Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta objektiv till min Nikon- till vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

pelleplutt

Aktiv medlem
Hej

jag har en Nikon D300
Till den har jag en Nikor -18-35 (3,5-4,5) och en Nikor 80-200 (2,8)

Som ni förstår är det irriterande att ha ett sådant stort glapp i brännvidsomfånget (35-80... eller 50- 120 blir det väl med digital kamera)

jag tänker således göra mig av med 18-35 och köpa 2 nya objektiv. jag vill ha ett vidvinkel (under 18 som jag ju har idag och det är för smalt) Eventuellt fast, men helst lite zoom, och ett nytt "standard" för typ 24-80.

Jag vill ha råd vad jag ska köpa. Typ 15 000 för båda är rimlig prisbild- hur ska jag investera och fördela pengarna.

Ge tips och råd. jag är inte märkesnörd utan kan tänka mig ur Sigmaserien som funkar till D300:an också om ni tror att det är vettigt.



Pelle
 
Du kan kika på Nikons 17-55 2,8 eller Tamrons 17-50 2,8 som är ungefär likvärdig men till mer än hälften så dyrt :) Sen om du inte gillar vid vinkel finns Nikons 24-70 2,8 eller Tamrons 28-75 2,8
 
Varför två? Hur vore det med ett 16-85 VR? Eller vill du ha ännu mera vidvinkel? Tokina har två bra: 11-16 och 12-24. Även Nikon har en 12-24. Om du går den vägen behöver du fylla på, förstås: nikon 18-70 kanske skulle passa? Finns billig begagnad.
 
Ja du.. Tamrons 28-75/2,8 XR Di är riktigt trevligt, går på 3500:- . Sigma har ju 24-70/2.8 som också är bra det går på strax under 4000 det också.Det tråkiga med det är väl 82mm filter, Tamron har 67mm tror jag. Båda funkar iaf ypperligt på D300:an.

Nikon AF-S DX 12-24/4G IF-ED för dryga 10000 är inget dumt köp. Riktigt kul objektiv.

Sigma har ju sitt 10-20 som verkar variera i kvalité, mitt funkar superb men kompisen är inne på sitt andra krånglande.

Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX är också riktigt bra.runt 6500:- bara testat det som hastigast men det var riktigt skönt. Blir ett sånt när jag råkat kasta sigmat i sjön..
 
tackar för alla bra råd, ska kolla alla
Ursäkta min förvirring med brännviidden, jag är dålig på facktermer.

Jag kollade lite på det 12-24:at som osclin tipsade om, men var hittar jag det för bara 10 000? Billigaste jag sett är 15....

han menade också att nackdelen med tamronobjektivet var filter radien, men det lär ju finnas til den radien också, eftersom jag inte har några idag blir det ju inte annorlunda än att köpa till något annat -eller tänker jag knasigt här?

Det Tokina objektivet 11-16 verkar ju kanon. Kan man lita på Tokina då- har aldrig ägt något av dem? Vad skljer den från 12-24:an? och vad skiljer Tokinas 12-24 från nikons som gör att prisen dubblas...

Nikon 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR verkar ju vara bra det med- kanske den kombon vore bäst?
 
Hej

jag har fått förfrågan på mail om ett byte från en annan, men om det inte går igenom kan jag kontakta dig, för jag kommer ju att sälja det när jag gjort klart med nya objektiv.
 
He´s got what I want and I got what he wants... sen lär ju jag lägga pengar emellan eftersom han har två objektiv och jag bara ett...
 
Behåll dina objektiv och køp till ett begagnat Nikkor 35-70mm/2,8D. det får du idag før under 2000:- MYCKET prisvært och vældigt skarpt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.