Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker hela problemet verkar lite märkligt. En kompaktdigital har ju oftast så liten sensor så skärpa finns även där man inte vill ha den. Med en systemkamera kan man ju leka med skärpedjup. Min gamla kit-glugg har alltid varit OK. Allt beror på inställningar såklart. Låg ISO, marginal i slutartid och lagom bländare. Af har alltid varit klockren på 18-55:an. Känner du att du inte får OK skärpa med 50/1.8 + manuell fokus, har du väldigt höga (eller fel ställda) krav. Dessutom tycker jag inte dina bilder lider av oskärpa. Det är dumt att jämföra med alla överskärpta bilder här på fotosidan.

/jens...
 
Har tagit några bilder här. Plötsligt kom det en riktig liten birdie och ville bada. Tycker ni att skärpan är okej på dessa?
 
Var är dem? Bäst om du kan lägga ut dem i ditt album så stort som möjligt och helst också en 100 % crop. Alltså beskuren i 100 % visningsläge till tex en bredd eller höjd av 600 pixlar.
 
Ursäkta, det fungerade inte med länken. Provar en gång till. Nehej, det går ju inte! Hur gör man då. Försöker ladda upp från min hårddisk, precis som jag gör till mitt album här på FS.
 
Nu ligger de i mitt album här på FS men jag tror storleken blev lite fel. Hoppas det gåra att se någonting!
 
1/30 i slutartid är för kort på 100mm. Det är lätt att få skakningsoskärpa, även med kameran på stativ.
 
1/80 är ok vid 50mm men det blir väldigt kort skärpedjup vid f2.5. Svårt att se om fokus ligger rätt på en så lite bild..

Tänk på att alltid ha en slutartid som överstiger brännvidden på objektivet..
 
Lottabos skrev:
Ska nu åka på semester och har ingen lust att släpa med mig allt detta när jag går "på stan" så nu funderar jag på att köpa någon liten, snabb och lättskött kamera som tar bra och "skarpa" bilder. Vad ska man då välja? Något tips? Eller är det bara jag som har för dåligt tålamod och för lite "talang"?

Jag har sedan länge en Nikon Coolpix 885 för just detta ändamål. den är helt otroligt bra i den prisklassen. Jag köpte den ny för fem år sedan har säkert tagit 3000 bilder och kamera + batteri är som nytt. Denna säljer jag aldrig. du kan se bilder tagna med denna på min hemsida. alla bilder där är tagna med denna kamera. http://www.mokorset.se
 
Svårt att sägan något när de är så små. Bättre om du kan beskära ut den delen av bilden som borde vara skarp så som jag skrev tidigare. Ooh som Jens skriver, en 1/30 är kanske ingen bra slutartid.
 
Men om man kört på auto så väljer ju kameran själv. Och med tidsautomatik; väljer en bländare och när den inte blinkar längre så trycker jag och tvärt om med bländarautomatiken. Jag trodde det var så det skulle fungera.
 
Det är säkert rätt tänkt men i ett focusering/skärpetest vill man vara helt säker på att inte kameraskak från tex spegeln förstör skärpan. Bra då med både stativ och en lite kortare slutartid. Blir förståss lite lättare att få till med ett motiv i bra ljus.
 
Tack för alla goda råd. Det verkar lite knepigt att lösa, verkar kunna vara flera olika orsaker, förmodligen handhavarproblem. Jag får ta mig en ny funderare och se hur jag ska göra. Ha det bra alla som hjälp till. Tack.
 
Nyckeltal för skakningsoskärpa:
Brännvidden får inte vara "längre" än slutartiden.
Exenpel utan stativ: Kör du med 100mm optik monterad på DSLR kamera (som ger brännviddsfärlängning 1,5 x) är är din "verkliga" brännvidd 150 mmm alltså får din tid inte vara kortare än 1/150 s (1/160s på min Nikon).

I ditt fall så ska du även kolla upp ev bakfokus på verkstad.

/Jesper
 
JA, det är svårt att se fokus exakt i sökaren på en 350D. Även på stativ råkar man ofta ut oskärpa på grund av att man rör kameran mer än man tror. Testa med spegeluppfällinig och självutlösare, om du tror du hittat fokus.

Men visst låter det skumt att kameran ger konstiga inställningar vid AUTO-läge... Kanske läge att be en verkstad kolla..

/jens...
 
Dez skrev:
Båda de canonkameror jag har haft har lidit av grym bak/frontfokus. Alltså 100%.

Omg..Nu beror det inte alltid på kameran, utan det kan även vara optiken som spökar, ett objektiv som fungerar utmärkt på en kamera kan fokusera fel på en annan, trots att andra objektiv fungerar bra.

Jag har haft... hmm..7 EOS-kameror - alla utan bak/frontfokus.. Så då kan jag säga: Canons kameror fokuserar perfekt, med 100% säkerhet..

Liselotte:
Du har investerat i en bra kamera, objektiven duger, de är inte jättebra men inte heller jättegåliga.

Fel som man kan tänkas göra:
För lång slutartid i förhållande till brännvidden

Låter kameran bestämma aktiv fokuspunkt (den väljer det den tror är rätt)

Man tittar på bilderna i 100% på skärmen - motsvarar med en 8MP-kamera en 70x100cm förstoring, som man då granskar på 40 cm avstånd.

Glömmer att skärpa upp bilderna med oskarp mask.

Sen finns det ju möjligheten att det faktiskt är som Andreas säger, att det kan finnas orsaker som du inte rår på, men det kan man inte utröna förens vi sett en bild från dig.
 
Jesper71 skrev:
Nyckeltal för skakningsoskärpa:
Brännvidden får inte vara "längre" än slutartiden.
Exenpel utan stativ: Kör du med 100mm optik monterad på DSLR kamera (som ger brännviddsfärlängning 1,5 x) är är din "verkliga" brännvidd 150 mmm alltså får din tid inte vara kortare än 1/150 s (1/160s på min Nikon).

I ditt fall så ska du även kolla upp ev bakfokus på verkstad.

/Jesper

Sorry, din tid får inte var LÄNGRE än 1/150 s (1/160 s på min Nikon).
 
Lottabos skrev:
Men om man kört på auto så väljer ju kameran själv. Och med tidsautomatik; väljer en bländare och när den inte blinkar längre så trycker jag och tvärt om med bländarautomatiken. Jag trodde det var så det skulle fungera.

Jo, och det är så som det fungerar, men.. Automatik innebär inte att du kan sluta att tänka själv. Du måste själv göra en rimlighetsanalys om du kan hålla kameran stilla tillräckligt länge för att undvika exvis skakningsoskärpa

--jalle
 
Här är en 100% crop från 300d, 18-55 (1/500, f5,6, 55mm) obehandlad, rakt från RAW via PS CS2.
 

Bilagor

  • 100crop.jpg
    100crop.jpg
    90.8 KB · Visningar: 226
Upp till A4 känns skärpan tom. krispig.. Allt över A4 interpolerar jag. Har aldrig haft problem med detaljåtergivning vid A3/A2. Inte ens med kit-glugg. Dessutom har den jättebra färgåtergivning. Jag tycker kit-gluggen är riktigt bra glas för under 1000:-

/jens...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.