Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta studiokit

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Har idag 3 st blixtar, 580EX II och 2 st 430EX med 2 stativ och 2 silverparaplyer.
Styr allt trådlöst.

Vad vinner jag på att byta ut allt utom 580EX II mot ett studiokit med 2 st blixtar 200Ws inkl stativ och 2 softboxar? Jag får lägga det dubbla på vad jag kan sälja mitt nuvarande set på.

Eller det är ett smartare drag att komplettera med 2 st softboxar?

Hur räknar jag om 200Ws 48 grader Ledtal 45 för att kunna jämföra 430EX LEDtal på 43 i 105 mm?
Hur mycket mer ljus kan jag få?

Att studioblixtarna kan ladda upp snabbare fattar jag, men för tillfället är jag inte klickklickklick snubbe.....än.

Uppladdningsbara batterier har jag trippeluppsättning av och en snabbladdare.

Vad hade ni gjort? Byta ut eller bygga på?

/Stefan

Har du prylarna stående i en studio eller kör du "on-location"? Om du ändå har allt i en studio kan det ju vara skönt att slippa fippla med batterier tex.
Saknar du något med din befintliga utrustning, räcker inte ljuset? Förmodligen får du ju ut mer effekt ur studioblixtarna än med hot-shoevarianterna.
Själv leker jag (allt för sällan) med mina hot-shoeblixtar med ett paraply o en 60x60 softbox hemma i vardagsrummet och än så länge räcker ljusstyrkan till.

Men skiljer det så mycket om du säljer det du har för att finansiera ett studiokit?

Hur som helst lycka till hur du än gör.

Du kan också behålla allt och skaffa ett billigare studioset, och använda småblixtarna till bakgrunden,hår och effektljus. Finns ju från ca 2500:- med paraplysoftboxar och stativ.

Min Sigma 500 Super gav ungefär samma exponering som min studioblixt när den var ställd på 50ws. med studioblixt får du också större yta belyst.

Pelle: Ja, den tanken har slagit mig. Finns ett nybörjarkit från Godox för 3500 kr som jag är småsugen på. Får se om jag kan skrapa ihop pengarna. Attans vad det börjar dra iväg med pengar :(

/Stefan

Jag köpte ett billigt studiokit med 3st 200W blixtar med softboxar,paraplyer mm & även om dom funkar bra så kör jag nästan ändå alltid med mina 2st 430EXII:eek:r & Westcott's (paraply)softboxar och/eller paraplyer & det gör jag för att det går fortare att sätta upp grejerna & för att jag kan använda min 7D's inbyggda blixtstyrning som funkar kanon(inomhus).

Min plan är att skaffa 3 st 580EXII:eek:r med Pocket Wizard's Flex TT5 & AC3 för att kunna styra ALLT från kameran(bra utomhus & vid längre avstånd), om man som jag gillar att fota sport så kan man ju köra med highspeedsync eller köra blixtarna på "strobe"effekt om man vill köra serietagning, det är sådana saker som gör att jag kommer att satsa på enbart hotshoe blixtar...

Så jag hade i första hand byggt vidare på det du har & i andra hand köpt ett billigt kit & prövat om det funkar bättre innan jag hade sålt av några grejer.

Lycka till med blixtbesluten!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar