Annons

Byta upp mig från D90 till ??

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag kör idag med en D90 som jag är nöjd med och den är bra mycket mer kamera än vad jag har kunskaper.
Men eftersom jag fotograferar en del motiv med mycket rörelse i ljussvaga miljöer, agilitytävlingar i ridhus, crossfittävlingar i olika träningslokaler, dop i kyrkan (kanske inte så mycket rörelse där) m.m. så funderar jag på om det blir bättre bilder om jag byter upp mig.

Så min fråga är, tar jag för mig märkbart bättre bilder om jag byter upp mig till tex D7200, D610, D750, D810, D4S........? Jag har ett sigma 70-200 2,8 som det blir lite dyrt att byta ut och jag gillar Nikons modeller så jag tror att jag vill fortsätta med Nikon.
Har funderat på att åka till den lokala handlaren och jämföra men det har inte blivit av än.

Det kanske är så att jag behöver lära mig mer om fotografering istället vilket hade varit billigare? :)

/Jonas

D4S och 70-200 2.8 hade jag valt om det är valet mellan dessa kameror, men absolut tycker jag först och främst du skall lära dig mer om fotografering. De kameror du rabblade upp är väldigt professionella kameror och visst kommer du uppleva en bättre bildkvalité, men bilderna blir ju inte bättre om du inte vet hur du använder kameran.

Det blir ganska mycket tyngd i händerna med kombon 70-200 + D4s. Men känn på kameran innan köp så ser du hur du känner sedan.

Svårt att veta om du behöver mer kunskap, men oavsett hur mycket kunskap du har behöver du bra prylar på ställen som mörka ridhus. Har du budget för D4s så är det ett bra val om du orkar bära på den. Det kommer ju ut en D5 snart så jag gissar att begagnatpriserna kommer att gå ned inom kort.

Hej,

Jag kör idag med en D90 som jag är nöjd med och den är bra mycket mer kamera än vad jag har kunskaper.
Men eftersom jag fotograferar en del motiv med mycket rörelse i ljussvaga miljöer, agilitytävlingar i ridhus, crossfittävlingar i olika träningslokaler, dop i kyrkan (kanske inte så mycket rörelse där) m.m. så funderar jag på om det blir bättre bilder om jag byter upp mig.

Så min fråga är, tar jag för mig märkbart bättre bilder om jag byter upp mig till tex D7200, D610, D750, D810, D4S........? Jag har ett sigma 70-200 2,8 som det blir lite dyrt att byta ut och jag gillar Nikons modeller så jag tror att jag vill fortsätta med Nikon.
Har funderat på att åka till den lokala handlaren och jämföra men det har inte blivit av än.

Det kanske är så att jag behöver lära mig mer om fotografering istället vilket hade varit billigare? :)

/Jonas

Bytte från D90 till D7200 och det var ett lyft

Hej,

/Jonas

Ska du fota i ljussvaga miljöer är D800/810 helt överlägsen. Den ger bra bilder och tål att ha högt ISO.
Men ser att du fotar mycket sport och då är ju en D4:a det bästa alternativet just för att man kan fota i mycket ljussvaga miljöer samt att den har en seriebildtagning på runt 14 bilder i sekunden. 4-5 för en D800 utan batteripack. Nackdelen med D4:an är att den är så tung... Ska du fota sport så vill man gärna ha ett ljusstarkt tele och då kan kameran lätt väga runt 3-3.5 kg och det är ju frågan om man vill bära på det?
Jag har själv en D7000 och har nu köpt en D800 för jag fotar i svagt ljus som det som händer på scen samt lite sport. Jag prioriterade bort seriebildtagningen för jag ville ha bra bilder som D800:an levererar samt en lättare kamera. Har ett tele 80-200 gammalt som väger 1.6 kg så det blir tungt om jag skulle haft en D4:a. Sen är ju det en liten annan prisbild på D4:an. Finns dock begagnade för en billigare peng.

Du kommer att få bättre bilder om du exempelvis byter till en D800. Ta inte någon med liten sensor som 7000 serien för den orkar inte riktigt med när det blir väldigt dåligt ljus. Sen när du fotar rörelser vill du gärna ha tider runt 500-800 om det är riktigt snabbt och då kan man behöva dra upp ISO:t och då orkar inte tex D7000 som jag har med... Bilderna blir brusiga.

D800
+ Bra och skarpa bilder som tål redigering och att beskära.
- Långsam seriebildtagning.

D4
+ Bra i mörka förhållanden, sportkameran nr 1, bra seriebildtagning det smattrar bara till!
- TUNG!! Finns inte så mycket - på den utan alla som köpt den är supernöjda.

Finns begagnade D800 runt 11-14000
D4 lite dyrare.

Som någon sorts djävulens advokat:
för just ljuskänslighet, om D4 är för dyr och/eller tung, finns ju outsidern Df.
Samma sensor som D4.
Dock sämre autofokus, vilket skulle kunna ställa till det för sportfoto.
Samtidigt bättre autofokus än D90.

Jag tror egentligen inte jag rekommenderar den; ljuskänsligheten upp till ISO 6400 är inte dramatiskt bättre än D800/D6x0 som brukar gå att få billigare, tror jag.
Ergonomin är... lite egen.
Men om man av någon anledning vill åt D4-sensorn i lättare och billigare förpackning kan den vara ett alternativ.

Det du borde göra är att utvärdera vad din kamera idag saknar. Jag har själv precis bytt från D90 till D750. Jag är en typisk högtids- och semesterfotograf och fotar därför mycket i dåligt ljus. Således var en ljuskänslig autofokus och lite brus mina främsta önskemål.

För att få lägst brus är det ju Fx som gäller, men även D7200 skulle innebära ett rejält lyft mot D90.

För att få den senaste autofokusen (den mest ljuskänsliga) är det D7200 eller D750. Så om du upplever att autofokusen ofta letar fram och tillbaka innan den låser kan det vara värt att satsa på någon av dem.

Om du prioriterar seriebildtagning så ligger alla moderna kameror en bra bit över D90 men för att få riktigt snabb så är det D4 som gäller.

Är det vikt och storlek som spelar roll så är D7200 och D750 väldigt lika i storlek och vikt. Övriga kameror som du nämner är biffigare.

Är det upplösning så är väl D800/D810 rätt väg att gå.

Om du ofta fotar på 200mm med objektivet kan det ju vara värt att nämna att du behöver ett nytt objektiv om du köper Fx. Annars får du fortsätta med Dx, alternativt beskära dina bilder mer.

Det är ju alltid nära till hands att rekommendera det man själv köpt, men så som du beskriver ditt fotande skulle jag ändå säga D7200 eller D750 beroende på budget och cropfaktor.

Går ju även att få D700 billigt just nu. Köpte en med batterigrepp för 4600 kr och tror det dröjer innan jag växer ur D700:an. Fick ju då även pengar över att lägga på bra objektiv och andra tillbehör t.ex. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=gt3230b2.

Jag kanske köper en D810 eller någon uppföljare till den begagnad om några år när den kostar ca 5k.

Jag tror inte någon nämnt det ännu, men skulle du byta till FX skulle du ju förlora lite i räckvidd jämfört med en D90. Om du exempelvis skulle byta till en D750 får du ca 10Mpix i APS-C-läge och fördelen blir inte alls lika mycket större om du behöver fota på lite håll. Du skulle väl vinna kanske ett steg i brus ändå, men skulle du använda hela FX-sensorn vinner du ca två steg (min subjektiva bedömning).

I det fallet att du ofta ligger nära 200mm på din 70-200 kan en D7200 vara att bra/bättre val. Den har typ motsvarande sensorteknologi och AF som D750, men en mindre sensor. Du kommer ju att få liknande upplösning men lägre brus med en D750 i DX-läge jämfört med din D90, så den är ju ett steg upp ändå, men du kommer bara att kunna nyttja den fullt ut de gånger du inte behöver beskära bilderna.

Åas, har du budget för en D4s så har du ju råd att skaffa någon fin 300mm optik istället. Även med f/4 får du ju fördel jämfört med D90 med f/2.8, även om fördelen inte blir lika stor.

Hur som helst är D750 en himla fin kamera. Jag bytte byligen från en D300 till en D750 och är mycket nöjd med bytet.

Jag kör idag med en D90 som jag är nöjd med och den är bra mycket mer kamera än vad jag har kunskaper. Men eftersom jag fotograferar en del motiv med mycket rörelse i ljussvaga miljöer, agilitytävlingar i ridhus, crossfittävlingar i olika träningslokaler, dop i kyrkan (kanske inte så mycket rörelse där) m.m. så funderar jag på om det blir bättre bilder om jag byter upp mig.

Om kamerabudgeten innefattar D4s så känns ju kostnaden att byta ut en Sigma 70-200 ganska liten i sammanhanget :)

Men, utifrån din kravlista kan jag säga så här: D610 går tyvärr bort, den kan ta fantastiska bilder i svagt ljus, men dess (39-punkters) autofokus sviker lite i svagt ljus jämfört med AF-systemet (51-punkters) som alla de övriga modellerna du räknar upp använder. Någon som svarade nämnde Df, den går bort av samma skäl, den delar AF-modul med D610.

När vi ser på resten sönderfaller frågan i två delar: A) aps-c eller småbild (fullformat)? Och B) Ifall du väljer småbild, vilken modell? (Väljer du aps-c är ju kameramodellen given, D7200)

Valet mellan aps-c och småbild handlar - om vi håller oss till fotografering i svagt ljus - enkelt och ungefärligt om ett stegs skillnad i brusprestanda. Visst, det finns skillnader i brusprestanda mellan de olika småbildskamerorna, men de är ganska små och hanterbara. För samma brusmängd i den färdiga bilden kan du använda ett ett steg långsammare objektiv (t.ex. f/4 vs f/2,8) med småbild eller ha en hälften så lång slutartid. och fotar du ofta sport så är skillnaden mellan säg 1/250 och 1/500 inte akademisk, den märks tydligt i utdelningen skarpa bilder.

Jag skulle säga att en D7200 är, lite på ett ungefär, sisådär två tredjedels steg bättre än din D90 sett till brus i svagt ljus. Skillnaden beror på att D7200 är några år nyare. En D750/D810/D4 är sedan ett steg ytterligare bättre. Den skillnaden här beror helt enkelt på att de har lite drygt dubbla sensorytan mot en D7200.

Det finns ett budgetalternativ om du så att säga vill skjuta upp beslutet ett tag: Köp en begagnad D7100. Den har ungefär samma AF-prestanda som D7200 (51-punkterssystemet) och ungefär samma brusprestanda. En D7100 kan du hitta billigt och även om du efter ett halvår beslutar dig för att köpa en nyare kamera kan du sälja den för nästan samma pengar som du köpte den för.

Kolla om du kan låna eller hyra någon av de kameror du är nyfiken på och provkör under ett agilitypass i ett ridhus eller under ett crossfit-pass. ta dig lite tid att utforska AF-systemet och hur kameran är att jobba med. Bearbeta sedan de bilderna sida vid sida med bilder du tagit parallellt med din D90 och se hur stor du tycker att skillnaden är.

Där har vi ju det oftast med kostnadseffektiva sättet att få bättre bilder :) Kunskap är ju generellt viktigare än utrustning för bra bilder. Men samtidigt vill jag påpeka att för de saker du tycks fotografera, där gör verkligen utrustningen mycket stor skillnad. Sport- och actionfoto i svagt ljus är dessvärre i sig en materialsport. Bra kameror och ljusstarka objektiv ger en mycket stor fördel. Jag fotar mycket sport, och ofta inomhus. Jag fotar också en del företagsevent i svagt ljus och en del i ljusförhållanden liknande konserter, och det gör verkligen stor skillnad att ha bra grejer för sådan fotografering.

Jag tror inte någon nämnt det ännu, men skulle du byta till FX skulle du ju förlora lite i räckvidd jämfört med en D90. Om du exempelvis skulle byta till en D750 får du ca 10Mpix i APS-C-läge och fördelen blir inte alls lika mycket större om du behöver fota på lite håll.

Du kan kompensera för förlusten i räckvidd med en 1,4x telekonverter på småbildskameran och det hela går faktiskt på ett ut. Eller rättare sagt vinner man fortfarande en liten aning, konvertern tar ett steg, men att gå från aps-c till småbild ger faktiskt oftast lite mer än ett steg (som det bör, det är ju inte 2x ytan, utan 2,25x ytan).

Det här är inte bara teori, jag har vid flera tillfällen kört aps-c-kameror sida vid sida med småbildskameror med samma objektiv, men med TC14 på småbildskameran och det går verkligen på ett ut.

Jag skulle säga att aps-c idag har tre generella fördelar för telefoto: För en given bildvinkel får du A) ofta ett lite lättare paket totalt sett, B) du får ofta ett lite billigare paket, totalt sett och C) du får bättre täckning med AF-punkter över bildytan. Sedan är det ju så att "crop-telekonvertern" i en aps-c-kamera är optiskt perfekt vilken inte ens den bästa fysiska telekonverter är. Men den skillnaden märks bara under optimala ljusförhållanden där du kan köra med låga iso och riktigt korta tider (i svagt ljus försvinner sådana små skillnader i bruset). Och i så bra ljusförhållandena kan du ofta blända ned så den optiska fördelen försvinner den med. Kort sagt: Det är vikt, pris och AF-täckning som är de egentliga fördelarna med aps-c.

Du kan kompensera för förlusten i räckvidd med en 1,4x telekonverter på småbildskameran och det hela går faktiskt på ett ut. Eller rättare sagt vinner man fortfarande en liten aning, konvertern tar ett steg, men att gå från aps-c till småbild ger faktiskt oftast lite mer än ett steg (som det bör, det är ju inte 2x ytan, utan 2,25x ytan).

Det här är inte bara teori, jag har vid flera tillfällen kört aps-c-kameror sida vid sida med småbildskameror med samma objektiv, men med TC14 på småbildskameran och det går verkligen på ett ut.

Jag skulle säga att aps-c idag har tre generella fördelar för telefoto: För en given bildvinkel får du A) ofta ett lite lättare paket totalt sett, B) du får ofta ett lite billigare paket, totalt sett och C) du får bättre täckning med AF-punkter över bildytan. Sedan är det ju så att "crop-telekonvertern" i en aps-c-kamera är optiskt perfekt vilken inte ens den bästa fysiska telekonverter är. Men den skillnaden märks bara under optimala ljusförhållanden där du kan köra med låga iso och riktigt korta tider (i svagt ljus försvinner sådana små skillnader i bruset). Och i så bra ljusförhållandena kan du ofta blända ned så den optiska fördelen försvinner den med. Kort sagt: Det är vikt, pris och AF-täckning som är de egentliga fördelarna med aps-c.

Men en telekonverter stjäl även ljus till AF-modulen, vilket gör att den funkar sämre i svagt ljus inomhus. Enligt CyberFotos test så är AF:en i D7200 minst lika bra, om inte bättre, än den i D750 på att sätta fokus. Nackdelen är att D7200 inte har grupp AF, men den har istället bättre spridning av punkterna vilket jag tror är mer värt. D750 har dock snabbare serietagning, vilket kan var bra när man fotar mycket sport.

Men en telekonverter stjäl även ljus till AF-modulen, vilket gör att den funkar sämre i svagt ljus inomhus.

Nej, det är inte riktigt så det fungerar :) Något "stulet ljus" är inte problemet, däremot är det generellt så att de flesta AF-system (nu talar jag om separata AF-sensorer i spegelreflexkameror, inte sensorbaserad fokus) har fokuspunkter som kan hantera bländare på f/5,6 eller i vissa fall f/8. Och i vissa speciella fall, som hos Canon, har man en del fokuspunkter som är gjorda för f/2,8. Men så länge man har en maxbländare som är lika med eller större än det fokuspunkterna är byggda för så gör de sitt jobb utan problem. Att ha en maxbländare på f/2,8 eller f/4 spelar ingen direkt roll för AF-prestanda. Med en maxbländare på f/5,6 ligger man på gränsen för vad de flesta AF-punkterna är byggda för att hantera och där kan man börja se små problem, men oftast fungerar det bra. Sedan har ju den nya versionen av 51-punkterssystemet både i D7200 och D750 en del fokuspunkter i mitten som är byggda för att klara maxbländare f/8.

Det här att autofokus får problem med små bländare, alltså mindre än de är utformade för, handlar inte så mycket om mindre ljus (mer eller mindre ljus är en exponerinsgfråga och berör inte riktigt autofokusen) utan är i huvudsak en geometrisk fråga som handlar om hur autofokuspunkterna är byggda.

Sedan är det förstås så att autofokus, som alla som provat snart upptäcker, får problem i riktigt svagt ljus. Men det beror i huvudsak på att kontrasten blir dålig, inte på hur stor maxbländaren är (så länge man håller sig inom vad fokuspunkterna utformats för).

Enligt CyberFotos test så är AF:en i D7200 minst lika bra, om inte bättre, än den i D750 på att sätta fokus. Nackdelen är att D7200 inte har grupp AF, men den har istället bättre spridning av punkterna vilket jag tror är mer värt. D750 har dock snabbare serietagning, vilket kan var bra när man fotar mycket sport.

Jag håller helt med om att D7200 har bra AF, och jag håller med om att AF-punkterna täcker mer av bildytan är en av fördelarna med aps-c-kameror. Men det emotsäger inte det faktum att en 70-200/2,8 på en D7200 och samma 70-200 + TC14 på en D750 i praktiken ger helt jämbördiga prestanda. Sett till bildvinkel, sett till skärpedjup, sett till ljusinfångning och därmed brus, sett till AF-prestanda. Det enda man får är en ytterst liten optisk nackdel, men talar vi foto i svagt ljus så försvinner den skillnaden hur som helst i bruset (så snart vi går över iso 1600 eller så).

Hej alla,
Tack för alla svar.
Det känns som om att det är D7200 som är den naturliga efterträdaren rent ekonomiskt, har tittat lite på D610 men om jag har förstått det rätt så står valet mellan D7200 och D750.
Har kollat lite på prisjakt och det verkar som om att det finns nya D800 fortfarande men då sticker priset ytterligare men den kanske är bättre?
Om jag går över till Fx så får det bli ett 24-70 2,8 också, mitt Sigma 70-200 2,8 är ett Fx objektiv så det kan jag ju behålla.
Det får bli ett besök hos den lokala handlaren och prova lite, skillnaden ska ju vara så pass stor att jag ser en märkbar skillnad.
/J

Hej alla,
Tack för alla svar.
Det känns som om att det är D7200 som är den naturliga efterträdaren rent ekonomiskt, har tittat lite på D610 men om jag har förstått det rätt så står valet mellan D7200 och D750.
Har kollat lite på prisjakt och det verkar som om att det finns nya D800 fortfarande men då sticker priset ytterligare men den kanske är bättre?
Om jag går över till Fx så får det bli ett 24-70 2,8 också, mitt Sigma 70-200 2,8 är ett Fx objektiv så det kan jag ju behålla.
Det får bli ett besök hos den lokala handlaren och prova lite, skillnaden ska ju vara så pass stor att jag ser en märkbar skillnad.
/J

Det blir nog svårt att se någon skillnad mellan bilder tagna med FX och DX i en butik. Skillnaden syns knappast på kamerans inbyggda skärm. Däremot kommer du nog att uppleva en ganska stor skillnad på ergonomi. D750 är döskön att hålla i, tycker jag...
Jag står själv i valet mellan D7200 och D750. Förnuftet säger D7200, men D750 ger mig ett betydligt större ha-begär.

Grevture: Tack för klargörandet om telekonverter och AF. Detta hade jag ingen koll på.

Hej alla,
Tack för alla svar.
Det känns som om att det är D7200 som är den naturliga efterträdaren rent ekonomiskt

Eller en begagnad D7100, väldigt likartad autofokus, men en hel del billigare :)

har tittat lite på D610 men om jag har förstått det rätt så står valet mellan D7200 och D750.

Om vi talar foto av snabba rörelser i inte allt för ljusa lokaler så tycker jag du resonerar helt rätt.

D610 tar bra bilder i svagt ljus (sensorn har i praktiken samma prestanda som D750) och i dagsljus har den alldeles utmärkt autofokus - långt bättre än din D90 för att nu ta ett exempel. I svagt ljus däremot, tja, där är autofokusen bara lite bättre än i din D90 och inte alls lika bra som i D7200 eller D750.

Om du fotar mycket landskap, arkitektur, ja. Men för actionfoto i mörka lokaler (iso 1600 och uppåt) blir det
mest bara större filer utan mer bildprestanda.

Om jag går över till Fx så får det bli ett 24-70 2,8 också, mitt Sigma 70-200 2,8 är ett Fx objektiv så det kan jag ju behålla. Det får bli ett besök hos den lokala handlaren och prova lite, skillnaden ska ju vara så pass stor att jag ser en märkbar skillnad.

Om du tar lite testbilder en mörk vintereftermiddag bör du ganska tydligt se att skillnaden hamnar runt ett steg om du jämför D7200 och D750.

Grevture: Tack för klargörandet om telekonverter och AF. Detta hade jag ingen koll på.

Det är ett spritt missförstånd, så du är långt ifrån den ende. Jag själv trodde likadant tills jag fick det förklarat för mig för några år sedan :)

För dem som tvivlar och känner sig övertygade att autofokusen kommer att fungera märkbart sämre på grund av den minskade maxbländaren kan jag rekommendera att köra till exempel AF-S 70-200/2,8 VR II sida vid sida med nya AF-S 200-500/5,6. De ger i stort sett identisk fokushastighet trots den två steg mindre maxbländaren hos 200-500 (och ja, jag har själv provat :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar