Ett problem med alla ljusmätare man kan köpa idag (som jag känner till?) är att de inte inte funkar när det är ordentligt mörkt. Jag kör en Calu-Light XP som mäter ned till -7 ev vid iso 100 för nattbilderna. Mäter i det mörkaste området jag vill ha teckning och exponerar ca 2,5 steg under det värdet. När det gäller reciprocitetsavvikelse skiljer denna ganska mycket mellan olika filmer, generellt kannan säga att en tkorns film har mindre avvikelse än en med traditionellt korn, en 100 asa tkorn är ljuskänsligare än till exempel en triX på natten om tiderna blir långa. När det gäller att kompensera för avvikelsen vid exponeringen tycker jag att de siffror som anges i olika tabeller ofta blir för mycket om man följer dem. Men det beror också på hur långa tider det handlar om, upp till ett par tre minuter brukar jag öka exponeringen ca 50% med en tkornsfilm, blir tiderna mer än 10 minuter brukar jag dubbla tiden. Men man måste testa sig fram för att få en känsla för det. Viktigt att hålla igen på framkallningen för att få ned kontrasten som är det som brukar vara problemet när man plåtar på natten, åtminstone när man har vissa mer upplysta delar i bilden. Jag underframkallar regelmässigt filmerna 1-2 steg från nattplåtandet. Detta påverkar lågdagrarna förhållandevis lite men sänker kontrasten.