Annons

budget 500mm tele(lins vs spegel)

Produkter
(logga in för att koppla)

Viggenpatrik

Avslutat medlemskap
Hej, har länge funderat på att köpa ett ryskt spegeltele till min kamera, skulle behöva något med duktig brännvidd för ett visst foto jag skulle vilja ta, så någon "dyr" lins är inte aktuell. Känner ingen som har en 500mm lins att låna ut till mig och nu har jag hittat två "skräplinser" på internet, nämligen dessa två:

http://www.ebay.se/viItem?ItemId=280056294604

och

http://www.ebay.se/viItem?ItemId=140058331920

vilket tror ni ger bäst resultat?

googlat en del på opteka lisen, och det verkar som om man får vad man betalar för. Dock tror jag att resultatet duger för det jag skall ha det till.
Några fördelar jag kan hitta med spegel-linsen är ju storleken och närgränsen, Någon som har erfarenhet av den andra lisnen, lite svårt att googla då jag inte kan hitta något namn. Dock så har ju lins-objektivet den fördelen att att bländaren inte är fast.

Vilket skulle ni satsa på?
 
Kan du inte hyra ett objektiv i en fotoaffar for en dag bara? Da kan du ju fa ett bra objektiv istallet for skrap.
 
Hellre en adapter och ett ljusstarkare objektiv.

Bäst vore en lösning med en OM Adapter eller liknande från Olympus E Series Four Thirds 4/3 Lens Adapters. Som du ser finns det från CameraQuest 11 olika sorters adaptrar för olika objektivfattningar. Billigare kinesiska eller polska adaptrar finns även på eBay.

Helt plötsligt får du dock då tillgång till ett större urval av ljusstarkare gluggar med dessa adaptrar.

Helst ska du ha en E-330 eller en DMC-L1 med LiveView för att kunna ställa in fokus perfekt.

Med t.ex. en E-500 rekommenderas ME-1 sökarförstorare.

Till E-1 finns mattskiva med snittbild, ja även till en E-300 för den delen, men då måste nog en kamertekniker helst byta denna.
 
Viggenpatrik skrev:
vilket tror ni ger bäst resultat?
...
Vilket skulle ni satsa på?
Bägge är F8. Spegeltelet är dyrare och är nog därmed bättre. Svårigheten är att ställa in skärpan och att ha ett tillräckligt robust stativ, det är i alla fall mina erfarenheter med ett spegeltele.

Här är en bild på månen med ett Spegeltele tillsammans med en Telekonverter 1,4x.
 
Ett spegeltele har i alla fall bättre förutsättningar än det 4-linsiga ursprungliga alternativet. Är det några av de här du tänker på? Rubinar, Peleng Glöm inte att du kan behöva en OM->4/3-adapter också. Olympus själva gjorde ett spegeltele som var riktigt bra, men dyrare än näst bästa alternativet vilket nog var Sigma.

Jag har ett gammalt spegeltele Makinon 500mm/F8. Det nyare Opteka som säljs nu ser ut att vara en kopia på den konstruktionen, och även Makinonen var en kopia på något annat fabrikat, Tokina kanske.

Spegeltele är ju vanligt i teleskop, så fördelarna är format, vikt och pris. Nackdelarna att du inte kan blända ner, mörk sökare och inte samma skärpa som hos konventionell uppbyggnad med linser.

Lycka till med ditt tele-köp.
 
tack för dina svar, till skillnad från andra som tydligen inte kan läsa innan dom svarar negativt så har du bara kommit med bra svar.
 
Dörr gluggarna på Cyberphoto

P.S.

Såg just att Cyberphoto säljer just dessa båda teleobjektiv, men att de där heter Dörr Danubia 500/8 med T2-fattning och Dörr Spegeltele 500/8 med T2-fattning och kostar här lite mer dessutom än på eBay: 1495 SEK resp. 1995 SEK.

Kanske lite omständigt med den extra T2-gängan, som jag inte heller tidigare sett en sådan adapter till försäljning. På eBay stod förvisso som tur var Olympus 4/3 T-mount Lens Adapter Included!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.