Annons

Busy 40D, vägrar fungera...

Produkter
(logga in för att koppla)

c.o

Aktiv medlem
Vet inte riktigt vad som hänt, och hittar inte svaret någonstans...
Var ute och plåtade, och nu när jag skulle formatera kortet i kameran så är den helt död...svart skärm och det enda som händer förutom att den kan fokusera, är att det blinkar busy någon sekund.
Har testat att ta ut minneskortet, batterierna och det hjälper inte, någon som har en lösning?
Camilla

Hmmm

Hej
Har den varit utsatt för fukt/väta/regn ? Prova att ladda batteriet och ett annat minneskort.
Vad jag kan förstå så får du inte fram "menyn" när du trycker meny knappen, eller ...
Kan egentligen vara vad som helst, men känns som fukt eller kasst batteri kan vara orsaken.

MVH
ThomasR

Lite regn i helgen, men inte mer än vanligt...och har naturligtvis torkat av den.
Helt rätt med att menyn inte syns, hade dock ett hyfsat nyladdat nytt piratbatteri från batterilagret.
Har inget annat kort att testa med...kan det vara det lilla batteriet?

Piratbatteri

Prova med ett annat batteri, vad har hänt med det gamla? Kanske du har nån bekant som har ett batteri som passar. Låg spänning/dåligt batteri kan ge de mest finurliga felsymptom. ;-)

ThomasR

Nu har jag testat med det gamla batteriet efter att ha laddat det (det hade blivit segt, höll inte många exponeringar, kan berott på laddaren som dog), nytt minneskort (nyköpt) och nytt litet batteri, men inget fungerar:(
Får väl helt enkelt lämna in den och hoppas att det inte blir kostsamt...men med min tur...

Fukt?

Hej

Prova att plocka ur batterierna, lägg den torrt till i en påse med risgryn nåt dygn å se om det blir bra.
Försöka duger ;-)

ThomasR

Nu ligger den i en påse ris...
Blir en tur till Rosenbergs imorgon.

Nu har min flickväns 40D råkat råka ut för exakt samma sak.
Hittade din tråd när jag sökte på forumet, men diskussionen verkar ha dött.
Skulle vara intressant att veta hur det gick med din kamera, och vad det var för fel. :)

Nu har min flickväns 40D råkat råka ut för exakt samma sak.
Hittade din tråd när jag sökte på forumet, men diskussionen verkar ha dött.
Skulle vara intressant att veta hur det gick med din kamera, och vad det var för fel. :)

Du är medveten om att du skriver i en 9 månader gammal tråd?

Min 40D skulle kosta 4800:- att laga om jag inte minns fel, var ganska mkt som skulle behöva bytas...
Sedan kunde jag inte få garanti på reparationen eftersom de räknade med att den skulle gå sönder igen...
Lämnade in den hos Canon i Mölndal...
Så jag valde gratisalternativet att skrota den och köpa en begagnad 50D istället.

Min 40D skulle kosta 4800:- att laga om jag inte minns fel, var ganska mkt som skulle behöva bytas...
Sedan kunde jag inte få garanti på reparationen eftersom de räknade med att den skulle gå sönder igen...
Lämnade in den hos Canon i Mölndal...
Så jag valde gratisalternativet att skrota den och köpa en begagnad 50D istället.

Åh nej vad dyrt, det är ju mer än vad en 40D kostar i dagsläget.
Men tack så hemskt mycket för att du svarade, det uppskattas högt!

Min 40D dör också ibland, har ett "pirat"- batterigrepp och ett piratbatteri, tror att det är där felet sitter..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar