Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Budgetstudio

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
Någon som byggt en studio i budgetversion?
vad har ni använt för att få ner priset?
(ex lakan som bakgrund osv.)

Min "studio" är i mitt lilla vardagsrum. Jag hänger upp en pappersbakgrund ( 700 kr ) på min gardinstång. Har billigaste blixtpaketet från kaffebrus. Ännu mer budget är ...

Lakan är svåra att få släta och det ser ofta billigt ut.Bättre att investera i en riktig pappersbakgrund eller om man inte behöver mer än 150 i bredd kan man köpa ett par meter duk tex.

Jusk har velourtyger otroligt billigt. Kan tänka mig att det svarta fungerar bra.

Bygglampor från Clas Olsson ( 500 w ) ett par såna och frogolitskivor at studsa ljuset mot så det blir mjukt. ( blir dock otroligt varm och svår-riktat mm ).

Sök också på forumet . Ämnet har varit uppe åtsklilliga gånger så det finns massor av trådar.

Jag började här med
men som sagt 2 st 300 w bygglampor det blir **** varmt
Om du har en chans så se om du kan låna 2 studioblixtrar jag LOVAR det blir mycket roligare att fotografera och bakgrund ta dubbla lakan så du får en vit bakgrund jag köpte duk.
Studiofotografering A oc O är bakgrund för man har jätte svårt att hitta en bakgrund och sen hemma då får det ta den tid det tar Man kan säkert låna lite utrymme på ett hotell eller så men då blir det tidpressat . Reflektor det köpte jag 2 frigolitskivor och la på aluminium folio men det blir reflektorskärm snart dom kostar ca 700:- och man kan använda dessa fast det blåser lite Frigolitskivor är inte att rekomendera.

Så mina bygglampor ligger i garderoben och tar bara plats nu ...

//Kaj

Bygglampor från Clas Olsson ( 500 w ) ett par såna och frogolitskivor at studsa ljuset mot så det blir mjukt. ( blir dock otroligt varm och svår-riktat mm ).

Min "studio" är i mitt lilla vardagsrum. Jag hänger upp en pappersbakgrund ( 700 kr ) på min gardinstång. Har billigaste blixtpaketet från kaffebrus. Ännu mer budget är ...

Lakan är svåra att få släta och det ser ofta billigt ut.Bättre att investera i en riktig pappersbakgrund eller om man inte behöver mer än 150 i bredd kan man köpa ett par meter duk tex.

Jusk har velourtyger otroligt billigt. Kan tänka mig att det svarta fungerar bra.

Sök också på forumet . Ämnet har varit uppe åtsklilliga gånger så det finns massor av trådar.

Kaffebrus har jag för mig ska ha en del studioprylar, både budget och lite mer proffessionelt!

jag kör buddget stuido, titta på www.robertpetersson.blogg.se s¨å ser du!

i vardagsrummet, upp med bakgrunden på gardinhållarna, och två blixatar, sen kan du börja fota och göra sådan bilder som jag gör!

Bilagor

• b1_43163920.jpg
    b1_43163920.jpg
    11.9 KB · Visningar: 1,779
  • b2_43163926.jpg
    b2_43163926.jpg
    14.5 KB · Visningar: 2,240
  • b3_43163943.jpg
    b3_43163943.jpg
    12.6 KB · Visningar: 1,838
Senast ändrad:
Bilderna här på brudarna före-efter. vad är det du gjort där? efter redigering?

Han har skrivit utförligt hur har retuscherat bilderna på: www.robertpetersson.blogg.se

Kortfattat så har han gjort ljusteringar i Lightroom såsom färgmättnad och och kontrastinställning (justerat kurvor), i PS har han sedan t.ex. klonat bort tatuering/leverfläckar etc och efterskärpt bilderna efter förminskning. Läs mer på hans blog.

Hoppas ni blir nöjd ni som läser bloggen ?
Jag vill gärna göra den bättre, och då behöver jag era tips på vad i vill att jag skriver om m.m.

Så kom gärna med förslag på vad ni vill att jag skriver om!

Hoppas ni blir nöjd ni som läser bloggen ?
Jag vill gärna göra den bättre, och då behöver jag era tips på vad i vill att jag skriver om m.m.

Så kom gärna med förslag på vad ni vill att jag skriver om!

Oj finns massor att skriva om, tips kan vara:

-Allt runtomkring modellen; hur jobbar du, hur får du modellen att slappna av, hur ser det ut när ni träffas, hur går ni igenom upplägget av plåtningen, hur ser hela förloppet ut (utanför själva fotograferingsbiten), hur ger man direktiv när man jobbar med modeller?

-Var hittar du inspiration, hur går det till när du går från idé till handling?

-Blixtinställningar; förhållandet mellan dina blixtar i styrka vid olika uppsättningar skulle vara kul att veta.

-Om du orkar kanske pröva lite nya ljusuppsättningar, kanske slänga in en reflexskärm eller två, sedan både visa bildresultat och fotografier över hur studion är uppsatt!

Sist är fortfarande nyfiken över vart du fått tag i "spegelgolvet" i din studio!!! :)

Tack för en trevlig blogg, följs med nöje!

/Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar