Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

brusreducering ...

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Har testat inställningen "brusreducering" på Nikon D70 med ISO 1600 men tycker inte det är någon skillnad om den är på eller ej. Erfarenheter...?

Nej, den reglerar inte alls det - det får du göra i efterbehandlingen.

Det D70 gör med den påslagen är endadt brusreducering vid långa exponeringstider, den tar en extra bild helt svart på samma tid och räknar bort det brus som den ser på den bilden från den riktiga bilden.

Bra fundering, jag har själv tänkt att jämföra en bild tagen med och utan brusreducering. Alltså, jag har inget svar på din fråga. Jag antar att du har testat med långa slutartider, för tydligen används brusreduceringen bara vid tider längre än sekunden.

Laddade hem demon på NeatImage häromdagen och blev förbluffad över funktionaliteten hos det programmet. Det känns som att kamerans interna brusreducering inte spelar så stor roll, för den är knappast lika effektiv som neatimage. Demon är gratis och räcker långt!

/Linus

Testa slutartider på 30 sekunder eller så, du borde se någon skillnad. Men min D100 hade klart mer sånt långtidsbrus än D70:n, skillnaden är inte lika markant.

Christer: Tackar, då vet jag hur den fungerar!
Ska också passa på att fråga dig Christer om du vet om det är likadant brus i D1H som i D70. Jag är nämligen på jakt efter en snabbare kamera till bla skidåkning och har sneglat på den "gamlingen".

Jag har Neatimage men saknar en bra manual eller liknande ... var finns det, tro?

Nej vet tyvärr inget om D1H.

Manual finns som PDF på NeatImage-sajten, bakom inloggningen (man fick något mail med uppgifterna när man köpte programmet)

Alla är vi amatörer på ett eller annat sätt! Och vad är det han på tv i nåt ungdomsprogram brukar säga, frågar man så blir man klokare (öö varför kan jag aldrig komma ihåg nåt!).
Hmm, då jag inte vet var jag har bilder med och med mindre brus så får jag försöka förklara ändå. Om du tar ett foto när det är mörkt och på högt iso-tal (om du kan ställa in det på din digital kamera eller använder film med högt iso tal). Studerar du då dessa bilder där det finns en yta med jämn färg och intensitet så ser du att den jämna ytan faktiskt har en massa små prickar, ömsom mörka, ljusa. Detta är brus.
Det är säkert nån som kan ladda upp nån bild. Kom på att kameratesterna på www.dpreview har sådanan bilder.
/tj

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar