Advertisement

Annons

Bugg i CS5?

Produkter
(logga in för att koppla)

xenon666

Aktiv medlem
Har precis installera Photoshop CS5, sitter och retuscherar lite bilder, använder Smart lagningspensel och vanlig lagningspensel, helt plötsligt får den ett ryck och gör lagningar på något helt annat ställe än där jag har markören, vilket resulterar att det kan bli helt fel, tex som att jag dragit lagningspenseln tvärs över bilden, är det nån inställning eller är det en bugg? är det nån annan som märkt av detta?
 
Eller så har du för lite minne i datorn, lätt hänt om man har många program igång samtidigt, då börjar datorn skyffla data fram och tillbaka på hårddisken istället. Har själv en sådan dator, väldigt irriterande eftersom det sker ganska slumpmässigt. Tror att problemet accentueras med Vista, men det kan vara något annat i burken som spökar också.
 
Jag har ett liknande problem på min bärbara Dell PC i CS4. Men det gäller den vanliga penseln också. Ibland, läs; rätt ofta, så hamnar inte penseln där jag klickar, oavsett om jag använder extern mus eller padden på datorn. Har inte orkat gräva mer i det här, men det låter som det kanske skulle kunna vara samma problem. Kör du på en bärbar? Har du uppdaterat PS?
 
Känner igen det du beskriver

Kan bara instämma med din beskrivning vad gäller plötsliga raka, tvärs över ett område, streck om man använder exempelvis den vanliga penseln.
Själv kör jag Vista med 4 Gb RAM och en AMD-processor med 4 kärnor.
Rensar ofta datorn på skräp och har begränsat antal program och tjänster som laddas in vid uppstart.

Ett annat problem jag upplever är när jag dubbelklickar på en PSD-fil eller TIFF eller annan fil som är associerad med CS5 och när CS5 inte redan är uppstartad. Då krachar programmet och går inte att starta om förrän man slängt ut det ur aktivitetshanteraren. Jag får alltså starta CS5 först och sedan öppna bildfilen. CS5 är också segare än CS4 enligt mig. Dock överväger de nya funktionerna som finns i CS5 så det får väl ligga kvar i burken.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.