Annons

Byta kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var en fin bild Jens. Jag har förståss inte vågat mig på RAW ännu men jag hoppas kunna det så småningom. Jag har nu bestämt mig för att lämna in kameran och kolla front/bakfokus och ev. spegelskakningar (om det nu heter så). Hoppas bara att garantin gäller! Ni säger att man inte kan ha si eller så kort/lång slutartid, men som sagt, det är ju många gånger kameran själv bestämt det i o med mitt val av auotamtiken. Använder även stativ och utlösare.
Min senaste bild, Pippi på fåglar, tog jag med min gamla kamera, utan stativ! Så det känns som ett bra försök i alla fall att kolla kameran. Sedan får jag börja om från början igen. Är jag inte nöjd då så säljer jag den till bättre behövande och kunnigare person.Jag kommer att gå tillbaka till alla råd jag fått här och prova både det ena och det andra. Hoppas jag kan få till lika bra bilder som Jens och ni andra.
Hälsn. Lotta
 
Bilderna brukar vara skarpare om kameran gör dem till JPEG. Alla kameror brukar skärpa bilden automatiskt. Många erfarna fotografer vill dock ha koll på detta själv. Då är RAW-format bra. Denna bild är rakt från kamerans RAW-format. Därför är bilden inte särskilt skarp på detaljnivå. Skärper jag den i Photoshop samt möjligen brustvättar lite så kan den bli otroligt skarp. Men detta är absolut inget jag efterstävar, då jag anser att denna skärpejakt gjort att många gärna överskärper sina bilder. En överskärpt bild ser oftast bara löjlig ut..

/jens...
 
Jag vet inte vad lösningen är men när jag köpte min 20D, med kit objektiv, fick jag hjärtstillestånd när jag såg bilderna. Min gamla Sony F828’s bilder var betydligt bättre på allt (förutom brus) och framförallt mycket skapare.
Så med panik i rösten sprang jag till min kompis, som är yrkesfotograf och som tyckt att jag skulle köpa just 20D (fast utan kit objektiv) och fråga vad han lurat in mig på.
Men han gav mig bara en annan glugg (läs mycket dyrare) och när jag såg dom bilderna var jag jätte nöjd. Plötsligt blev bilderna skarpa, mer tryck i färgerna, snyggare teckning av delar som inte är i fokus osv.
Så det var bara att inse att det behövde handlas mer, bättre gluggar.

Och skall man vara helt ärlig så är det ju inte så konstigt, hur ofta i livet är den biligaste versionen man kan hitta av en pryl vidare bra? I min erfarenhet är det typ aldrig.

Lite märkligt dock att du inte får skarpa bilder med 50/18 II linsen, den brukar kunna ta rätt skarpa bilder (om än med lite trista färger).

/Magnus
 
Ja, jag håller med. Det känns lite trist men inte helt hopplöst, tack vare er som engagerat sig i mitt problem. Jag ser verkligen fram emot att få den renoverad och få börja om från början med förväntningarna som medföljer. Jag inser också att jag nog måste ha mer tålamod och träna mycket. Rom byggdes ju inte på en dag och tydligen inte fotograferandets mysterium och teknik heller!
 
Lottabos skrev:
Jag har nu bestämt mig för att lämna in kameran och kolla front/bakfokus och ev. spegelskakningar (om det nu heter så). Hoppas bara att garantin gäller!

Lotta: ge inte upp!
Detta är ingen "mystik". Se Jespers råd högre upp.

Följ bara följande steg:

1. Val av tid: oavsettom du väljer själv, eller kameran väljer, skall du kolla vilken slutartid du tar bilden med. Som skrivet tidigare. Med handhållen kamera skall du alltid ha kortare tid än "ett genom brännvidden". Med 100 mm skalldu alltså ha KORTARE tid än 1/100 del sekund. För att kontroller misstankar om oskärpa skall du lägga dig på den säkra sidan: kör t ex 1/250 del sekund. OBS at det är "ett genom" dvs större tal efter "/"-tecknet är kortare tid. I sökaren utlämnas "1/" dvs endast tex "250" visas. Därför skall du ha "stort tal" för kort tid.


2. Bländare skall vara ca 8. Där presterar objektiven bäst. Detta är dock imycket mindre viktigt än slutartiden. Undvik dock extremt små bländaröppningar typ 16 och 22. (samma "ett genom " som med tiden..)



Då är frågan: hur erhåller du tid 1/250 del och bländare 8: jo: du ställer in lämplig känslighet; dvs "ISO talet". En solig dag skall detta inte vara något problem. Med ISO 200 skall det gå bra. Om du får kortare tid (t ex 1/500 del sekund) gör inget.

3. Strunta i alla "finlir" inlägg om spegellåsning etc. Det är sådant man håller på med när man på stativ skall ta långa slutartider (typ längre än 1/2 sekund) och vill vara säker på att den lilla rörelse som spegen gör inne i kamerahuset inte skakar kameran.

Avslutningsvis:
1.kontrollera vad du har för inställning på "Parameter": den bör vara inställd på ett värde "1". Kolla ffa att du inte har råkat ställa in en manuell parameter med neddragen skärpa. Även kontrasten påverkar den upplevda skärpan. Samma här: kolla att du inte dragit ner kontrasten. Se instruktionsboken sidan 63 och 64. (du har väl en instruktionsbok)

2. Vilken bildstorlek resp komprimeringsnivå har du ställt in? När du testar skärpan skal ldu köra "stor bild och bästa kvalitet. Sid 52 i instruktionsboken.

Om du fortfarande efter detta har oskarpa bilder; ja då kan du ha "bak/framfokus" som behöver justeras på verkstad: och ja- då gäller garantin. Men som Jesper skriver högre upp: det är INTE där man börjar felsökningen.

Lycka till. Maila mig gärna direkt om du har fler frågor.

mvh,
tibor
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.