Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bytesrätt Media Markt

Produkter
(logga in för att koppla)

Newnoise

Aktiv medlem
Hej.

En kort fråga om någon har koll på Media Markts bytesrätt. Har köpt en kamera, men har nu blivit sugen på en nyare modell. Har ej gått 30 dagar, har kvar kvitto samt kartong MEN har plockat upp kameran och använt den. Tror ni det är kört att byta in den och köpa en dyrare produkt?

MVH John

Från hemsidan:

"Öppet köp

Du har alltid 30 dagars öppet köp hos oss på Media Markt. Förutsättningen är att du har kvar ditt originalkvitto och att produkten & dess förpackning är i nyskick."

Verkar som att alla elektronikkedjorna är helt skruppellösa när det gäller att byta in sålda saker även när de är uppackade och använda, har mött flera (ganska många nu) personer som köpt alltifrån datorer till kameror och mobiltelefoner där det i den "nya" produkten funnits material som SMS meddelanden, telefonbok, mailkonton med adresser, bilder och kameror som varit inställda med första ägarens namn och andra inställningar räkneverket visar många exponeringar men som sålts som nya, det är verkligen skräp ;-(

Så Du får säkert lämna tillbaka den men tycker synd om den kund som får Din inlämnade kamera i tron att det fått en ny och oanvänd kamera, i min värld kallas den sortens beteende från företag för bedrägeri!

Låt oss vända på det hela, vad skulle Du tycka om Du köpte en ny kamera och inser att den är använd och återlämnad men Du har fått betala fullt pris och inget fått veta om att kameran är beg och använd? jag skulle bli mycket besviken i det läget.

Verkar som att alla elektronikkedjorna är helt skruppellösa när det gäller att byta in sålda saker även när de är uppackade och använda, har mött flera (ganska många nu) personer som köpt alltifrån datorer till kameror och mobiltelefoner där det i den "nya" produkten funnits material som SMS meddelanden, telefonbok, mailkonton med adresser, bilder och kameror som varit inställda med första ägarens namn och andra inställningar räkneverket visar många exponeringar men som sålts som nya, det är verkligen skräp ;-(

Så Du får säkert lämna tillbaka den men tycker synd om den kund som får Din inlämnade kamera i tron att det fått en ny och oanvänd kamera, i min värld kallas den sortens beteende från företag för bedrägeri!

Låt oss vända på det hela, vad skulle Du tycka om Du köpte en ny kamera och inser att den är använd och återlämnad men Du har fått betala fullt pris och inget fått veta om att kameran är beg och använd? jag skulle bli mycket besviken i det läget.

Så med andra ord är det upp till kunden att stå för moral och etik, eftersom företaget skiter i sånt?

Elgiganten körde hårt med sånt ju. Man fick använda produkten i 30 dagar och sedan om man inte var nöjd, lämna tillbaka den. Inget de dolde utan skröt med i reklam.

Alternativet är "ingen bytes- eller återlämningsrätt". Vad är problemet?

Alternativet är att varan sedan säljs som "provad" med ett lägre pris.
Håller med om att det kan bli konstigt om man får använda kameran en månad.
Fota ett event en helg då blir det lätt några tusen bilder. Lär knappast synas att den är använd heller efteråt.

Alternativet är att varan sedan säljs som "provad" med ett lägre pris.
Håller med om att det kan bli konstigt om man får använda kameran en månad.
Fota ett event en helg då blir det lätt några tusen bilder. Lär knappast synas att den är använd heller efteråt.

Precis vd jag menar, att en vara återlämnas och sedan säljs som provad/demo ex till reducert pris är OK men att den som köper en ny produkt för fullt pris men får en beg utan att veta om det är dåligt, men får man 30-40% rabbatt på den återlämnade varan så är det ett val man gör som kund och man vet vad som gäller och vad man får.

Men då ska varan vara kollas och enheter med internminne ska vara tömda så det inte blir som för en granne till mig som köpte en ny mobil och sedan upptäckte att det fanns flera hundra sparade SMS varav de flesta mellan tjejen som hade haft den och hennes kille och det var deras erotiska SMS som låg kvar inkl bilder och några filmsnuttar av mycket intim karraktär, knappast det man vill hitta i en "ny" mobil och det såldes som ny och oanvänd till fullt pris ;-(

Så visst kan ångerrätt vara bra men det ska skötas på ett bra sätt och kunderna måste informeras om att en vara är återlämnad och använd oavsett om det inte syns på utsidan och det ska synas på priset.

Precis vd jag menar, att en vara återlämnas och sedan säljs som provad/demo ex till reducert pris är OK men att den som köper en ny produkt för fullt pris men får en beg utan att veta om det är dåligt, men får man 30-40% rabbatt på den återlämnade varan så är det ett val man gör som kund och man vet vad som gäller och vad man får.

Rent praktiskt innebär det alltså att man kan prova kameran gratis i en månad för att sedan köpa den till rabatterat pris. För det finns ju inget som hindrar att den som returnerar är samma person som sedan köper den.

Rent praktiskt innebär det alltså att man kan prova kameran gratis i en månad för att sedan köpa den till rabatterat pris. För det finns ju inget som hindrar att den som returnerar är samma person som sedan köper den.

Ja det finns alltid folk som vill utnyttja system, så det går bra om man är sån.

När jag jobbade på ett elektronikföretag och en person ville ha "bytesrätt" och varan inte var i nyskick fick kunden bara tillbaka 90% av priset och sen såldes varan med 10% rabatt. På så sett blev alla nöjda och företaget förlorade inget. Dock känsligt när det kommer till varor uppladdningsbara batterier.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar