Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
"C-LOG" Fix för Canon EOS 90D?
- Trådstartare MalZon
- Start datum
J O Härnström
Aktiv medlem
Vad står det i manualen?Läst på och kameran verkar vara "förberedd" för LOG, men funktionen finns inte. Går det att lösa på något sätt?
En del småpåvar på nätet skryter med att de laddat in C-log till kameran och fått större dynamik. Men i själva verket har de bara installerat olika bildstilar med missvisande namn, som inte har något att göra med log-filer och ökat dynamiskt omgång.
Jag kan tänka mig att det troligtvis behövs en ny firmware i kameran om man ska få Log-filer.
J O Härnström
Aktiv medlem
Kan det möjligtvis fungera med en extern inspelare?
PeterWem
Aktiv medlem
Enda Canon jag känner till som har extern firmware är 300D.Glömde helt bort att jag ställde frågan här...
Att ändra bildstil är ju inte samma sak. Utan det är ju själva funktionen jag vill åt isf. Vill heller inte ladda in nån trash-firmware utan vill ha en orginal, helst iaf.
Tredjeparts-program är till datorn och som kräver sladd. Det var för övrigt till 5D IV.
En snabb googling säger att 90D inte har C log
Tonyeagle
Aktiv medlem
Jag skulle gärna vilja veta (har funderat men inte kommit till klarhet) vad skillnaden är mellan att ställa in den "plattaste" stilen i kamerans ordinarie inställningar av bildstil/eller de egna bildstilar man kan skapa till många kameror i tillverkarens medskickade (nedladdningabara program jämfört med att ladda in en logstilsfil. Jag har alltid trott att det inte är någon skillnad annat än den att man med logfilen kan sänka kontrasten och färgmättnaden ytterligare något steg jämfört med vad man kan göra i kamera/bildstilsprogram.
Jag frågar eftersom jag har en del kurser där frågan ibland dyker upp där man vill veta skillnaden mellan jpg-fotografering och materialet man får när man filmar - Jag har alltid rekommenderat att fota i den plattaste bildstil man kan ställa in om man fotar i JPG för att ha mer utrymme i efterbehandlingen och jämfört detta med logfilerna man använder i filmning , men det är kanske inte riktigt samma sak?
Jag frågar eftersom jag har en del kurser där frågan ibland dyker upp där man vill veta skillnaden mellan jpg-fotografering och materialet man får när man filmar - Jag har alltid rekommenderat att fota i den plattaste bildstil man kan ställa in om man fotar i JPG för att ha mer utrymme i efterbehandlingen och jämfört detta med logfilerna man använder i filmning , men det är kanske inte riktigt samma sak?
MalZon
Aktiv medlem
Har väl fattat de stom att det blir en mer RAW-liknande fil som du kan ändra mer i utan att förstöra återvinningen i filen. Men blir gärna tillrättavisad.
Kommer inte ihåg var jag läste det riktigt, men sensorn i 90D har stöd för C-LOG, men att det inte finns med i firmwaren då det anses som ett Professionellt verktyg och ska säljas med "värstingarna".
Kommer inte ihåg var jag läste det riktigt, men sensorn i 90D har stöd för C-LOG, men att det inte finns med i firmwaren då det anses som ett Professionellt verktyg och ska säljas med "värstingarna".
J O Härnström
Aktiv medlem
Det är enbart riktiga log-filer som höjer det dynamiska omfånget. Log står för logaritm och logfiler måste graderas för att filmen ska få rätt svart och vitpunkt samt gradiation. Olika bildstilar påverkar inte det dynamiska omfånget men ger ju mer eller färdigt resultat direkt ur kameran.Jag skulle gärna vilja veta (har funderat men inte kommit till klarhet) vad skillnaden är mellan att ställa in den "plattaste" stilen i kamerans ordinarie inställningar av bildstil/eller de egna bildstilar man kan skapa till många kameror i tillverkarens medskickade (nedladdningabara program jämfört med att ladda in en logstilsfil. Jag har alltid trott att det inte är någon skillnad annat än den att man med logfilen kan sänka kontrasten och färgmättnaden ytterligare något steg jämfört med vad man kan göra i kamera/bildstilsprogram.
Jag frågar eftersom jag har en del kurser där frågan ibland dyker upp där man vill veta skillnaden mellan jpg-fotografering och materialet man får när man filmar - Jag har alltid rekommenderat att fota i den plattaste bildstil man kan ställa in om man fotar i JPG för att ha mer utrymme i efterbehandlingen och jämfört detta med logfilerna man använder i filmning , men det är kanske inte riktigt samma sak?
Svaret på din fråga är väl att log-bildstilar är enbart varianter på olika bildstilar och tillför inget kvalitativt utan egentligen bara utseende.
Precis som med stillbilder så är korrekt exponering väldigt viktigt när man filmar. Det går nästan alltid att lyfta mörka bilder som ser underexponerade ut. Men överexponering bör man undvika, det går inte att rädda utfrätta vita partier som saknar information.
Med korrekt exponering och rimlig gain (ISO) så har dagens kameror tillräckligt stort dynamiskt omfång för nästan alla situationer.
RAW och Log är extra bonus och finess men inte absolut nödvändigt. Det kräver dessutom kunskap, avancerade redigeringsprogram och mycket datorkraft för hög bitrate mm.
Tonyeagle
Aktiv medlem
Lite konstigt början på svaret eftersom en bildstil med låg kontrast och färgmättnad avsevärt höjer det dynamiska omfånget på en behandlad jpg-fil. Jämför en efterbehandlad jpg med låg kontrast från början och en där bildstilen är satt till hög kontrast. Men du skriver sedan att (precis som jag trodde men inte var säker på) att loginställning är en variant av bildstil. Och givetvis måste man även gradera om man filmat/fotat med en platt bildstil om man vill att det ska se naturligt ut.Det är enbart riktiga log-filer som höjer det dynamiska omfånget. Log står för logaritm och logfiler måste graderas för att filmen ska få rätt svart och vitpunkt samt gradiation. Olika bildstilar påverkar inte det dynamiska omfånget men ger ju mer eller färdigt resultat direkt ur kameran.
Svaret på din fråga är väl att log-bildstilar är enbart varianter på olika bildstilar och tillför inget kvalitativt utan egentligen bara utseende.
Precis som med stillbilder så är korrekt exponering väldigt viktigt när man filmar. Det går nästan alltid att lyfta mörka bilder som ser underexponerade ut. Men överexponering bör man undvika, det går inte att rädda utfrätta vita partier som saknar information.
Med korrekt exponering och rimlig gain (ISO) så har dagens kameror tillräckligt stort dynamiskt omfång för nästan alla situationer.
RAW och Log är extra bonus och finess men inte absolut nödvändigt. Det kräver dessutom kunskap, avancerade redigeringsprogram och mycket datorkraft för hög bitrate mm.
Jag var osäker på om logfilandet tillförde något mer än en "ännu plattare" bildstil än vad man kunde ställa in i kamera/bildstilsprogram. Om det är så enkelt så finner jag det anmärkningsvärt att man aldrig (nästan aldrig) finner rådet som jag brukar ge, nämligen att fotografera jpg med så platt profil som möjligt om man ändå efterbehandlar sina foton?!
Sedan är det ju så att vissa kameror ger ett högre bitdjup om man använder logfiler. Är detta bara en konvertering som görs automatiskt (t.ex. från 10 bit till 12 bit) med hjälp av loginställningen/logfilen därför att det efter filmandet med loginställning så har man i graderingen större utrymme för justering av låg- resp högdagrar än om man filmat med högre kontrast?
I så fall borde detsamma gälla för jpg-foto och därigenom borde rådet att fota jpg med flat profil (om man ska göra efterbehandlingar) vara något som borde påpekas.
När jag testade detta (inte vetenskapligt utav bara för snabb jämförelse) kom jag fram till att kameran jag använde då (eos 20d som hade en sensor med ganska lågt dynamiskt omfång) gav nästan samma resultat gällande möjlighet att höja/sänka låg- och högdagrar oavsett om man använde raw eller fotograferade jpg med platt profil. Idag är det dock annorlunda med dagens kameror med betydligt bättre sensorer.
Senast ändrad:
J O Härnström
Aktiv medlem
Om man har problem med gör hög kontrast så är de viktigaste parametrarna exponering, gain och kontrast.
Exponeringen får man ha koll på med histogrammet som inte får klippa i högerkant.
Om de mörka partierna tappar en del eller blir brusiga kan man leva med det när man lyfter dem.
Gain (ISO) så lågt som möjligt, all förstärkning sänker dynamiska omfånget och ökar bruset.
Kontrasten ska givetvis ställas i botten.
Canons äldre DSLR-kameror är ganska dåliga på att filma.
Att val av bildstil påverkar själva omfånget är jag tveksam till men kan ha fel. Jag ska testa med min EOS R med olika scener.
Exponeringen får man ha koll på med histogrammet som inte får klippa i högerkant.
Om de mörka partierna tappar en del eller blir brusiga kan man leva med det när man lyfter dem.
Gain (ISO) så lågt som möjligt, all förstärkning sänker dynamiska omfånget och ökar bruset.
Kontrasten ska givetvis ställas i botten.
Canons äldre DSLR-kameror är ganska dåliga på att filma.
Att val av bildstil påverkar själva omfånget är jag tveksam till men kan ha fel. Jag ska testa med min EOS R med olika scener.
J O Härnström
Aktiv medlem
Vad är det som är logaritmiskt när man gör en videoupptagning med "log-stil"?
En log-fil måste alltid graderas vanligtvis med en anpassad LUT (lock up table)
En "log-stil" är bara en annorlunda bildstil, fake på ren svengelska.
J O Härnström
Aktiv medlem
Jag roade mig i vintras med att göra en demofilm om hur jag jobbar med log-filer i redigeringen. Jämför sekvenser med hög kontrast med C-log vs naturlig bildstil bl.a.
Similar threads
- Svar
- 0
- Visningar
- 699
- Svar
- 45
- Visningar
- 5 K