Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byte av kameran D200

Produkter
(logga in för att koppla)

Vurres

Medlem
Nu är det dags att förnya sig, efter mycket tankar och funderingar har jag kommit fram till att jag ska byta kamera.

Har idag en D200, den ska jag sälja men vet inte alls vart dom ligger i begagnat pris. Endast hus och batterigrepp. Så behöver lite hjälp där innan jag lägger den på blocket om någon har en aning vart dom ligger i pris.

Sen stod jag i dilemmat som många verkar göra mellan D300s och en D7000, min far äger en D300S och är hemskt nöjd och jag antar att jag hade blivit det också, men när jag läser forum så verkar majoriteten tycka att D7000 är det bästa köpet, så jag litar på er om ingen har någon invändning i det hela idag, för imorgon sker bytet och D200 ska läggas ut.

Någon som har tips på begagnatpriset på D200:an?
Någon som har något riktig skarp skillnad till att lägga mer pengar på en D300s?
 
D300s eller D7000 kan debatteras i tiotals sidor, sök på forumet så får du se :)

Kort sagt, använder du din D200 till Max vad gäller AF, stryktålighet och så vidare och att du gillar storleken på huset är inte en D7000 något större uppköp på det området. Annars är det nog inte mycket som talar för D300s.

Totalt sett är båda stora uppgraderingar över D200 och du kommer att bli nöjd med båda.
 
Sålde precis min D200 för 2500 med grepp och extra batteri, men den var rätt sliten och behövde en check and clean. Ett fint ex kanske går för en 1000 - 1500 extra. Sålde även ett 16-85VR. För pengarna (och lite extra) köptes en D7000 samt ett 17-55/2,8. D7000 är en ny kamera, D300(s) är rätt gammal idag och skillnaden är inte jättestor jämfört med D200. Bildkvalitetsmässigt tror jag D7000 är ett strå vassare. Skulle gissa att ISO 800 på D200 motsvaras av ISO 6400 på D7000. AF-systemet är mycket bättre, batteriet gör 1000 bilder+ på en laddning, inte 350. Mycket har blivit bättre. Lite mindre grepp men också lättare och smidigare men så väldigt mycket mindre är den inte... Alternativet är kanske att vänta på att D400 ska dyka upp och då passa på att klämma till på en D300s när de säljs ut. Om det nu blir en D400 under hösten?
 
Om jag var du hade jag köpt en begagnad D700. Då behöver du aldrig köpa ny DSLR igen ... Finns inget som slår en stor sensor, tyvärr (för klumpig för min del).
 
Ja, jag har hört en del om att en D400 ska komma ut, men när jag frågade på min återförsäljare verkade det som att dom tyckte det var rapakalja och att Nikon inte kommer släppa den på ett bra tag, då den skulle nästan bli identisk med D7000, och dom ville lägga D400 under proffs-kategori. Sen om man gissar på priset som den kommer ligga på hamnar det säkert på en 15 +. En smart idé med en begagnad D700, men vad gör den stora skillnaden på den jämfört med D7000? Jag brukar jämföra lite på denna sida: http://snapsort.com/compare/Nikon_D200-vs-Nikon_D7000 , skulle vara intressant och se vilka som stod bakom omdömen och tyckande. På just den sidan är just D7000 väldigt svårslagen.

Ett riktigt dilemma.
 
Köp en D700 om du kan. Beg priset ligger på omkring 13.000. Tänk på att du bör ha en del pengar över till bra optik! Annars kan du lika gärna satsa på en D7000/D300s.

Lycka till med valet!
 
Jag har faktiskt en hel del bra optik, men den kommer alltså inte fungera på en D700 isånnafall? Min budget är väl helst så att jag inte behöver sälja alla objektiv och köpa nya då jag spart och spart för att kunna ha råd med Nikons egna Objektiv, tele, mackro, fisheye osv. Har tagit x antal år för att spara ihop till det. Så börjar inte så gärna om på ny kula.
 
fast D7000 har väll högre pixeldensitet än D700 så D7000 bör väll kräva finare optik än D700?

Jag har en D7000 och det är nog inget jag saknar med den.

Förresten, varför sälja din D200? Två hus kan vara väldigt bra att ha, jag behöll min D80. Du får ju inte så värst mycket för huset endå?
 
Jag hade funderingar på att ha kvar den då det är en riktigt bra kamera som kommer bli såld för ett riktigt slump pris känns det för. Men i slutändan har jag ju ingen nytta utav 2 kameror. Men ser nog helst att jag har kvar den jag med. La ut den nu, får jag inget vettigt erbjudande så kommer jag behålla den. Tror det blir en D7000, en D700 kommer det bli så mycket andra kostnader runt om man nu vill ha riktigt bra optik till den.
 
Dom sa att det var olika bredd på sensorerna om jag kommer ihåg rätt. Ursäkta mig om jag har fel är inte så kunnig på just sånt. (D700) Hade större alltså.
 
Exakt, D700 har större sensor är de andra du funderar på. Passar den i din budget finns det inte mycket att diskutera :)

Angående optik, så finns det objektiv som inte passar på D700. Inte för att de är dåliga utan för att de är byggda för mindre sensorer helt enkelt. Har du Nikon-objektiv kan du se om de fungerar till D700 på om de har DX i namnet med stora bokstäver, då passar de INTE. Andra märken har andra beteckningar.

Edit: till de andra du funderar på fungerar alla Nikons objektiv.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.