Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bulb-inställning

Produkter
(logga in för att koppla)

JKON

Aktiv medlem
Jag har köpt en äldre analog kamera och funderar lite över fotografering när det är mörkt. Den längsta slutartiden är på en sekund och för längre exponeringar får man ställa in kameran på bulb. Dvs att man får hålla in avtryckaren (helst en trådutlösare såklart) under den tiden man vill att slutaren ska vara öppen. Det jag funderar på är alltså hur jag ska veta hur länge jag ska låta ljuset släppas in. Finns det tabeller eller är det ren chansning? Hur vet man?
 
Ljusmätaren på modet var ju Lunasix, men den har jag ju inte kvar och jag känner igen problemet.

Jag brukar använda en digitalkamera som ljusmätare. Ska man vara petig så är filmen heller inte linjär vid riktigt långa tider, utan man får ta till litet extra.

Men det är ju en del av känslan, plus att man vet hur det blev några dagar senare.

Själv har jag just laddat min fars gamla Rolleicord med en rulle sv/v, så frågeställningen är ytterst aktuell.
 
Ljusmätaren på modet var ju Lunasix, men den har jag ju inte kvar och jag känner igen problemet.

Jag brukar använda en digitalkamera som ljusmätare. Ska man vara petig så är filmen heller inte linjär vid riktigt långa tider, utan man får ta till litet extra.

Men det är ju en del av känslan, plus att man vet hur det blev några dagar senare.

Själv har jag just laddat min fars gamla Rolleicord med en rulle sv/v, så frågeställningen är ytterst aktuell.

Digitalkamera som ljusmätare = bländarprioritet,motsvarande bländare och Iso, kolla vad slutartiden blir?
 
Precis.

Fast i mörker är ju varken digitalkameror eller ljusmätare pålitliga. Ingen av dem kan ju veta hur du vill ha din exponering.
 
JA du mäter med digitalkameran o läser av.
Räknar om till den bländare/tid/film som du har satt.
Sedan lägger på tid för reciprocitet. Jag har för mig att det gick att dubbla vid tider längre än 1 minut. Sen finns det pålägg för korta tider också men det brukar aldrig vara problem. Filmasken innehöll info om de reciprociteten förr, idag vet jag inte.
 
Precis.

Fast i mörker är ju varken digitalkameror eller ljusmätare pålitliga. Ingen av dem kan ju veta hur du vill ha din exponering.

Fördelen med digitalkamera är ju att man ser på en gång hur bilden blir exponerad. Blir den underexponerad så vet man att man behöver ta till lite mera.
 
Ofta blir den ju överexponerad, om man använder en ljusmätare för reflekterat ljus. Som en digitalkamera är, eller blir när den används på det sättet.
 
Moderna telefoner kan användas som ljusmätare, med lämpligt installerad programvara.

Möjligen att de inte klarar riktigt svagt ljus så bra.
 
För foto i mörker tycker jag att man kommer rätt långt med att bara chansa. Förslagsvis börjar man med digitalkamera och när man har lite känsla där är det bara att byta till film. Fotar man svartvitt brukar det gå bra att kompensera i efterbehandlingen.
 
Exponering

Det finns en bra app att ladda ner till telefonen (förutom ljusmätar ap)
som räknar ut reciprocitet. Den heter kort och gott Reciprocity till android.
 
Ett problem med alla ljusmätare man kan köpa idag (som jag känner till?) är att de inte inte funkar när det är ordentligt mörkt. Jag kör en Calu-Light XP som mäter ned till -7 ev vid iso 100 för nattbilderna. Mäter i det mörkaste området jag vill ha teckning och exponerar ca 2,5 steg under det värdet. När det gäller reciprocitetsavvikelse skiljer denna ganska mycket mellan olika filmer, generellt kannan säga att en tkorns film har mindre avvikelse än en med traditionellt korn, en 100 asa tkorn är ljuskänsligare än till exempel en triX på natten om tiderna blir långa. När det gäller att kompensera för avvikelsen vid exponeringen tycker jag att de siffror som anges i olika tabeller ofta blir för mycket om man följer dem. Men det beror också på hur långa tider det handlar om, upp till ett par tre minuter brukar jag öka exponeringen ca 50% med en tkornsfilm, blir tiderna mer än 10 minuter brukar jag dubbla tiden. Men man måste testa sig fram för att få en känsla för det. Viktigt att hålla igen på framkallningen för att få ned kontrasten som är det som brukar vara problemet när man plåtar på natten, åtminstone när man har vissa mer upplysta delar i bilden. Jag underframkallar regelmässigt filmerna 1-2 steg från nattplåtandet. Detta påverkar lågdagrarna förhållandevis lite men sänker kontrasten.
 
Ett problem med alla ljusmätare man kan köpa idag (som jag känner till?) är att de inte inte funkar när det är ordentligt mörkt. Jag kör en Calu-Light XP som mäter ned till -7 ev vid iso 100 för nattbilderna. Mäter i det mörkaste området jag vill ha teckning och exponerar ca 2,5 steg under det värdet. När det gäller reciprocitetsavvikelse skiljer denna ganska mycket mellan olika filmer, generellt kannan säga att en tkorns film har mindre avvikelse än en med traditionellt korn, en 100 asa tkorn är ljuskänsligare än till exempel en triX på natten om tiderna blir långa. När det gäller att kompensera för avvikelsen vid exponeringen tycker jag att de siffror som anges i olika tabeller ofta blir för mycket om man följer dem. Men det beror också på hur långa tider det handlar om, upp till ett par tre minuter brukar jag öka exponeringen ca 50% med en tkornsfilm, blir tiderna mer än 10 minuter brukar jag dubbla tiden. Men man måste testa sig fram för att få en känsla för det. Viktigt att hålla igen på framkallningen för att få ned kontrasten som är det som brukar vara problemet när man plåtar på natten, åtminstone när man har vissa mer upplysta delar i bilden. Jag underframkallar regelmässigt filmerna 1-2 steg från nattplåtandet. Detta påverkar lågdagrarna förhållandevis lite men sänker kontrasten.

Appen jag nämnde har i princip alla filmer inlagda, bara att välja filmtyp och exponeringstid i sekunder så får man rätt exponering. Håller med om att det är svårt med ljusmätare i mörker, har precis köpt en Sekonic 758DR men inte testat den i dåligt ljus ännu.
 
För reciprocitet?
Nej glöm det, det finns inget o framkalla om man inte har exponerat.

Eftersom jag aldrig har funderat över ordet "reciprocitet" slog jag på det men blev inte
klokare hur det används inom fotokonsten.


Därför måste reciprocitet vara ett nyckelord i partnerskapsförhandlingarna.
Inte heller vill jag förneka att partikulär tillit innebär att man har förväntningar inklusive krav på reciprocitet knuten till vissa roller.
En balanserad reciprocitet innebär att man utbyter tjänster av samma värde.
En generaliserad reciprocitet är ett fortlöpande bytesförhållande som innebär att du förväntar dig att få tillbaka en tjänst om du har gett något och Putnam menar att denna norm förenar egenintresset och solidaritet.
Slutsatserna visar på att Gnosjö präglas av en gåvoekonomi byggd på balanserad reciprocitet där en kapitalistisk marknadslogik kombineras med reciprocitetslogiker.
Något starkt socialt kapital med hög utvecklad reciprocitet verkar inte finnas inom denna gren av näringslivet i kommunen.
Mod är nödvändigt för att reciprocitet och ömsesidig kommunikation skall kunna uppstå.

Goddag yxskaft?
 
Reciprocitetseffekten i fotografiska sammanhang hänger ihop med reaktionen på silvret.
OM du har gott om ljus så är det inga problem.
När du använder tider över en minut så är det såpass mörkt att silvret inte reagerar linjärt utan att du måste lägga på extra tid för att få motsvarande exponering som om det vore ljust.
I princip så börjar silvret reagera med en gång men det liksom "tröttnar". Reaktionshastigheten minskar desto längre filmen har blivit belyst. Man kan säga att silvret mättas.
Och ja det finns en vetenskaplig förklaring... men den har jag glömt....
Den effekten existerar inte med digitala sensorer som har en linjär påverkan av fotoner.
 
Reagensen är olinjär även innan man kommer till normala exponeringstider.
Alltså extremt korta tider, kanske 1/4000 sek o kortare.
Men DET är sällan ett problem,
I det fallet hinner helt enkelt inte silvret att reagera så man måste förlänga tiden för att få in tillräckligt med ljus.
 
Eftersom jag aldrig har funderat över ordet "reciprocitet" slog jag på det men blev inte
klokare hur det används inom fotokonsten.


Därför måste reciprocitet vara ett nyckelord i partnerskapsförhandlingarna.
Inte heller vill jag förneka att partikulär tillit innebär att man har förväntningar inklusive krav på reciprocitet knuten till vissa roller.
En balanserad reciprocitet innebär att man utbyter tjänster av samma värde.
En generaliserad reciprocitet är ett fortlöpande bytesförhållande som innebär att du förväntar dig att få tillbaka en tjänst om du har gett något och Putnam menar att denna norm förenar egenintresset och solidaritet.
Slutsatserna visar på att Gnosjö präglas av en gåvoekonomi byggd på balanserad reciprocitet där en kapitalistisk marknadslogik kombineras med reciprocitetslogiker.
Något starkt socialt kapital med hög utvecklad reciprocitet verkar inte finnas inom denna gren av näringslivet i kommunen.
Mod är nödvändigt för att reciprocitet och ömsesidig kommunikation skall kunna uppstå.

Goddag yxskaft?
Inom fotografi använder man slarvigt ordet "reciprocitet" när man menar "reciprocitetsfel" eller "reciprocitetsavvikelse".

Utan reciprocitetsfel så är påverkas filmen lika mycket av samma exponering, oavsett om exponeringen tar lång tid eller inte (ju längre tid desto mindre bländare förstås, för att få samma exponering).

Film har dock oftast den lite luriga egenskapen att denna reciprocitet (dvs att om man minskar den ena exponeringsfaktorn så måste man öka den andra "lika mycket") inte längre gäller när exponeringstiden blir tillräckligt lång.

Med lång exponeringstid (nånstans i häradet flera sekunder eller mer oftast) så bryter sambandet ihop och man måste öka tiden mer än vad reciprocitetslagen säger.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar