annan anvsvarig, om du kan få pryda deras väggar med foton. Du kan då visa bl.a din portfolio. Men visa då också dina tänkta bilder som du tänkt ställa ut. De brukar gå med på att låga dig ställa ut. Om du ser t.ex i Malmös cafér så är det "fototumt". Så jag tror nog att caférna gillar det.
När du väl har fått ställa ut dina foton kom då tillbaka då och då och ställ ut nya!!

Du kan inte få annat än ett nej, var så seriös som möjligt och ha med dig lite bilder på vad du vill ställa ut och låt dem se alla kort innan du ramar in dem och hänger upp den. Tackar ett café nej så gå till nästa och sedan kommer det första cafét komma till dig och vill ha dina bilder.

Lycka till.

Håkan

Håller med föregående och vill lägga till ett par saker:

Ett helt vanligt café lär inte ha råd att betala dig, så stora marginaler har de inte. Men du ska givetvis inte heller behöva betala dem för att du utsmyckar deras café. Båda parter tjänar ju ändå på affären (såvida inte bilderna är så förfärliga att de skrämmer bort kunderna ;) , men det tror jag inte). Kom istället överens med caféet om att de förmedlar kontakt med ev. bildköpare (om du är intresserad av att sälja?). Du kan ju då oxå erbjuda dem provision.

En annan grej: Var beredd på att någon bild kan bli stulen. Cafépersonalen håller knappast ständig uppsikt över bilderna. Försök hänga bilderna på något smart sätt, för att minimera stöldrisken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar