Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lottabos

Aktiv medlem
Hej.
Jag har köpt en dyr utrustning; EOS 350 med objektiv 18-55, 75-300, 50/1.8 II, försättslinser för makrofotografering, manfrottostativ. Har även gått en kurs hos Studiefrämjandet. Jag trodde att jag skulle kunna ta bättre bilder med allt detta men jag måste säga att jag är lite besviken. Jag lyckas sällan få den skärpa jag önskar med denna utrustning. Hade tidigare en Sony Cybershot och tycker att jag lyckades få skarpare bilder med den! Jag förstår att det är förmodligen mitt eget fel, kan väl inte ställa in alla knappar på bästa sätt men även när jag då provar auto, vilket inte är så roligt alla gånger, blir det riktigt bra. Fotar jag utan stativ är det nästan kört. Ska nu åka på semester och har ingen lust att släpa med mig allt detta när jag går "på stan" så nu funderar jag på att köpa någon liten, snabb och lättskött kamera som tar bra och "skarpa" bilder. Vad ska man då välja? Något tips? Eller är det bara jag som har för dåligt tålamod och för lite "talang"?
 
Har du lärt att att skärpa och efterbehandla bilderna i PhotoShop eller liknande program?
Ofta är det felet när man inte tycker att det blir bra.
 
Jadå det har jag. En oskarp bild kan ju bara "filtreras" till en viss gräns, sedan ser det ju overkligt ut tycker jag. Jag måste alltid fixa med ljus oss så i Photoshop men det tror jag alla gör eller ...?
 
Ja jag tycker skärpan är dålig. Jag har svårt att ställa in fokusen rätt. Kommer inte där jag vill ha den tycker jag. Har provat med allt känns det som, fokuspunkterna har jag försökt ställa om, provat olika bländare, olika tider, brännvidder. Ibland lyckas jag ju men måste ta en himla massa bilder innan dess. Är det verkligen så för alla?
 
50mm linsen ä väl den enda optiken som är riktigt skarp i din utrustning. Har du problem med den också? Du skriver att det nästan alltid är kört om du inte använder stativ, kanske du skulle ha nytta av snabbare linser som ger kortare slutartid eller kamera med bildstabilisering?
Kan det vara ett front/backfocus problem med kameran?
 
Hmm, tråkigt att du är beviken på din utrustning. De flesta objektiv presterar som bäst runt bländare 8 och det lättaste sättet att uppnå detta är att köra med bländarprioriterat läge. Är Nikonist men jag tror att det heter Av på Canon (eller bara A).

Sedan är det trots allt bara att träna. Skapa dig tillfällen då bilden inte är det viktiga då du är ute och fotograferar, utan träna handhavande med din utrustning. Exempel på detta är att kontrollera din andning för att kunna hålla kameran utan att få rörelseoskärpa. Testa olika bländare och tider på samma objekt för att notera när din utrustning presterar som bäst. Det kanske visar sig att din 18-55 är som bäst vid bl 8, din 75-300 vid bl 11 samt din fasta 50mm vid bl 5.6

Med detta i bagaget så kan du fotografera med mera självförtroende, och bara bry dig om det du skall fotografera.

Lycka till, kämpa på en stund till med den utr du har. Den borde prestera bra även fast det är en Canon (kunde inte hålla mig längre ;-) )

Mvh

Johan Maxe
 
En kompis till mig har också skaffat en EOS 350D med 18-55 kitgluggen, han är också missnöjd med skärpan på fotona tagna med dettta objektiv.Han tycker fotona fr sin gamla Dimage A200 är mycket skarpare. Har själv ingen direkt erfarenhet av kitgluggen men enl det jag läst om den och de tester jag sett så verkar den vara riktigt dålig. Visade kompisen de olika testerna och jämförelserna mellan kitgluggen och andra objektiv, han bestämde sig genast för att köpa ett annat än kitgluggen. Här nedan några länkar till testerna så får du se själv. Förutsättningarna för skarpa foton ser juh inte så där bra ut direkt med kitgluggen.

Canon EF-S 18-55 v.s Sigma 18-50 2.8 EX DC:
http://hem.bredband.net/b288577/sigma1850EX/

Canon EF-S 18-55 Vs Sigma 18-125 DC
http://www1.shellkonto.se/skogiz/fototest/1855.html

Canon EF-S 18-55 vs Canon 50/1.4
http://www.acidphoto.com/objektivtest.jpg

Tester av flera objektiv:
http://www.photozone.de./8Reviews/index.html

Sök på forumet efter trådar med kitgluggen å läs andras intryck av den, tex detta:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=56105&highlight=Sigma+1850+EX
 
Inställningarna i USM när du skärper bilderna i Ps avgör en del också. Det räcker med att tröskelvärdet höjs från 0 till 1 pixel för att du ska få ett helt annat resultat. Inställningarna i din kamera spelar också roll, om du t ex fotar RAW kommer bilden helt oskärpt och hur du skärper sen kan ha betydelse. Storleken på den slutlita bilden avgör vilken grad av skärpning du ska köra för att det ska bli bra och inte under/överskärpt.
 
Canons kameror felfokuserar. Skicka in den på justering, går på garantin, så ska du se att det blir en helt annan visa.
Båda mina kameror fokuserade fel, och innan jag kom på vart felet låg..
 
Dez skrev:
Canons kameror felfokuserar. Skicka in den på justering, går på garantin, så ska du se att det blir en helt annan visa.
Båda mina kameror fokuserade fel, och innan jag kom på vart felet låg..


""Canons kameror felfokuserar"" :):)

Givetvis så gör de stora flertalet av Canons kameror inte det.

Hur kan du säga till någon att skicka in kameran för justering och sen blir det bra igen. Du har ju inte ens sett en bild som är tagen med kameran :)
 
Vet ej vad front/backfocus är men kanske är det så att jag bör lämna in kameran för justering i alla fall. Köpte den förra året, undrar om garantin gått ut? Måste nog prova det innan jag slopar hela projektet. Tack för alla tips. Har tagit några bilder. Ska titta på dem nu och se om det är någon idé att läga ut dem för beskådning. Tack alla.
Lotta
 
Båda de canonkameror jag har haft har lidit av grym bak/frontfokus. Alltså 100%.
Så jag antar att problemet är mycket vanligt, särskilt när de på servicen inte alls ifrågasätter riktigheten i serviceåberopandet.
En fokusjustering gör underverk, om man sedan har vett att välja fokuspunkt m.m så blir skärpan precis vad man kan önska.
Jag höll oxo på att misströsta när jag aldrig fick skarpa bilder, men nu är allt bra och kul.
 
Tack Andreas och alla ni andra också förståss. Jag tror det är värt ett försök med tanke på att utrustningen kostat en del. Resultatet blir ju annars att man ledsnar att fota och det vore synd. Men har ni annars något bra tips på en, som jag sa i början, snabb, mindre och lätthanterlig på semestern. Skadar väl inte att ha flera kameror.
 
Du skulle kunna ta några testbilder på stativ där du focuserar manuellt och sedan med kamerans autofocus som jämförelse. Skulle nog också prova att göra detta med både kitzoomen och 50 mm linsen för att se om det är ojektivberoende och/eller om det är den optiska kvaliten du är besviken på.

Välj i så fall en liten bländare så att inte skärpedjupet döljer en eventuell felfocus.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.