Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bugg i fujifilm x100

Produkter
(logga in för att koppla)

denkis

Ny medlem
Om jag på min finepix x100 ställer ISO på 200 och ISO auto-kontroll på max ljuskänslighet på 1600 och min. slutartid 1/40, så innebär det ju att ljuskänsligheten skall öka så att slutartiden aldrig blir längre än 1/40 s. Så långt är allt gott och väl. Men jag har upptäckt att ljuskänsligheten ökar till ISO 800 vid slutartider på över 1/1000, när jag använder bländarförval (aperture-priority). Det verkar närmast slumpartat vad ljuskänsligheten blir även om slutartiden blir mycket kortare än 1/40, allt från iso 200 upp till iso 800 vid samma bländarinställning och ungefär samma ljus. Ställer jag däremot även bländaren i autoläge verkar det funka. Men det skall väl även fungera vid enbart bländarförval, åtminstonde enligt manualen!
Är det kanske bara min x100 som krånglar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar